I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Begagnade Technics 1210/1200 - Bra att veta inför inköp?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

Användaren är inte inloggad Z 
Skivsamlare

2009-04-20 00:00

Begagnade Technics 1210/1200 - Bra att veta inför inköp?

Hej Whoa!
Går i tankarna att införskaffa mig ett par vinylspelare för att köra tillsammans med Serato Scratch Live. Då ett par 1200/1210or kostar ganska mycket så har jag börjat snegla lite på begagnatmarknaden. Men egentligen kan jag inte så mycket om själva spelarna (motor, pickups, etc) , och om det finns några fallgropar med att köpa spelarna begagnat. Är det något som vanligtvis pajar på dom? Trasiga powerlampor och såntdär känns väl som sånt man kan leva med?

Jag har ju hört att dom ska vara stabila som en stridsvagn överlag. Men som sagt, är det något man ska tänka lite extra på?

Tacksam för svar.

2009-04-20 09:40
tror inte du behöver tänka så mycket..skulle de gå sönder så är de ungefär lika svåra att laga som en spade.

2009-04-20 13:19
Jag köpte mina 2 begagnade för 10+ år sedan och det enda som jag behövt byta är nålarna.

2009-04-20 15:39
kan bara hålla med ovanstående! köpte min första för 8 år sedan och det ända som var på en av dom var att rise armen va av! alltså armen man höjer tonarmen med! och hur ofta har jag avänt den? aldrig!

lampor och dylikt går dels väldigt enkelt att hitta, även enkla reparationer!
reservdelar finns det hur mycket som helst av!

men åk gärna och prov spela dem innan du köper dom! kolla så allt känns rätt!

som sagt dom är som stridsvagnar! kan berätta många skräck historier man dels har utsatt sina egna för och även hört av andra!

har bland annat spelat utom hus med dom när arrangören inte hade något tak på scenen!
ett paraply täcker ju inte riktigt allt! men dom klarade sig! inget att rekommendera men men
1210 är numret å lika många år håller dom!
DJ Dale!*

2009-04-20 21:21
kolla så att armen inte är glappig eller böjd. likadant med tallriken. lampor, knappar, pitch och kablar kan man byta om man är lite hajj på att skruva. dock är technics delar ganska dyrt. så var extra noga med att kolla så armen är ok för en sån kostar skjortan. lycka till!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-04-20 22:38
Kolla om det går att höja och sänka tonarmen, dvs. att plattan som man skruvar på för att ställa in höjden inte är stucked. Det har hänt på min 1200, verkar dock inte vara någon omöjlig operation att fixa själv om man engagerar sig lite i projektet.
Still in the bridge

2009-04-23 13:22
Har en 1200 i fint skick som bara är använd här hemma, säljer den pga studier. Har även en Vestax-mixer köpt vid samma tillfälle som jag kan tänka mig sälja. PMa om du är intresserad. Inkl fräsch Shure nål/pickup. N44 eller vad den heter
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-04-24 18:04
som doggy sa

är tonarmen lite glappig så finns det skruvar att dra åt, extra viktigt är dock att känna på armen så den rör sig fritt utan motstånd, så du vet att inte kullagren i armen är bust, dom är jobbigare att byta (läs du får köpa ny tonarm). samma med hur bra headshellet sitter på armen (fast här kanske man kan dra åt skruvar?). tallriken känner du om den wobblar lite när du trycker på den.

värt att kolla då en ny tonarm kostar 900 spänn o en skivtallrik lite över 1300...
http://soundcloud.com/mega-drive

2009-04-27 13:21
skruvarna till pickupskalet går att dra åt. dock får man montera loss hela armen eller hitta en sjukt kort skruvmejsel!

om någon behöver hjälp att renovera sina technics och bor nära halmstad ställer jag gärna upp.

2009-04-28 14:43
enda negativa med 1210:or är väl damm på locken ^^ ,nämen se till att du kan testa dom innan du köper dom via nätet.

btw, nu går jag offtopic men vad är "ganska mycket" för pris när det kommer till tolv tior?
http://soundsof051.com/

2009-04-29 01:07
3500+ är väl lite mycket att betala beg. då bör dom vara i riktigt bra skick o komma i original lådan. 3000 är mer rimligt medans 2-2500 är bra deal.

2009-04-29 01:08
tycker jag :)
Skivsamlare

2009-05-06 09:04
Så med andra ord ska jag hålla ett extra öga på tonarmen och känna så att talriken inte wobblar? Några andra bra grejer att tänka på när man provspelar?
Tack som fan för era tips :)

Skivsamlare

2009-05-06 12:33
Uppar min egen tråd med detta:
Länk till http://www.turntabletech.com/used.htm

Vettiga tips?

2009-05-06 14:04
vettiga tips! sjyst sida det där. har beställt nya leds till min technics från dom.

2009-11-29 20:34
Har fått tag på två technics 1200 som jag tänker restaurera, några tips, något ställe i skåne som utför sånna reperationer eller är det bättre att beställa delarna separat, varifrån iståfall?

Den ena är ok, verkar funka förutom att nålen är bustad, den andra verkar va lagom fucket up, med lampan åt skogen samt verkar ha en elsladd som glappar...

Sånna här grejer måste behandlas med kärlek!
And we may not hate our jobs,
But we hate jobs in general
That don't have to do with fighting our own causes.