Tips på en bra Preamp/compressor i ett?
Som sagt, vill gärna ha tips på en bra preamp och compressor i ett! Tack!
focusrite voicemaster är rätt trevligt
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jaa, den verkar riktigt bra. Funderar på den och TRAKMASTER PRO. Trakmastern har jag tillgång till så den ska jag prova innan jag bestämmer mig iaf. Ljudkort är den stora frågan. Jag vill ha USB/FireWire och helst slippa betala för onödiga preamps som sitter i ljudkortet när jag ändå inte kommer använda dem. Tips?
Jag hade en Trakmaster förut och den är fin, gillar du rena och fina inspelningar så är den riktigt schysst men själv föredrar jag rör.
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m:
http://www.wnstudios.se
Presonus Eureka, använder själv en sån! Riktigt bra.
DMS <--
En moddad Urei La-4! ;)
Vart har nöjet tagit vägen med att leta samplingar från vinyler bland dagens såkallade producenter?
Mankind_is_Fucked P24 Jag hade en Trakmaster förut och den är fin, gillar du rena och fina inspelningar så är den riktigt schysst men själv föredrar jag rör. Fan jag har glömt bort skillnaderna mellan rör och utan, skulle du kunna dra det för mig lite snabbt? Och om jag har en rode mic (som inte är en rörmic) och kör den med en rör preamp, spelar det någon roll? eller måste det vara rör till rör?
Presonus Eureka, använder själv en sån! Riktigt bra. vet inte riktigt om jag vågar lita på dina erfarenheter, eftersom att du är 14 år. Om så nu är fallet.
haha, mina kunskaper är nog mer än du tror iallafall :) Du kan ju t.ex checka på någon musik sida vad alla tycker om eurekan! Riktigt bra pre-amps plus en RIKTIGT fin kompressor sen får du även en parametric EQ som ochså den är underbar :) Om jag minns rätt har den fått pris och allt.. Peace
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
haha, mina kunskaper är nog mer än du tror iallafall :) Du kan ju t.ex checka på någon musik sida vad alla tycker om eurekan! Riktigt bra pre-amps plus en RIKTIGT fin kompressor sen får du även en parametric EQ som ochså den är underbar :) Om jag minns rätt har den fått pris och allt.. Peace En bra compressor är ett måste.
EQ behöver jag inte då jag vill ha en så rak inspelning som möjligt för att sedan justera den i programmet.
För att göra det tydligt nu.
Preamps/compressors vill jag inte ha mer info om.
Men gärna olika bra
ljudkort med så lite brus som det går att hitta inom 3000kr klassen.
Sedan om någon kan förklara det där med
rör som jag bad om lite längre upp.
Man kan väl kort och gott säga att transistor-inspelningar är väldigt rena medans rör avger en mer harmonisk distortion. Är absolut inget fel på varken rör på rör eller en av varje, det är väldigt personligt och mitt tips är att testa lite olika så kommer du komma på din egna favoritkombo efter ett tag.
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m:
Okej! Jag får testa den i skolans studior i veckan och se vad jag tycker! Du råkar inte ha något bra USB 2.0 ljudkort att tipsa om? Tack för responsen!
Mboxarna kör väl usb va? Skulle nog satsa på ett sånt för att få protools, så jävla bra och kompetent program.
Aa, kan vara värt. Logic 8 är det jag kör, och det som vi använder i skolan men varför inte lära sig Protools också liksom? Men det jag såg med Mboxarna var att det bara fanns 1 line in? Hur kopplar jag in preampen där?
vet inte riktigt om jag vågar lita på dina erfarenheter, eftersom att du är 14 år. Om så nu är fallet. hahaha
Han har säkert en raggsocka över micken eller något med :D
Jag gillar inte rör på rör i prisklass 5 - 20 000. Jag tycker, med det jag testat låter som ett rövhål ihop. Föredrar i den prisklassen en konding mot en rörpreamp. Smaksak dock. Du själv är 16 ( enligt din profil ) så varför dissar du folk som är 2 år yngre? När jag var 16 - 19 mixade jag live band över 10 000 pers dagligen bättre än gubbarna runt om, så folk som snackar om ålder kan håll käften rent ut sagt. Har du ett öra så har du, vad du sedan lär dig och hur tidigt du gör det är individuellt. Jag har alltid vart " gammal för min ålder " vad folk säger och är säker på att andra är också. Så visa respekt och grupera inte in folk i ålder... Nuff said
http://www.youtube.com/watch?v=81y55k27dkU
Nick du spelar ju ändå in i mono så det behövs inget mer än en line, du kan ju köra med en xlr på mic ingången istället.
