I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Lättaste/bästa sättet att koppla LP till PC?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2008-09-17 22:52

Lättaste/bästa sättet att koppla LP till PC?

Min kära fader vill föra över sina gamla skivor till datorn och jag skulle gärna sätta mig och leka med lite samples och så, vad behöver jag och hur ska jag bära mig åt för att kopiera över till PCn?

Tack på förhand.

/E

Roc Nation Invasion! 19/7 - 2008

2008-09-17 22:57
Ett bra ljudkort funkar som har dom ingångarna som behövs.

2008-09-17 23:01
Är inte helt bekant med vilka ingångar som behövs, räcker denna?
M-Audio Fast Track USB

2008-09-17 23:23
Sån här kan du använda dig av:
Länk till http://www.swedenmidimusic.se/catalog/images/ppA-iVinyl-Diagramm.jpg

Finns att köpa på Jam.se
Terratec iVinyl heter den

2008-09-17 23:35
hur kommer det sig att alla tror man måste ha en dosa för 100:- för att kunna rippa vinyl?

det enda du behöver är en kabel (2x RCA-hanar till en 3,5mm) som kostar 30 spänn på teknikmagasinet, sen kopplar du bara in den i "line in" ingången på datorn och spelar in ljudet med t.ex. aduition eller audacity...fattar inte varför alla påstår att man måste ha en massa dyra grejer
Jag vissla' på en taxi, den formligen flög
Den skulle vara ny, men skylten ljög

2008-09-17 23:44
Ja, ljudet blir ju acceptabelt för föräldragenerationen ändå :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-09-17 23:52
såg nu att jag skrev fel...1000:- menade jag såklart.

En sån här kabel är det man behöver.

Ja, ljudet blir ju acceptabelt för föräldragenerationen ändå :)

ljudet försämras väl ingenting över huvud taget? inte vad jag har märkt i alla fall...kan lägga upp ett klipp ifall ni vill höra kvalitén

2008-09-18 01:16
98% av alla skivspelare som finns skickar inte linesignal. därför behövs en phono-förstärkare eller en RIAA även kallat, alternativt en dj-mixer med phono ingång. kopplar man in en spelare som gurra säger så lär det inte låta speciellt bra eftersom signalen från nålen i skivspelaren är alldeles för låg och måste förstärkas innan den skickas in i ljudkortet..

alltså:
skivspleare-->RIAA/mixer-->ljudkort
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-09-18 02:27
98% av alla skivspelare som finns skickar inte linesignal. därför behövs en phono-förstärkare eller en RIAA även kallat, alternativt en dj-mixer med phono ingång. kopplar man in en spelare som gurra säger så lär det inte låta speciellt bra eftersom signalen från nålen i skivspelaren är alldeles för låg och måste förstärkas innan den skickas in i ljudkortet..

alltså:
skivspleare-->RIAA/mixer-->ljudkort

jag menade såklart att man ska koppla sladden mellan förstärkaren och datorn...men jag utgick ifrån att han har en förstärkare och vet hur man använder den med tanke på att han har en skivspelare.

2008-09-18 10:57
ja då funkar det ju alldeles utmärkt!

skivspelare-->phono ingång på förstärkare-->tape out på förstärkare-->ljudkort
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-09-18 16:12
jag har kopplat skivspelare--> dj mixer--> mixerbord--- ljudkort och det tycker jag funkar som det ska.
mhm

2008-09-18 20:21
Snackat med en polare som sa att om man hade ett ext. ljudkort med "phantom power" så behövde man inte förstärka signalen, min farsa sa också att skivspelaren kunde förstärka. Så nu undrar jag om det räcker eller om jag måste använda den stora klumpiga förstärkaren.
Tack för svaren.

2008-09-18 21:17
fantommatning är till för kondensatormikrofoner inte för skivspelare.

2008-09-18 22:28
Yes, tack för det. Men, vad använder jag för sladdar för att koppla om från LPn (Vit+Röd vad de nu heter) till det externa ljudkortet?

2008-09-18 22:42
beror på vad ljudkortet har för ingångar. tele, rca, minitele? och om spelaren har fast kabel eller rca utgångar på baksidan/undersidan.

2008-09-19 17:12
Vad jag har förstått behöver jag RCA->XLR-kablar, min fråga är nu:
Eftersom det är 2 RCA-hanar (en röd och en vit), då måste jag väl ha två XLR-inputs i mitt ext. ljudkort för att få in både den röda och vita via XLR?

2008-09-20 16:07
Nu har jag fått höra att det går lika bra att köra till tele, så nu när jag vet hur jag ska koppla är den stora frågan vad för ext. ljudkort jag ska ha. Har nästan ingen koll över vilka märken som anses vara bra eller så, är den här nåt att ha? Jag har en budget på undefär 2000 när det gäller ljudkortet och ni får gärna komma med andra tips.

2008-09-22 13:14
du behöver fortfarande något som förstärker signalen från phono till line.. vad är det för spelare du har?

2008-09-22 14:14
nån som vet hur dom på kjell och company funkar? jag menar LPspelare som man kopplar direkt till datorn med usb

kostar typ 1000 spänn

2008-09-22 19:54
Hade en "Audio-Technica’s AT-PL50 stereo turntable, complete with built-in switchable phono preamp that allows direct connection to your computer"
Redaktionen

2008-09-23 08:32
köp en RIIA för stt förstärka signalen också..
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2008-09-23 11:38
då är saken biff ju! du behöver förmodligen rca hona till tele. om inte kabeln i spelaren är löstagbar då kan du köra rca hane-tele.

2008-09-23 15:18
Coolt. Tack för all hjälp!