I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Någon som testat Yamaha 01V?Eller kan något om den?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2008-12-28 19:08

Någon som testat Yamaha 01V?Eller kan något om den?

Har blivit sugen på en digital mixer för att göra allt smidigare inom inspelingen och har börjat kolla på yamaha 01v i begamnad och dom är i den prisklassen jag hade tänkt spendera. Har läst i deras hemsida men hittar inte om det är inbyggt ljudkort.Kanske jag som är amatör och inte vett att det reddan inbyggt men vore shysst om någon hade mer info om det.Sen skulle det va roligt och höra negativa och posetiva egenskaper men den här maskinen?

Frågor jag ställer mig är:
Hur bra är preampen?
Har det något ljud interface till datorn?

Länken till maskinen:
Länk till http://www.yamaha.com/yamahavgn/CDA/ContentDetail/ModelSeriesDetail/0,,CNTID%25253D1483%252526CTID%25253D228600%252526ATRID%25253D10%252526DETYP%25253DATTRIBUTE%252526LGFL%25253DY,00.html

Vore shysst med lite svar pz and out/ J

W E S T - C O A ST - F A M I L Y

2008-12-28 19:16
Det är inget interface till datorn, du kommer behöva ett ljudkort om du vill kunna få in allt. Om du vill kunna få fler än 4 analoga utgångar så kommer du behöva köpa till ett expansionskort t ex adat och då behöver du motsvarigt på ljudkortet också. Vet inte hur många kanaler du tänkt dig att få ut men är det bara rap så funkar det ju med dom 4 inbyggda.
Preampsen ska vara helt okay vad jag vet, inte hört nå klagomål.
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se

2008-12-28 19:48
Mankind_is_Fucked P23

Oki då måste jag ha ett ljudkort med 4in4out som minst?
A hade tänkt ha det till sång och rapp,vett du om man kan koppla in 2 par monitorer?
Sen vet du om det är någon stor skillnad mellan den här och R2..

2008-12-28 20:54
TRM: Nja det räcker med ett ljudkort med stereo ingång, men det är ju aldrig fel att ha 2 extra om man skulle få för sig att experimentera eller så :)
Jag tror nog att det ska gå att koppla in 2 monitorer. Antingen via nån Tape out, Line/main out eller via en stereoadapter i hörlursutgången. Brukar vara lite olika på olika mixerbord men på något sätt brukar det alltid gå att lösa.
Vet inte vad R2 är för något så det kan jag tyvär inte svara på.
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se

2008-12-28 23:35
i got 01x och det behövs inget ljudkort till. Installera drivrutinerna och plugga in i firewire uttaget, sen är det bara att tuta och köra. Den har även en transportpanel.
mhm

2008-12-29 00:20
skipp

Villken är 01x?eller menna du 01v?
Har du något inspelat så man kunde höra?

Mankind_is_Fucked P23

Då förstår jag lite bättre.
Jag mennade yamaha 02r moddelen..

2008-12-29 00:31
TRM: 02R är väl mer eller mindre en större version med mer av allt. Jag behöver minst 16 ingångar eftersom jag spelar in mycket trummor och andra instrument. Kommer köpa till 3st adat expansionskort och byta ut mina Layla ljudkort mot ett RME Hammerfall som har 3st adat in/utgångar. Hur det är med skillnad ljudkvalitén vet jag inte riktigt men jag tror inte det är så stor skillnad, möjligtvis på mjukvaran isåfall men man kan ju köpa till lite fina UAD pluggkort så blir det ju ungefär lika :D

2008-12-29 02:20
MIF:
Japp det va det jag tänkte på,men jag tänker ju inte spela in mer 1 kanal taget då är ju ett ljudkort med 2ingångar helt oki,grejen till att jag vill ha digitalt mixerbord är att man kan mixa i för väg,och vad jag märker med dessa två maskiner är att dom är shyssta att jobba med och om man lyckas hitta dom begamnade väldigt pris värda.
Grejen med att jag vill ha två par monitorer inkoplade är att jag har redan ett par och dom är värda så lite så varför sälja alltid bättre med extra gehör.
Om man skaffar adat kort till en av dom här maskinerna och kopplar till ett ljudkort villket vore det bästa allternativet SPDIF eller något annar förslag?
För verka som hammerfall korten va riktigt pris värda,men ända nackdelen är att det va pci funderar på införsaffa mig en imac g5 med logic ...Så kommer nog inte ägga någon stationär pc eller mac för den delen om jag inte får tag på en stationär g5 i bra pris .