Jag gillar inte rör på rör i prisklass 5 - 20 000. Jag tycker, med det jag testat låter som ett rövhål ihop. Föredrar i den prisklassen en konding mot en rörpreamp. Smaksak dock. Okej!
Du själv är 16 ( enligt din profil ) så varför dissar du folk som är 2 år yngre? När jag var 16 - 19 mixade jag live band över 10 000 pers dagligen bättre än gubbarna runt om, så folk som snackar om ålder kan håll käften rent ut sagt. Okej, bra! Han är 14 år, Jag vågar iaf inte lyssna helt på vad han har att säga då han inte lär ha en så stor erfarenhet. Och sen är jag nyfiken på när jag har dissat honom? haha.
Jag är bara 16/17 nu, men å andra sidan har jag erfarenhet också, då jag pluggar på Rytmus och har spenderat tid i olika studios. Men inte lika stor erfarenhet som många här har (delvis för att jag är yngre också) och därför vänder jag mig hit.
Så visa respekt och grupera inte in folk i ålder... Mannen är du helt jävla blind? Dra allt en gång till för mig, när har jag inte visat respekt?
Om du menar att jag grupperar folk för att jag säger att en 14åring inte lär ha så stor erfarenhet så är du ganska korkad.
Nuff said Ohh shiet, där kom slutklämmen från gangstern...
Nick du spelar ju ändå in i mono så det behövs inget mer än en line, Hahaha, var ganska trött när jag skrev men självklart är det så!
du kan ju köra med en xlr på mic ingången istället. Vad menar du?
hahaha Han har säkert en raggsocka över micken eller något med :D Vad får dig att tro det? Fattar inte varför folk måste vara så uppkäftiga nu för tiden och ingen ger en respekt pga att man är 14 år :s Ni vet väll inget om min kunskap? Eller?
MR-J: Jag kan nästan svära på att jag har testat fler musik grejer än du nånsin kommer göra! Jag är 14, oj! Allt handlar igentligen om hur intresserad man är och vilka man känner .. Jag är jävligt intresserad och känner även tillräckligt med killar för att lära mig tillräckligt! Var inte så respktlösa, come on.
Nick varför satsar du inte på firewire kort istället? Mycket snabbare och bättre enligt mig!
Två upp //DMS
Nick varför satsar du inte på firewire kort istället? Mycket snabbare och bättre enligt mig! USB 2.0 är ju lika snabbt ungefär.
Och det ser ut som FireWire kommer bli mer och mer ovanligt på marknaden.
Men jag har ännu en fråga nu. Jag hörde att man inte behöver ett ljudkort till Trakmastern för att den har en digital utgång, kan det stämma?
Självklart måste man ju köpa en AD omvandlare isåfall.
Om någon försöker och hjälpa dig och du litar inte på någon utav anledning : ålder så gruperar du in honom i gruppen/facket " Sånna jag inte litar på pga ålder" ? Nog om det ( på svenska ikke gangster ) Om du pluggar musik och har en lärare i studioteknik ( vilket jag antar att du har ) så borde väll han kunna rekomendera en åt dig och du borde ha kunnat testa ett antal olika? Eller har jag fel?
http://www.youtube.com/watch?v=81y55k27dkU
Om du pluggar musik och har en lärare i studioteknik ( vilket jag antar att du har ) så borde väll han kunna rekomendera en åt dig och du borde ha kunnat testa ett antal olika? Eller har jag fel? Det stämmer, men det är helg nu.
Ville ha lite info nu i helgen också!
Digitalt eller ej så måste du ju fortfarande ha ett ljudkort/interface med digitala ingångar på. Sen kommer jag inte ihåg om dom digitala utgångarna på trakmastern följde med eller om det var ett kort man måste betala extra för, vet att på 8 kanals preampen så måste man köpa den digitala delen extra.
Som d-laZ P14 sa så är Presonus Eureka en riktigt trevlig sak. Bättre än trackmastern och voicemastern om du frågar mig :)
Digitalt eller ej så måste du ju fortfarande ha ett ljudkort/interface med digitala ingångar på iMacen har digitala ingångar.
Men jag skiter i den idén ändå, för vid uppspelning kommer detta att skita sig antar jag.
tl-audio tycker ja är bra.
rme hammerfall är bra:)
Nick-K: Trakmastern har ju faktiskt ett monitorsystem i sig också så det ska funka. Är det Spdif så är det ju stereo in/out oftas. Visste inte att imacsen hade digitala ingångar redan, det e bra...att dom har alltså, inte att jag inte visste :P
tror absolut inte att firewireljudkort kommer dö ut. om du kör mac och logic så kan ja rekomendera Apogee Duet. grymt kort!