I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Reloop RP-200, prisvärd?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2009-02-04 19:13

Reloop RP-200, prisvärd?

Tjo, tänkte slå till på ett par Reloop RP-200, är det någon här som vet om det är något att ha?, behöver ju inte vara några pro grejjer, mest tänkt som hobbyprylar :)

Annars får ni gärna tipsa om bra spelare i 2000kr klassen :)

Ta det JÄVLIGT lugnt nu.
Producent

2009-02-04 20:52
Jag har aldrig testat RP-200, det enda jag vet är att reloop (i tyskland) anses bättre än pioneer. dom har fått höga betyg och lovord.

Gå in på:
Länk till http://www.billebro.se/myshop/myshop_frames.php

Jag köpte mitt Reloop DJ-paket RP-6000ltd där + Reloop Spin, som är ett riktigt nice program (bara för windows) så jag kör det genom parallell på min macbook utan några som helst problem.
MPC 2500, Akai S900, Roland JV 1080 in the basement!
Boom bap lives!

2009-02-04 22:39
Okey, men du är nöjd med ditt paket då?, som du sa så har dom ju fått väldigt höga betyg och så så det verkar ju lovande :)
Ta det JÄVLIGT lugnt nu.
Producent

2009-02-04 22:41
jag är sjukt nöjd med mitt paket, och billebro har nice priser också
Boom bap lives!

2009-02-05 18:42
du kan läsa lite om billebro här:
http://www.djbattle.net/forum_mess.php?topicID=183
http://soundcloud.com/mega-drive

2009-02-05 21:11
no_one: Utgående från vad du vill göra med din skivspelare kan du bestämma hur bra spelare du behöver. Om du vill lyssna på skivor så kan du köpa en Reloop fast det finns billigare spelare som klarar av samma sak lika bra. Om du vill mixa eller scratcha så är Reloop rent ut sagt uselt. Jag började med en Reloop och det var ett misstag, kändes som natt och dag när jag skaffade en Vestax PDX2000. Om du vill ha en skivspelare så rekommenderar jag Technics 1200 smk2 eller 1210 smk2. INTE RELOOP!
Still in the bridge

2009-02-06 18:51
Jag förstår inte hur billebro kan finnas med tanke på deras rykte, och framförallt, deras totala okunskap om allt.
www.discotheque.se
Producent

2009-02-07 02:47
Jag tyckte att billebro skötte sig hur bra som helst när jag handlade av dom. Kan ju bara tala av den lilla erfarenhet jag har av dom och det var inga problem med varken beställning, betalning, leverans eller utrustning.
Och jag förstår verkligen inte varför folk säger att Reloop är dåliga saker? Mitt Reloop-set har gett mig många glada timmar och fungerar hur skönt som helst.
Boom bap lives!

2009-02-07 18:15
RK-Studio: Jag började som sagt med en Reloop skivspelare back in the days, kommer inte ihåg exakta modellen eftersom det här var typ 8 år sedan men den var iaf. direktdriven. Dock hjälpte det ju inte så mycket eftersom den var trög och svag och tonarmen studsade runt omkring när man försökte scratcha. Det hjälpte en aning när jag köpte en Shure m44-7 pickup men skivspelaren var förstås lika usel som förut.

De spelare som jag har erfarenhet av är Technics 1200/1210 och Vestax PDX2000 och jag kan varmt rekommendera båda. Sen lär det finnas rätt bra Numark-spelare men kan inte uttala mig om dem. Reloop är iaf. enligt mig inget att ha om man vill scratcha eller mixa på grund av deras svaga motorer och plastiga känsla.
Still in the bridge

2009-02-07 20:42
Numark tt-200 är ett bra och billigt alternativ. finns recention på djbattle.net

Producent

2009-02-08 22:57
Boom bap lives!

