I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ensoniq EPS till datorn?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2009-03-04 22:30

Ensoniq EPS till datorn?

Hejsan!

Nu är det så att jag har en Ensoniq EPS som står och samlar damm i garderoben.

Om jag har förstått rätt så ska det gå att koppla ifrån MIDI-out på den till MIDI-in på ljudkortet och sedan kunna använda den som en vanlig midiklaviatur?

Dock har inte mitt ljudkort någon MIDI-in, så det är isåfall problem nummer 1.

Skulle det funka med en sån här, ifrån musikbörsen :

ICON MIDI Interface MidiPort (Art: 195770)

MIDI Port

Specification:

• Standard USB MIDI cable, optimized for Windows XP and Mac OS X
• 16 MIDI channels; 1 in, 1 out
• Perfect MIDI timing

• Compact, portable design
• True plug-and-play installation; no driver required
• Connect a MIDI keyboard and sound modules and start playing!

Brap brap!

2009-03-04 23:02
självklart! kör hårt
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-04 23:06
Trevligt att höra, tack för ditt svar!

Det kommer ingen delay eller vad man ska kalla det?

Alltså att jag tycker på en tangent och 5 sekunder efter reagerar datorn?

Brap brap!

2009-03-04 23:09
Perfect MIDI timing

inte enligt specifikationerna iaf. så länge du har en hyfsad datorn och ett ljudkort som lämpar sig för musikbruk så ska det inte vara nåt problem alls.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-04 23:16
Varken datorn eller ljudkortet är väll något att hänga i julgranen, tyvärr.

Celeron 2.8ghz, 768mb ram och ljudkortet är ett vanligt integrerat ljudkort.

Brap brap!

2009-03-04 23:22
datorn borde inte va nåt problem. jag vet inte hur avgörande det keffa ljudkortet blir eftersom midisignalen ska gå igenom den där boxen och inte ljudkortet. det jag tänker på är ifall ditt ljudkort inte kommer att palla reagera lika snabbt som midiporten och det e ju trots allt genom ljudkortet som ljudet ska spelas upp. Någon kanske kan komma in här och leverera riktiga facts till dej.

det jag skulle göra i ditt läge är väl att skaffa ett ordentligare ljudkort med midiingång., e du seriös me din musik så kommer du att köpa ett förr eller senare. Jag körde jävligt länge på ett ljudkort som heter juli@, det funkar utmärkt till att både styra midienheter och att spela in räps. har själv haft en eps så på just den här fronten är jag säker på min sak. det här ljudkortet kan du lätt få för under tusenlappen begagnat, tror det ligger runt en tusing om du ska köpa det nytt för den delen oxå.

lycka till med allt. peace

2009-03-04 23:32
Har tänkt i samma banor angående att ljudkortets del i detta är att spela upp ljudet.

Har en gång i tiden haft ett "vanligt" midiklaviatur som jag kopplade in direkt via USB-porten, och det funkade prima.

Som du säger tror jag också det är ett säkrare kort att köpa ett nytt ljudkort, men tyvärr har jag varken dem pengarna eller själva viljan att lägga ner dem pengarna på ett nytt ljudkort pga. att jag inte är riktigt så seriös med mitt musikskapande (inte än iallafall ;) )

Tack för dina svar!

Peace!
 Brap brap!

2009-03-04 23:42
ASIO4ALL! Länk till http://www.asio4all.com/

Det är alltså en ASIO-drivrutin som funkar med alla ljudkort, och gör att du kan få rimlig latency även med integrerat ljud. Kör det själv på laptopen, funkar primo.
http://www.myspace.com/electroboogiebeats

2009-03-05 16:34
Tack för tipset!

Åker nog in imorgon och inskaffar mig det imorgon om dem har det inne och om ingen annan tycker något annat.

Brap brap!

2009-03-05 16:48
Hur kommer det sej att du har en eps står och dammar om du inte ens är seriös med musiken? :) Det är ju inte direkt någon svenssonsynth hehe..
Fucka ur!

2009-03-05 17:21
Införskaffade den för några år sedan och den kom aldrig riktigt till användning.

Ung och dum (Känns fel att säga detta eftersom jag inte ens har passerat 18 år än hehe) som man var blev det som ett "impuls köp" och jag missuppfattade vad den användes till och hur man använde den.

Nu kanske man kan ha någon användning för den dock, tur i oturen ;)

Brap brap!