ny studio
Hallå! Jag och en polare har fixat en riktigt bra lokal i Lunds centrum, som vi ska göra en studio av... Men vi behöver hjälp!!! Vi behöver lite tips på vilka saker vi ska använda och vad som egentligen behövs(inte hur dyrt som helst haha) Och eftersom vi inte är några proffs så tar vi gärna emot lite emce-tips också:) tack på förhand Med hälsningar Plan b
Plan B, har'u någon porr?
jag skulle rekommendera att ni tar kontakt med killarna på jam och fråga dom om tips. De har haft bra service när jag varit i kontakt med dom
Länk till http://www.jamshop.se
http://www.myspace.com/kpeemusic Martin Zamora - Skunk Fiction mixtape ute SNART! FET SKIT!
tack så mycket!:) mer hjälp?
jag håller med om tipset om jam. dom är alltid hjälpsamma, och dom brukar försöka sälja det kunden behöver, varken mer eller mindre
SKYSCRAPER - MILLION VIBES http://www.myspace.com/martinnordbeck http://www.myspace.com/millionvibessound
så det är liksom inget sånt att dom vill sälja de dyraste grejerna till mig?
vet inte hur eran budget ser ut men räkna med att det kosta uppemot 5000 med det ni behöver.(utan isolering) alla Stormembrans kondensatormikrofoner är mest passande i en studio. så slipper man de riktade eller de dynamiska (live) mikrofonerna. men då krävs det också till att man har en mixer eller ett ljud kort med phantom matning som matar mikrofonen med ström. Skillnad på mixer och ljud kort ? ljud kort är kortfattat en mikrofon pre-amp (=förstärkare) som matar in ljudet i datorn utan att lägga till/ta bort diskant, low eller mid ljud mäsigt och chansen till brus minskar, dessutom kan du köra in ljudkortet genom usb eller firevire till skillnad från ett mixerbord som du måste plugga in i en micingång till det intärna ljudkortet på datorn. Ljud kort brukar dock vara dyrare än mixerbord så om man inte är kräsen och har en lite mindre budget så funkar ett mixerbord utmärkt. för att sedan undgå echo från ljudet som studsar runt omkring i rummet när man står vid micken, så kan man klä in ett hörn med lite madrasser eller bara hänga en filt och placera micen så baksidan pekar mot väggen. (budget och bra) om man vill slå på lite större så får man kontakta en musik afär eller en isolerings firma som vet vad som funkar bäst. ett alternativ då är att bögga en trä ram på väggarna som man sedan placerar glasfiberisolering i och om man inte vill att det ska klia i ögonen eller på armar av dammet som lätt släpper från det, så fäster man en filt eller nånslags fiberfilm över hela väggen med spikar på trä ramen. lycka till!
rap- http://www.myspace.com/FrankieNobel beats- http://www.myspace.com/rollablaize Disturbed Vibes Basement
franknobel... du är värd en kram! tack så hjärtligt!!!!
Franknobel sa typ allt gällande hårdvara. Mjukvara kan du ju skaffa Adobe Audition 3 eller Cubase och kanske FL studio för att göra beats i. om emceeing finns de bara en sak: TRÄNA, TRÄNA, TRÄNA och åter igen TRÄNA tills de börjar låta härligt ;D Och när du väl känner dig lite halvt säker kan du ju lägga upp på whoa så får du kritik :) LYCKA TILL med da studio maaan
Producerat material till minst högsta nivå Ingen vågar kicka, ingen vågar kötta så hårt
tack för att du fick med det! jag erkänner mitt misstag! vill bara säga att om ni ska köra hiphop/rap vilket jag antar att ni ska. är det i längden bättre att göra beats i reason. fl är gjort med för techno och electro men kan funka om man fixa nya samples och lite vst pluggar. bless
rap- http://www.myspace.com/FrankieNobel beats- http://www.myspace.com/rollablaize Disturbed Vibes Basement
tack så mycket båda två! men funkar det inte med typ pro tools hehe?
