I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Köpt en ny synth men kan inte spela in!

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2008-08-20 21:12

Köpt en ny synth men kan inte spela in!

Har precis köpt mig en KORG MS2000B .. Den är kopplad från OUTPUT right & left, in på line-in på datorn. När jag spelar på den låter det utmärkt. Men när ja spelar in på datorn så blir det VÄLDIGT lågt, och mest diskant. Höjjer jag volymen på ljudfilen så hör man ett högt knaster ( ???)

Använder Acid 6.0 om de gör någon skillnad för er! En till grej som är konstig. När man gör ett nytt audiospår i Acid och markerar den med record, så syns en decibelmetare på det spåret, och den står o rör sig hela tiden fast mani nte spelar? Kan detta va kanstret? Har ingen aning om vad det kommer ifrån.

Snälla hjälp mig !

2008-08-21 08:53
output right o left och sen in i line in? vad har du för sladdar? har du ingen mixer lr externt ljudkort? har du testat recca nånting annat i line in ingången? antar att du kan spela synthen genom datorn med line in men det funkar inte att spela in om jag förstår det rätt? isf är det nåt knas med acid.
SUCK SHAFT

2008-08-21 16:17
Vet inte vad sladdarna heter men det är "rätt" sladdar.. Fick hjälp me den biten..

Iaf så löste sig nästan problemet, va en enkel omstart av datorn som gjorde de.. Men nu ere så att de blir lite sämre ljud när ja spelar in, än när ja bara spelar..hur fixar man detta

2008-08-21 16:32
Kolla vilket bit-rate osv du spelar in med. sen är det inte omöjligt att ditt ljudkort helt enkelt inte kan spela in med så bra kvalitet. Har du ingen kompis som kan komma och kolla på det, det är jättesvårt att göra en analys såhär när man inte har någon information eller vet hur det låter.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-21 21:03
Okej.. min dator är bara något år gammalt troru ändå det är ljudkortet ?

Jag skrev fel nyss föressten, problemet löste sig aldrig förens jag kopplade in den front mic istället för linein.. På line-in kvarstår problemet, och på mic ingången blir det sämre ljud istället !
Moderator

2008-08-21 21:04
Men du har orginal ljudkort va? Då brukar det inte bli så bra kvalle
Följ mig på Twitter @MexxiInnuce

Och checka:http://www.innuce.nu

2008-08-21 21:40
Okej men det blir så pass stor skillnad att ja tror att de ändå är nåt fel.. eller blire så dåligt ?
Moderator

2008-08-21 21:47
Vi har ju fortfarande inte hört någonting så jag vet inte.
Följ mig på Twitter @MexxiInnuce

Och checka:http://www.innuce.nu

2008-08-22 12:22
jag tar det igen, koppla in nånting annat i ingången och spela in. testa att spela in i olika program. är det samma kvalite då kan man ju ganska lätt dra slutsatsen att du har ett riktigt skruttigt ljudkort.
SUCK SHAFT

2008-08-22 16:30

2008-08-25 17:05
glöm inte det klassiska - skruva upp "linjeingång"-ljudet på volympanelen. jag själv kopplar precis som du gör men jag reccar i adobe audition/cool edit - se till skruva upp synten tillräckligt högt o testa dig fram så det inte blir för högt heller... i AA kan du se så att volymen e lugn också..

detta är säkert sjuka idiottips men eftersom ingen skrivit nåt sånt så... funkar för mig iaf

att det knastrar beror ju på att ljudet är så tyst på filen och att du sen skruvar upp den...

pez
www.myspace.com/furiousbeats1

www.myspace.com/headlikeorange

2008-08-25 17:13
Midi komps
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-26 12:09
förmoligen lyssnar ditt program på micingången samtidigt som du spelar in line-in ingången. kolla vad för "ingångs kanal" du använder både i windows och i programmet

2008-09-02 17:36
King-Size

Vafan menar du? Midi suger

2008-09-02 18:35
Rapping P23

Vet du ens vad MIDI är?
Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet<br>The Power Of Christ Compells You!!<br>http://www.myspace.com/miomusik

2008-09-02 19:23
Ja.. har använt MIDI i 2 år nu och har ÄNTLIGEN köpt en synth me ljud för att spela in audio, eftersom att ALLA tycker det låter bättre, inklusive mig. Så när ja frågar varför det inte funkar så är "Midi komps" det SÄMSTA tänkbara jävla svaret.

