I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ljudteknik/producera

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2008-08-21 00:27

Ljudteknik/producera

Hej

Vet inte riktigt vart de rätta forumet för detta inlägg är men min fråga lyder, vart kan man hitta en bra ljudteknik/producent kurs, program eller skola??
Nånstans där man verkligen får utrymme för sitt kreativa skapande men ändå tillräckligt med stöd vad gäller teknik, lärare och allt annat som följs..
Behöver inte ens nödvändigtvis ligga i Sverige utan alla jordens hörn funkar, så länge de är en kvalitativ utbildning/skola.

Peace!

(Inlägget flyttat av Gogaku 2008-08-21 02:03:53)

Doo the right thing!!!!

2008-08-21 00:32
kolla in SAE

2008-08-21 00:38
Musikhögskolan i Piteå
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental
Producent

2008-08-21 00:40
Kulturama
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2008-08-21 00:46
SAE headquarters in ByronBay, Australia.

bästa skolan what so ever! :) enjoy!

2008-08-21 22:13
när ni ändå snackar utomlands lite. har någon gått någon sån här kurs utomlands? jag kommer att vara ledig (arbetslös) i höst och har kollat runt på lite utbildningar. bland annat SAE utomlands och är grymt intresserad. Hur funkar det och säg vad ni tycker??
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-25 18:26
Rino- har du gått den utbildningen i Australien?? berätta gärna isf..

Musikhögskolan i Piteå har jag lite koll på, ska ta en ljudteknik kurs där denna termin på distans, får se hur jag tycker det funkar

SAE var jag inne på tidigare, men nån som läst där och kan säga att det var bra??

Dopeness- har du läst ngt på kulturrama??

peace!
Doo the right thing!!!!
Producent

2008-08-25 20:53
Ja, jag har läst på Kulturama.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Redaktionen

2008-08-26 07:03
jag gick gymnasiet på kulturama.. jag skulle aldrig betala för att gå där.. dock finns det väl en väldigt stor chans att dom eftergymnasiala utbildningarna är mycket bättre.. men jag är avskräckt.. :) Hur var det Dopeness?
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2008-08-26 16:32
SAE är bra. Har gått där själv (Solna). Vissa säger att skolan suger, andra säger att den är skitbra. Dock så måste jag säga att jag inte vet någon som faktiskt har pluggat där själv som tycker det är dåligt. Mycket beror på vad man har för förkunskaper. I stort sett allt jag kan om ljudteknik har jag lärt mig på SAE. Det enda jag har att klaga på är att man får lite för lite praktisk erfarenhet. Man gör praktiska uppgifter och så, men man får inte så mycket praktisk guide av proffs i studion. Dom som jobbar på skolan kan mycket och man kan ta hjälp av dom, men ändå. Man blir ingen proffsmixare bara för att man har pluggat på SAE, allt hänger på hur man omsätter teorin till praktik. Det är det absolut enda jag kan klaga på. I övrigt är skolan mycket bra, trevliga och bra lärare och supervisors, och stora studion (Studios 301 Stockholm) håller riktigt hög klass och har ett helt underbart Nevebord.
//Spliffan

2008-08-26 16:44
Inte gått där själv men hört att studioblue är bra åxå.

http://www.studioblue.se/

2008-08-26 17:44
finns inget som dödar kreativiteten som ljudteknik
http://www.myspace.com/mcblindfold

2008-08-26 21:20
Blindfold word.. man blir yrkesskadad direkt. Fastnar på att skruva till ljudet innan man ens har fått till ett halvfärdigt utkast på ett beat. Men om man väl har blivit medveten om det kan man försöka att aktivt låta bli och spara det till sist.
//Spliffan
Producent

2008-08-27 19:30
Kulturama är bra. Jag gick produktion med inriktning ljudteknik. Bra lärare och bred utbildning, allt från musikteori, till inspelning till piano och mixning. Enda som är dåligt är att det var lite för lite lektioner. Skolan kostar mycket pengar men det gör SAE & Studio Blue också. Det är relativt lätt att få studio tid. Fördelen med K-rama är att de inte behåller upphovsrätten på sina inspelningar, som exempelvis SAE & Studio Blue gör.