har även lite problem med micbåset... vi har det liksom i en hörna. men kan man bygga in det i trä liksom? utan att det ekar? om man har isolering bakom micen liksom? feel me? tack på förhand
Producent
2009-03-16 20:46
kolla in det ihopfällbara mikbåset i köposälj forumet
MPC 2500, Akai S900, Roland JV 1080 in the basement! Boom bap lives!
protools funkar bra, om man vill genom lita massa oförklarbara knappar och oläsbara ord om man inte har några större för kunskaper och är van att sitta och följa en mall man hittat här på whoa till adobe audition 1.5. men det gör man juh som man vill. när man kan det så är det juh ohyggligt mycket bättre än de flesta program. Men att lära sig det brukar ta tid, men om man inte är den som ger upp så lätt så kan man alltid kolla på tutorial videos på youtube. jag använder ett mickbås som man fäster på mickstativet och det är SE som gjort dem. de är sjukt najs när man pratar om ljud men när det kommer till smidighet så är det rena döden för den som är kräsen (jag)+ att dom kostar typ 3000 så det är väl inget man köper för studiebidraget. klart man kan bygga ett mick bås av trä men då får man inte glömma att täcka väggarna runt micken med som jag sa där uppe någon slags isolering inte kräsen och lite pengar, så räcker det med gamla kuddar och madrasser, annars får man isolera med glasfiberisolering vilket är både en heldel mycke dyrare och jobbigare att få fast men mycket bättre resultat ljudmässigt, eller använda sånna plattor som sitter i taket i matsalar "akustik plattor" vilket jag faktiskt kör med i min studio.eftersom kuddar och madrasser bara stoppar diskant och lite mid, men leder till ökad "sub" bas, vilket leder till att det kommer ligga som ett litet och tyst mumlande i accapellan och att rösten låter mer instängd när man ska mixa. men det är oftast inte så farligt om man gör det rätt och har någon meters av stånd mellan micken och väggarna . lycka till!
Ett tips är ju att inte ställa micbåset i hörnen iomed att det är där basen samlas som mest, även att istället för glasfiber så kan ni köra med stenull vilket dämpar längre ner i frekvenserna. Osymetriska väggar leder till bättre akustik och minskat fluttereko iomed att det tar längre tid för ljudet att studsa tillbaka. Och ska ni klä in stenullen/glasfibret så ska ni ha ett tyg som är lätt att andas igenom så att ljudet lättare tränger igenom, annars blir det bara ännu en reflekterande yta.
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m:
http://www.wnstudios.se
-------------- | X | | | | X= mikrofonen Det är liksom väggar runt om, så vi behöver liksom något att bygga resten med... så det blir; -------------- | X ? | ? | ? | ? |?????????? ?= tänkta väggar Så vi behöver något material att bygga (?) med... vet inte vilket som är bäst. - och | består av väggar täckta med isolering samt ett tyg över. Vad skulle ni göra? Vilket material ska vi bygga(?) av? Tack på förhand
-------------- | X | | | | X= mikrofonen Det är liksom väggar runt om, så vi behöver liksom något att bygga resten med... så det blir; -------------- | X ? | ? | ? | ? |?????????? ?= tänkta väggar Så vi behöver något material att bygga (?) med... vet inte vilket som är bäst. - och | består av väggar täckta med isolering samt ett tyg över. Vad skulle ni göra? Vilket material ska vi bygga(?) av? Tack på förhand
Va har ni för budget ? Vad har ni redan som ni vill använda ? Ska ni spela in röst, eller ska ni öven göra beats? minimum man behöver är typ dator, ljudkort, mic, micställ, hörlurar... finns att få tag i väldigt billigt så man har en liten fungerande inspelningsstudio... däremot samtidigt som en mic kan kosta 700kr, så kan du köpa en mic för 10lax.. ännu mer om man har budget och är kräsen.... Ljudkort & mic e väl det viktigaste att ha nåt som är bra, för att få ett bra ljud... har ni ett ordentligt ljudkort och en fet mic så har ni lixom ett cleant inspelningsljud som ni sen kan göra vad ni vill med i mixen.... ett mixerbord kan vara bra att ha om man vill ha bättre kontroll på volymer, hur högt man hör sig själv i lurarna, inspelningsvolym, volymen från datorn (beatet), högtalarvolym osv... tänk bara på att en kass mixer kommer att färga ljudet negativt så ni får sämre ljud än att koppla micen direkt till ljudkortet... Har ni lite mer pengar så hade jag satsat på en fet preamp... Man vill förmodligen ha monitorer ... kan funka med vanlig stereo... men det e upp till er budget och hur kräsna ni är... när det kommer till mixning är det bra å ha bra monitorer, men ni kan även mixa i hörlurar...