2009-02-09 01:46
geeez, sicken kille, inte nog med att han kan scratcha i otakt, han kan även scratcha i otakt MED FOTEN!

anyhow..
är du osäker på om DJande är nåt för dig och bara vill testa "för hobby", så leta upp begagnade technics-spelare. visst kan det kännas dyrt med 3000 för en spelare, men ändrar du dig så kan du sälja dom för i princip samma pris (eller tom mer om du snyggat och fixat till dom). För ett par beg. reloop får du däremot inte många hundringar.

2009-02-14 15:34
Pinsam video, killen var ju verkligen inte bra på att scratcha och berättar ingenting skivspelarnas eller mixerns kvalité.
Still in the bridge

2009-02-14 19:14
Yo igen, har nu köpt två 1210or :), men har inga nålar tänkte höra vad ni rekomenderar eftersom jag är helt lost vad gäller sånt här, var på billebro och kollade efter nålar men det var det värsta stället jag vart på, värdelös service, en jävel pratade halvknackig svenska och visste inga priser eller någonting, resten var berusade.. nä men de var inte en förtroendeingivande affär iaf...

Tänkte höra vad ni rekommenderar för nålar, kommer köra mest hardstyle, alltså mycket låga frekvenser, men även lite hiphop, skulle vilja ha ett par nice nålar som funkar till det mesta, även inte för dyra helst inte över 600kr/st :),

Sen får gärna någon förklara det här med pickuper, fick med en headshell till varje spelare, går det att köpa nål till dem eller byter man ut hela skiten till en ny pickup....
Ta det JÄVLIGT lugnt nu.

2009-02-14 20:26
Vad tror ni om denna till exempel?
Ta det JÄVLIGT lugnt nu.

2009-02-14 21:28
no_one: gratulerar till det lyckade valet :) De nålar som jag utifrån erfarenhet vet att är bra är Shure m44-7 (mycket vanlig, bra all-around nål) samt Ortofon Scratch. Om du köper Shure nålar så skruvar du fast pickupen (alltså den lilla "lådan" som nålen är fast i) i dina headshells. Om du kör på Ortofon så kopplar du fast pickupen genast till tonarmen.
Still in the bridge

2009-02-14 21:57
no_one, det du länkade senast var bara nålen, har du resten av concorden?

2009-02-15 00:07
Aa men det är det jag undrar, kan jag använda min technics headshell till vilken nål som helst eller?

Mest vill jag ha tips på bra kompletta pickuper som kostar under 600kr/st,
Ta det JÄVLIGT lugnt nu.

2009-02-15 22:22
kolla detta bra instegs nål dock kostar den 600 styck, så 1200 för tvp pics och två nålar!

Länk till http://www.thomann.de/se/ortofon_concorde_pro_s.htm

dessa funkar hur bra som helst för mig, jag varvar mellan dessa och q-bert nålarna
men som sagt längre upp shure nålarna går inte av för hackor!

Mvh dale
DJ Dale!*

2009-02-15 23:46
stanton 505or så klart. prisvärda som fan och easy att scratcha med.
www.discotheque.se

2009-02-15 23:46
har för mig att det är typ 800 för ett 2pack med pickuper och stift.
www.discotheque.se

2009-02-16 01:11
för att klargöra...

nålar sitter på pickupper
pickupper sitter på headshells
headshells sitter på tonarmen..

eller så köper du pickupper med integrerat headshell (t.ex. ortoforns concorde-modeller)

själv kör jag mest på ett par shure m44g, men även ett par ortofon nightclub och m447-or.
är nog mest nöjd med m44g:sen (mindre boomig bas än m447 och inte lika vass diskant som nc, samt kräver minst vikt).

vilka du än bestämmer dig för så köp ifrån chemical-records.co.uk
thomann är såklart också billigt, men nu när euron e såpass dyr o pundet såpass billigt så är det bättre att handla ifrån england.

2009-02-16 01:37
Tack för hjälpen!

AA P23
Den där sidan verkar riktigt nice!, nu beställde jag på ett annat ställe, ett twin pack av Ortofon DJ S Concorde, var lite dyrare grejer men fick gratis frakt i alla fall :)
Ta det JÄVLIGT lugnt nu.