I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hjälp med koppling av Emu 1820 via mixerbord ngn?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2009-03-04 21:18

Hjälp med koppling av Emu 1820 via mixerbord ngn?

Hejsan,

Jag är inte speciellt hightec när det kommer till den delen av studioteknik och kan än mindre om alla facktermer som används.

Har införskaffat mig ett E-mu1820 som jag inte har en aning om hur jag kopplar, det är köpt beg. då ingen manual fanns med. Jag tror att det finns en liten svart kabel som ska kopplas in ngn stans på ljudkortet, men sen är frågan vart i datorn. Vidare har jag en JJlabs (soundking) AS602A som jag oxå vill använda. Så kort o gott, i enklaste termer som går att förklara med, hur kopplar jag allt för att det ska fungera samt vilka kablar behövs?

Hoppas på hjälp av någon vänlig själ snarast,

Mvh

Jävla förbandade förband

2009-03-04 21:53
Vad menar du med " vart i datorn ? " Tryck in det där det finns ledig plats ?
Det andra kortet har jag ingen aning om. Antar att du ska dra en sladd emellan kortet i datorn och till det andra ?.

2009-03-04 22:18
Sorry om jag formulerar mig illa eller outförligt.

Kortet sitter på plats, vad jag vill veta är hur jag får ström till det. Det bör ju kopplas via nätagget på ngt sätt lr är jag helt ute och cyklar? Jag hade en liten svart kabel till medföljande "preamp" lr vad det nu kallas? Mellan enheterna sitter det redan någon form av nätsladd.
Jävla förbandade förband

2009-03-04 22:29
Nu snurrar jag ihop det, jag hade på mitt förra soundblaster, en liten svart kabel som inte var inkopplad, men som jag nu måste koppla ngnstans på ljudkortet (via nätagget?) för att få ström till preampen. På ljudkortet finns det plats för denna lilla sladd (med plats för 4 små piggar) och likaså i min cdrom har jag plats för att koppla vidare denna sladd från ljudkortet. Men får fortfarande ingen ström? Någon annan stans hittar jag inte att koppla på?
Jävla förbandade förband

2009-03-04 23:58

2009-03-05 20:56
Gick igenom manualen igår kväll men får fortfarande ingen ström till preampen?
vet inte om det beror på att kabeln är för kort för att kopplas till både ljudkort och cdrom samtidigt. Normalt går just den kabeln driekt från nätagget till cdrom. Så jag provade koppla ur cdromen och bara i ljudkortet från nätagget, dock utan respons. Jag blir lite nervös för att jag blivit blåst på ngt som inte fungerar som det ska.
Jävla förbandade förband

2009-03-05 22:18
Jag har haft ett e-mu 1820m och du behöver inte koppla in de till ngt ström uttag!
För att kunna spela in med en kondensator mick måste du trycka in 48v (fantommatningen) annars ger inte pre-ampsen ut någon ström!
Skit i mixern :p mycket bättre pre-amps i ljudkortet! Du kommer få sämre kvalite .. Men om du behöver fler ingångar än vad som finns i ljudortet kan du ju koppla in mixern ..
Peace // DMS
DMS <--

2009-03-06 18:12
Verkar luddigt att preampen skulle få ström från en 48v fantommatning? Den kan ju inte suga ström ur en kondensatormick. Vad har du för kabel mellan preamp och ljudkort? Min ser ut som en nätkabel kort o gott (den enda) och det känns som om jag saknar ngt måste jag säga.
Jävla förbandade förband

2009-03-06 19:29
haha :s du måste slå på fantommatingen för att du ska kunna spela in med en kondensator mikrofon! Jag har inte kortet nu men hade de. du har ju ett kort i datorn!? från de kortet går det ju en kabel ... det ska funka så! Peace
DMS <--

2009-03-06 19:37
Klart fan du måste koppla på fantomen innan du kan spela in de e ju inte det som är problemet! Läs det jag skriver, Preampen slås inte på för attt den inte får ström från någon strömkälla! Och det får den absolut inte via nån fantommatad utgång, säg ordet fantommatad så inser du snart att den MATAR ström till mick, inte tar...
Jävla förbandade förband

2009-03-06 19:46
Problemet var att det saknades drivrutiner!
Jävla förbandade förband

2009-03-06 20:50
ladda ner drivisar då :p
DMS <--