budgeten ligger runt 5-6k... det som saknas är en dator och en mic. tänkte på ADK-5e(!?) mixer, förstärkare, högtalare och liknande är fixat
vi ska ha med allt, beats, spela in, men vi har allt förutom en dator och en mick, så .. that's it . datorn kommer ligga runt 4-5000 och micken ... 1000 ?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Ni får varken mycket dator eller mic för dom pengarna. Sen varnade jag ju för hörnen, ska ni ha den i ett hörn så ställ åtminstone micken så att den är riktad in mot hörnet och inte ut i rummet.
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m:
Ni får varken mycket dator eller mic för dom pengarna. De är ganska roligt att du tror att han inte får en tillräckligt bra dator för de priset :)
Han är nybörjare till 100% verkar de som eftersom han inte vet vad dom ska ha för grejer.
Kanske lite grunder men inte mer än så tror jag inte han kan. Och en dator för 5000 får man en dator som räcker och blir över till musikproduktion (om vi snackar enbart de).
Min dator har:
Processor: AMD Athlon 64x2 4200+
Minne: 1gb (667 MHz)
Och jag kan göra photoshop, cubase och fl studio samtidigt med 6 tracks som används i cubase.
Och den laggar faktist INGENTING. den här datorn är värd säkert 2500kr nu eller nåt (fujitsu-siemens Scaleo H)
Tycker folk ger upp de där med dator frågan. Har blivit jävligt mycket på sistone och de stör mig faktist jävligt mycket. För man kan få en super gamer-dator för ett pris på 5000 (begagnad såklart) men iaf.
GE UPP Mic: satsa på den här ADK A51e. Finns på musikborsen (kostar 1295:-)
Länk till http://www.musikborsen.se/ gå in där sen söker du på "ADK A51e"
Producerat material till minst högsta nivå Ingen vågar kicka, ingen vågar kötta så hårt
6 tracks. Kom tillbaka när du sitter med 56 spår med tungdrivna effekter och säg att datorn räcker till. Har själv en riktigt bra en med dubbla processorer, 4gig minne och fan och hans moster och när jag sitter med 24 spår och 1-4 effekter på varje så går det minst sagt trögt mot slutet. Visst får han en dator som duger, men när det börjar komma till lite mer processor-krävande pluggar och annat så känner man ganska fort att det börjar bli dags att uppgradera. Sen när han säger dator så antar jag också att han även behöver skärm m.m, och då börjar det bli ännu tightare.
Visst får han en dator som duger, men när det börjar komma till lite mer processor-krävande pluggar och annat så känner man ganska fort att det börjar bli dags att uppgradera. Sant! men han är nybörjare som du kanske förstått, så jag tycker de är ganska onödigt att köpa en dator för 10.000 på en gång.
man ska ju lära sig en hel del jävla grunder och de behöver man inte en monsterdator för.
Man kan få en låt att bli grym fast datorn inte pallar med alla pluggar som tar så mycket av processorn.
56 spår kan jag säga själv att jag ALDRIG kommer köra med i ett program, spelar ingen roll om hur grym jag kommer bli och hur mycket jag kan. verkar ju helt onödigt när de gäller hiphop.