2008-09-02 19:50
Ja hans svar va helt värdelöst eftersom det inte löser ditt problem alls.

Men du verkar inte ha fattat vad midi är. Midi är bara signaler - alltså data som skickas från 2 eller flera olika enheter. Alltså kan inte MIDI låta dåligt, för midi är inga ljud.

Din MS2000B har midi. Pete Rocks MPC har midi.
Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet<br>The Power Of Christ Compells You!!<br>http://www.myspace.com/miomusik

2008-09-05 12:02
Jo jag har fattat de.. Men de blir ju inte samma sound me midi, som me audio.. därför kan ja säga att midi suger?

2008-09-05 12:49
nej, då har du fortfarande inte förstått vad MIDI är!
 http://www.rocbattle.com/JakkDaVinci

2008-09-05 19:09
Om det "suger" med MIDI å är det inte MIDIns fel, utan snarare så att det instrument du styr med MIDI inte är så värst bra, eller att du har ett dåligt ljudkort med för hög latens så att du inte kan få det att låta tight.

Du kan styra en rullgardin med MIDI om du vill, bara du bygger ett MIDI-interface till rullgardinen. MIDI är en styrsignal, inget annat.
//Spliffan

2008-09-05 22:11
Ah okej... men har laddat ner varenda jävla VST som finns.. så kanske uttryckte mig dåligt isånnafall.. hårdvara låter bättre än mjukvara.. har jag fel ?

2008-09-06 00:32
Ah okej... men har laddat ner varenda jävla VST som finns.. så kanske uttryckte mig dåligt isånnafall.. hårdvara låter bättre än mjukvara.. har jag fel ?

grattis, där fick du ett rätt iaf
SUCK SHAFT

2008-09-06 00:54
Ja det var mer korrekt. Däremot så är det inte helt sant. Det finns VSTi's som låter sjukt bra. Mycket bättre än viss hårdvara. Däremot så finns det hårdvara som låter väldigt speciellt (gamla analoga synthar tex), vars sound kan vara svårt att emulera perfekt med mjukvara.
Att säga att hårdvara är bättre än mjukvara är som att säga att Volvo är bättre än SAAB. Det är en smaksak och beror på vad man är ute efter. Båda har sina fördelar och nackdelar.
//Spliffan

2008-09-07 12:45
Okej.. menade "rätt" från början dårå..

Vilka VSTi's pratar vi om ?

2008-09-07 13:14
philharmonic och Pro 53 är rätt shysta VSTier men skitsamma.

Angående ditt problem..
När du spelar in i Acid kan du välja vilken ljudingång du vill att ljudet ska spelas in från.
Skapa ett nytt ljudspår och tryck på Rec-knappen på spåret. Då kommer det upp två högtalare alternativt siffror där de står L1/R1 på. Testa att trycka på dem och testa de olika laternativen som kommer upp.
Skälet att mätaren ger utslag är för att den går ner så långt som till -120 Db. När man kör på det interna ljudkortet kan de uppkomma lite störningsljud som knappt hörs men som syns på mätaren eftersom den är så känslig.
Om du högerklickar på den kan du välja att den visar från -42 till 0 dB istället. Inte för att det hjälper problemet med ljudet, men du slipper se fladdret iaf :)

Lycka till dude!

2008-10-25 04:20
rapping 23 testa gör så här på ditt ljd kort i datorn vill säga att den har midi in midi out ingång asså det du vill vad jag förstått är att få in dom ljuden i ditt program som midi signaler och sen kunna quintizera dom så du kan göra feta beats aiit för du kan inte kvantisera audio men du kan kvantisera en midi singnal vill säga
koppla från ms korg midi in midi out och samma på ljudkortet då får du in ljuden
sen får du välja från korgen ms egna channels illr i cubase som jag kör med
tack för mig.