I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Dämpade "P" och "B" ljud, help!

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2009-03-23 18:11

Dämpade "P" och "B" ljud, help!

Sho, när jag spelar in med en Röde NT1-A mick så får jag väldigt kraftiga puff ljud.. exempel vis "Passa" "Backa bak" etc, dom blir dämpade och tar jag i nog mycket så distar det till och med. Någon som vet vad det beror på och ifall det går att lösa schyst? Eller om någon kör md NT1-A och har samma problem liksom.. Ifall dom mickarna reagerar så så vad kör ni för effekter på för att minimera?

Mvh, Johan.

ps. Jag har provat med både vanliga popfilter/puffskydd och popfilter/puffskydd av metall eller vad dom nu är gjorda med.

soundcloud.com/brormusk/sets

2009-03-23 18:56
kör med 4 puffskudd då? :P haha ne men de ska väl inte bli så farligt mycket puff ljud väl O.o?

Men du kanske uttalar P riktigt skarpt så de blir så?
Producerat material till minst högsta nivå
Ingen vågar kicka, ingen vågar kötta så hårt

2009-03-23 19:15
Funkar inte gamla hederliga De-esser? Kanske inte ljuden den effekten är gjord för, men känns som om de skulle hjälpa..
Hej

2009-03-23 19:18
nee de tror jag inte :P den är gjord för schhh och ess ljud :P

2009-03-23 20:16
testa med de-esser, i vissa fall gör den "p" inte så skarpa. om inte så kan du testa med en eq och försöka hitta frekvensen det skarpa ligger på ich sänka lite just där
jag är kanske inte gammal men jag är bäst och tuff!

2009-03-23 23:57
Flytta bort micken från hrnet av rummet om den står i ett hörn, och flytta bak puffskyddet ett par CM
 http://www.youtube.com/watch?v=81y55k27dkU

2009-03-24 09:19
Flytta bort micken från hrnet av rummet om den står i ett hörn, och flytta bak puffskyddet ett par CM

Det kommer funka. Om inte så är de nåt konstigt :)
Redaktionen

2009-03-24 09:20
Zillio
varför föreslog du inte det?
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2009-03-24 09:27
För att jag inte tänkte så långt och min grej är inte de där med akustik. Men sen när han sa de så kom jag på att de ska funka.

Funkade på mig .. men de va ett tag sen jag ens rörde puffskyddet xD

2009-03-24 12:50
vet inte hur du gör när du spelar in, men det är ju inte svårare än att du spelar in med micken lite på sidan. alltså inte exakt rakt in i micken. annars kan du markera puffljuden i efterhand och skära bort basen från dom.

2009-03-24 19:03
tack för all hjälp! ska prova på lite olika och se vad som ger bäst resultat. fortsätt gärna posta tips'n'trix!
Rappare

2009-03-24 19:41
Lättast e ju som Auro sa.
Hur nära micken står du egentligen?^^
Jag har en NT1-A med ett puffskydd typ nästan 10 cm bort från micken, inte ett tillstymmelse till puffljud:)

2009-03-25 10:48
står inte allt för nära, verkar nästan som att det blir bättre ju närmare jag står :S måste kolla akustiken tror jag...

2009-03-25 16:22
inte hur nära du står. utan hur långt ifrån puffskyddet är. dra puffskyddet längre bak.

alltså inte 2 cm ifrån utan hällre 10 cm ifrån

2009-03-29 03:18
Auro hade lösningen flytta micken från hörnet,

Du står i ett hörn. Köp någon sådan billig "mic thing" så är problemet antagligen löst.

Micken klarar både B och P utomordentligt. Har du något fuffens i din preamp?
Glenn?

2009-04-21 13:17
Vad har du kopplat in micken i?
Vissa ljudkort har inbyggda limiters som ger den effekten du beskrev. I regel ska du iaf vara 20-30 cm ifrån micken.
"Good deeds arent remembered in the heartz of men" / Jr Gong