2008-12-29 14:06

2008-12-29 14:14
TRM: Ska du bara spela in 1 kanal så behöver du ingen extra adat expansion till mixern, då räcker det med att du kopplar Main out kanalerna till valfritt ljudkort. Adat är till för dom som vill ha 8 extra i/o.
Absolut att man ska köra med 2par monitorer, skulle aldrig kunna jobba på något annat sätt igen :)

2008-12-29 14:35
SKIPP:
A såg att det va en annan maskin men det här är mer än controler till ditt pogram om jag förstog det rätt?men kan ha fel ju,men verkar annars som en shysst maskin ..

MIF:
Neh det va ju det jag tänkte på,men måste nog ändå få bytta mitt tc electronic konnect6 kort mott något annat för verkar som den inte har några in ingångar..
Du äger ett par ns40 va?det är väll moddelen som är mindere än ns10orna?Ska inte dom va en av dom värsta studio monitorerna att mixa i,snackat med lite studio folk o dom säger att det tar år att lära sig dom och allt som producerats genom dom är skit :S...Va e ditt tycke hur håller dom sig till aktiva monitorer som KRK,yamaha hs-50-80 eller någon av genecel moddelerna?

2008-12-29 14:58
TRM: Tvärt om, Ns40 är trevägs monitorer dvs modellen större än NS10. Har läst runt lite om dom och det är många som föredrar dom framför 10orna och sen är det ju som alltid folk som hatar dom.
Personligen älskar jag dom, man får ett så jävla bra helhetsintryck av dom som jag tycker försvinner i andra monitorer och hörlurar. Detaljer däremot är svårt att höra, så ett par modernare monitorer eller ett par riktigt bra hörlurar måste man absolut ha som komplement om man ska höra reverb och sånna saker.
Ett exempel är den första skivan jag mixade i dom, allt lät bra förutom basen som lät riktigt överdriven och dålig på 40'sarna men riktigt bra på 06 monitorerna. Tänkte att 40'sarna var dåliga i basen vilket inte hade förvånat mig eftersom dom är så gamla och eftersom det lät bra både i 3 par hörlurar och i 06orna. Men sen på våran releasespelning så spelade teknikern skivan i PA systemet och då sken det verkligen igenom hur mycket jag hade dragit upp basen på både kaggen och i mastringen. Jag tycker det är som dom säger att låter det bra i Ns10/40 så låter det bra överallt, just eftersom man får ett så jämnt helhetsintryck.

2008-12-29 15:10
MIF:
Oki då förstår jag va e det för Förstärkare/slutsteg som driver dessa monitorer då?
Men då är det ju som myten säger,att det tar ett jävla tag att lära sig mixa i dessa monitorer och om det låter skit så låter det skit men om det låter bra i dom så låter det ju bra över allt.Dessa monitorer är ju mer referensmonitorer som sagt och det är ju kanske inte det man är efter när man ska mixa i sin hemma studio.Då kanske det är bättre att sattsa på ett par bra Närfältsmonitorer?

2008-12-29 16:41
TRM: Just nu tjuvkopplar jag dom genom slutsteget som driver PA systemet vilket är ett QSC (Om detta är märke eller modell kommer jag inte ihåg). Är på jakt efter ett nytt dedikerat steg och ska inhandla detta så fort nästa band som spelar in i studion har betalat.
Har man mycket plats hemma så funkar det ju men sen finns det ju dessa Avantone Mixcubes som är väldigt små och enligt recensioner väldigt bra. Men ett par bra main-monitorer som man trivs med är ju verkligen A och O, och sen tycker jag absolut att man behöver ett referenssystem också men det behöver ju inte betyda just monitorer. Det kan ju lika gärna vara ett par hörlurar som man känner väldigt bra.

2008-12-29 19:06
MIF:
Jo visst är det alltid bra att ha ett par referenssystem men platsen kommer nog inte tilllåta det.
Japp men man har ju inte funnit dom dära main monitorerna som låter som man vill därför funderar jag på att in rikta mig mer mott lite dyrare då kanske det blir bättre lysning.
Hade tänkt kolla up Adam A7,KRK 6,yamaha hs-50-80 och få se om man kanske lyckas hitta någon av genelec 80 serien billigt på något viss då dom här monitorerna ska säga hålla bättre klass än några andra.

2008-12-29 19:42
Länk till http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=&annonceid=5510348
Snuskigt bra monitorer, i princip allt annat låter piss jämfört med dessa enligt mig :)

2008-12-29 21:06
MIF:
Thanks för tipset hade kollat in dom och om jag lyckas få fram runt den summan till ett par monitorer så blir det nog dom eller adam a7.