I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Datorn reagerar inte på ljudkortet

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2009-03-05 13:31

Hej, jag heter Eddie och är 16 år! Jag gillar långa, romantiska månskenspromenader och att äta ute :) Min favoritfärg är svart och jag klär mig därefter. Är du en intresserad, forumälskande homofil, skriv i tråden!

Jag köpte min grannes studio för någon dag sedan, och skulle på kvällen koppla i den.

Jag satte först i skivan enligt instruktionerna och följde dem tills jag kom till rutan "Plugga i ljudkortet och slå på det, tryck sedan nästa", där jag genomförde den korta proceduren bara för att mötas av ingenting.. Datorn reagerar liksom inte på att jag har satt i ljudkortet, så jag kommer bara tillbaka till den där jävla rutan. Vad kan det bero på?

Jag har en bärbar LG dator med Vista (instruktionerna i manualen instruerar dock installationen till XP, men det kan väl inte vara någon speciell skillnad..?). Däremot medföljde inte en passande Firewire sladd till ljudkortet, bara en sån där stor, på mitt uttag är det en liten variant som ska in (tihi). Jag tog därför en annan firewiresladd till en annan studio och pluggade i ljudkortet med. Men det kan väl inte spela så stor roll just vilken sladd man använder?

Tack på förhand! Peace!

Vad säger man? livet är för kort, nu går vi och bajsar!

2009-03-05 13:56
den lilla FW-porten skickar kanske ingen ström? du kanske behöver en strömadapter till ljudkortet?
http://www.myspace.com/electroboogiebeats

2009-03-05 17:20
Ljudkortet har enskild strömadapter som jag har kopplat i.. Ström har det, för när jag slår på "On" lyser det. Och grannen har aldrig haft problem med det, när han fick det pluggade han bara i det och följde instruktionerna (likt mig)..

2009-03-06 17:38
Upp nu, I need help here! Det måste ju finnas nån som har haft liknande problem, som jag förstått det är detta en ganska vanlig hemmastudio. Big up till dom som hjälper mig!

2009-03-08 18:20
Är det inget fel på skivan då? Den är inte repig eller nåt?
Hej

2009-03-08 19:58
kan det vara så att du har den gamla firewire chipsettet?
uppdatera ditt firewire kort i kontrollpanelen!

start menyn klicka sedan kontroll panelen.
klicka på ikonen system och välj sedan fliken maskinvara och tryck på den översta tabben ENHETSHANTERAREN.

i denna listan borde dit firewire kort finnas!

annars har du här en länk till tillverkaren
Länk till http://www.cme-pro.com/products-list/product-matrix-x.html

det kan ju finnas neddladningsbara drivers till ditt ljudkort!

posta efter du har kollat detta! lycka till Mvh Dj D
DJ Dale!*

2009-03-09 20:39
Tack så mycket grabbar! Tyvärr funkade inget av tipsen.. Drivrutinerna är dom senaste och hittade inga drives till ljudkortet på hemsidan. Ändå djupt tack till Dj-Dale, skitbra att det finns folk med kunskap som hjälper! :)

2009-03-09 21:11
Det ända jag kan se är ju faktiskt att det är just ditt operativ system som fakkar till det, det låter löjligt men många program och mjuk varor fixar tyvärr inte vista!!....

Lycka till i alla fall! behöver du mera hjälp så säg till!
DJ Dale!*

2009-03-10 09:46
jag vet vad ditt problem kan vara. jag hade samma problem med ett ljudkort. har du köpt ett firewire kort till laptoppen? alltså ett som inte är inbyggt? då kan det krångla som fan om du har windows (enligt de på jam) även om du har ett texas instrument chipset. jag tog in min laptop till de och de mixtrade och höll på i timmar med datorn men lyckades inte och så sa de att fler haft det problemet och lösningen var att köpa en mac haha. de sa att det är moderkortets fel på billigare laptops och då spelar det ingen roll hur bra firewire du har. du har inte bara glömt ström ifall du kopplar in den till ett 4 pin?
Jag e sjukt grym för jag hänger på whoa!

2009-03-10 22:12
Tack för hjälpan Dj Dale, har vart grymt schysst! :)

Firewirekortet var inbyggt så har inte själv installerat det.. Och datorn var inte tvärbillig har jag för mig, iaf 8 lax.. Men du kan ha rätt, adde, man kanske måste köpa en annan dator.. Dock låter det konstigt, dels för att grannen aldrig hade problem och att det är en relativt simpel studio ;o Tack ändå för hjälpen, kanske ska kontakta nån musikaffär och höra om dom vet :)