I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

tråden för mpc/valfri sampler-solister

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2008-10-14 07:27

tråden för mpc/valfri sampler-solister

whaddup whoa! vet inte hur många här som sysslar med att endast rocka samplers, eller iaf i den mån man anser e värd..klart att mastring och allt sånt måste ske med datorn om man inte sitter på ett gäng feta burkar..åtminstone om det ska va i nåt seriöst sammanhang.

sitter med en mpc60, en dbx 266xl kompressor, en dj mixer o skivspelare..brukar sampla 90 % från vinyl, eqa och (när jag orkar) komprimera lite och testa mej fram o sitta o sampla om för att få det på ett visst sätt..trummor o bas fuskar jag dock med i de flesta fall, önskar att jag satt på en större kollektion av breaks o sånt men tyvärr så är det inte så..har kört lite breaks (vissa dock från vinyl haha) genom recycle o min dbx och sen eqat och samplat in o sparat ner på lite disketter, det funkar ändå najs. resten av samplingarna är vinyl.

varför jag förklarar är mest för att jag är på jakt efter folk som gör beats på liknande sätt, jag vet att många här på whoa sitter med bra utbildningar inom ljudtekniken men så länge ni inte sitter och skapar på samma sätt så är jag inte intresserad haha, det låter drygt men jag är i behov av åsikter från folk som gör det på samma sätt, för det är det som är aktuellt just nu liksom :)

Okejz!, jag håller på med ett par tracks som ska vara på ett o samma projekt vilket betyder att jag måste finna någon slags helhet, eller röd tråd vad gäller ljudet. Jag brukar inte lägga trumljud i lager särskilt ofta därför kan ju beatsen låta lite olika från gång gång, det beror ju på vad man kombinerar för ljud o väljer att bygga upp the landscape of sounds :D samtidigt låter dom ändå ganska lika för jag e inne på ett visst spår till detta projekt så det är inte värsta dag o natt situationen.

Vad bör jag tänka på när jag mastrar dom? behöver lite seriösa tips här..jag spelar in allting på ett stereospår i cubase, brukar ställa in volymerna på mina tracks på mpcn och sen komprimera innan det går in i datorn, brukar bara använda dj mixerns eq INNAN jag samplar för den låter inte så jävla roligt som "master eq" eller vad man ska säga..sen lägger jag waves L2 limiter och bluetubes Eq..Sen är tanken att jag sparar projektfilen så jag kan spela in raps på samma projekt, L2 limitern och waves req-eq'n på mastern sen, brukar ställa in den redan när jag gjort beatet så att jag har lite riktlinjer när rappen sen är pålagd ...rappen är ju eqad och allt sånt separat dock, så det kommer ju låta okej... där har ni hela processen liksom men nu eftersom det ska va till ett gemensamt projekt så undrar jag jag bör tänka på? några speciella frekvensområden som är generella för att jämna ut materialet osv..det handlar inte om några lyxproduktioner nu, därför jag fryser ut en sån stor skara jätteduktiga människor (vill inte ha några beefs nu här i tråden haha)..vill ba ha lite tips från likasinnade fucks

nu blev det värsta boken bara för att ställa frågan..men det e mest för att slippa missförstånd, hoppas ni pallar läsa o dela mer av lite tips! Jag vet att robin bankz o lite sånt folk ändå sitter på whoakonton och ni e välkommna in här, hur gör ni när ni mastrar tracksen för jag tycker helhetsintrycket är soft på era grejer

www.mpc-forums.com kan passa på att tipsa, inte särskilt hemlig sida men definitivt inte värd att missa om man nu råkat göra det som mpc-nisse hehe..dom har en hel del trådar så ni som hänger där och vet hur snacket går, keep it commin här på svenska forum oxå...real heads måste hålla ihop, annars blir dom nördar :D

vi får se hur den här tråden överlever häromkring, men tipsa folk om ni känner till dom här på whoa.

peace!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.