Jag skulle nog vänta lite längre och spara ihop så ni kan inhandla er en lite bättre dator än vad ni får för 5000. Kanske ni har någon redan ni kan använda så länge? Sen beror det kanske lite på hur ni gör era beats också, sitter ni i en mpc och gör allt och sen importerar stammarna till ett musik prog för lite finjustering så kanske det inte behövs lika mycket dator. Sen kan man kanske fundera på hur avancerade beats ni gör idag och hur fort ni tror ni kommer utvecklas, om utvecklingen går fort så blir det snart dags att uppgradera datorn igen (skulle jag tippa på iaf). Har själv suttit på otillräckliga datorer alldeles för länge och det blir lätt ett hinder som gör att det blir lite tråkigt. Pga att man vet vad man vill göra, men man kan inte, för datorn pallar inte. Eller kan och kan, har vid flertalet tillfällen varit i situationen att jag inte kan lyssna på låten medan jag mixar och allt vad det innebär heh. Bökigt. I mitt fall så är det sällan jag har färre än 20 kanaler plus några bus:ar för ett beat, oftast närmare 30. Sen ska det på vokaler på det också, vilket kan bli en 10 till, +- en bunt. Och effekter på alla kanaler. Så fundera på vad ni tror ni behöver utifrån var ni är just nu, hur ni gör era beats och hur fort ni tror ni kommer behöva mer än vad ni får för 5. Ni får en hyffsad burk för 5 visserligen, men jag tror det tåls att fundera på iaf :)
de måste va en massa grej du använder om du använder 30 =/ jag gör ju inte beats så jag vet inte. Men jag tänkte bara på inspelning gällande en så billig datorn. Men jag tycker iaf att alla ska gefan i märkes datorer (om inte mac såklart).
Som sagt, det beror lite på hur man gör sina beats vad man behöver för dator. Min poäng var bara att det är skönt att slippa behöva bråka med datorn varje gång man gör ett beat. Hur jag gör är säkerligen inte samma som hur någon annan gör heller, och det finns inga rätt och fel, så jag menade bara att det tåls att fundera på vad man tror sig behöva, och kanske även vad man tror sig behöva om 6-12mån. Min är en noname f.ö. skruvade ihop den själv :)
Begränsningar kan vara kreativt men jag har nog aldrig vart med att en seg dator medfört något, snarare tvärt om. När jag har producerar så använder jag allt från 3 till 60 spår, ska det dessutom på rap eller sång så tillkommer ju en hel del spår. På dessa använder jag allt från 1-6 effekter på och många av dom väldigt processorkrävande. Jag la väldigt mycket pengar på datorn för inte speciellt länge sen, just för att slippa vara så begränsad som jag var innan. Det är sjukt stor skillnad på den jag har nu och på den jag hade förut, men jag känner mig ändå begränsad. Ska införskaffa UAD kort så fort jag har möjlighet och förhoppningsvis så kan det medföra lite mer skaparglädje.
Begränsningar kan vara kreativt men jag har nog aldrig vart med att en seg dator medfört något, snarare tvärt om. När jag har producerar så använder jag allt från 3 till 60 spår, ska det dessutom på rap eller sång så tillkommer ju en hel del spår. På dessa använder jag allt från 1-6 effekter på och många av dom väldigt processorkrävande. Jag la väldigt mycket pengar på datorn för inte speciellt länge sen, just för att slippa vara så begränsad som jag var innan. Det är sjukt stor skillnad på den jag har nu och på den jag hade förut, men jag känner mig ändå begränsad. Ska införskaffa UAD kort så fort jag har möjlighet och förhoppningsvis så kan det medföra lite mer skaparglädje.
vi gör beats i FL... tänkte använda Protools också, tror ni det funkar?
De kommer funka skit bra :) Jag är inge höjdare på beats om jag ska vara ärlig :) men de kommer funka bra de lovar jag dig eftersom FL inte tar nånting av ram minnet typ. fast sen drar ju vst pluginsen ganska mycket.. men du kommer klara dig fast om du nu vill göra som mankind_is_fucked .. alltså köpa en bra dator på engång så kan du ju göra de haha. LYCKA TILL NU !