Monitorer (Hjälp)
Jag funderar på att skaffa nya studio monitorer, för dom här som jag har nu (M-Audio) är helt värdelösa. Finns inge tryck, eller bas i dom alls. Får inte i huvet av att sitta o arbeta med musik med dom. Så jag vill ha hjälp med några andra prisvärda studio monitorer, eller tips. Jag har funderat på att skaffa krk Rp, men har aldrig hört hur dom låter. Sett att många på youtube som har hemmastudio eller lite mer proffsiga studios kör dom.Länk till http://youtube.com/v/UoU4OFHAIQw Länner ni till några andea bra så skriv gärna en länk så man får se o höra dom...
"I gonna slash and gash, cut another hole in your ass spill blood on the walls and play tennis with your balls If the phone rings, don't answear the call Im a slit your throat, fuck you like a ghost cut your foreskin off and make a winnercoat.......PEACE" Spöket i Scary Movie
får ont i huvet...
"I gonna slash and gash, cut another hole in your ass<br>spill blood on the walls and play tennis with your balls<br>If the phone rings, don't answear the call<br>Im a slit your throat, fuck you like a ghost<br>cut your foreskin off and make a winnercoat.......PEACE" Spöket i Scary Movie
jag är också på jakt efter nya monitorer så jag tänker dra nytta av denna tråd.
mhm
ta med en cd med din musik o dra in till en musikaffär och testa. va på din vakt så att dom inte säljer på dig dyrare grejer än vad du behöver bara.
själv har jag ett par ESI nEar05 eXperience som jag är nöjd med. (kostar 2500:-/par på
Länk till http://jamshop.se/ t ex)
SKYSCRAPER - MILLION VIBES http://www.myspace.com/martinnordbeck http://www.myspace.com/millionvibessound
KRK's har låtit fint i mina öron plus att dom inte är så våldsamt dyra häller.
/P Strom Producent och Allvetare.
Producent
2008-06-24 07:36
har likadana monitorer som nordbeck, tycker dom är riktigt schysta:)
http://www.soundcloud.com/luegoods
KRK är rätt trevliga. Har också ägt ett par m-audio i mina dar och var sjukt besviken på dom, sämsta köpet jag gjort. Nu vet jag inte vad du har för budget men jag själv har jag ett par genelec 8030a och är otroligt jävla nöjd! Dom kanske inte är dom billigaste monitorerna men jag skulle vilja påstå att man ändå får väldigt mycket för pengarna. Så gör som nordebeck sa, ta med dig en cd med din musik och låtar du tycker är bra mixade och gå runt och kolla i affärer.
SUCK SHAFT
ok tack för alla tips hittils, fortsätt skriva...
"I gonna slash and gash, cut another hole in your ass<br>spill blood on the walls and play tennis with your balls<br>If the phone rings, don't answear the call<br>Im a slit your throat, fuck you like a ghost<br>cut your foreskin off and make a winnercoat.......PEACE" Spöket i Scary Movie
Busk, fy fan dom va långt ifrån dom billigaste monitorerna, fan har du för feting studio?
genlec behöver man oftast inte titta åt om man inte har en något sånär ordentlig budget. fast indeed dom är juh fantastiska. :)
/P Strom Producent och Allvetare.
Word_Em_Up X4 Nu kommer jag inte riktigt ihåg vad krk kostar men jag var själv på väg att köpa ett par förut men bestämde mig sedan för att lägga till några lappar och införskaffa mig ett par härliga genelecs. Feting studio vet jag inte riktigt om jag har, men har väl inte samma utrustning som de flesta 15åriga rapparna här på whoa :)
SUCK SHAFT
OK tackar för all hjälp men det får bli ett par KRK Rockets, har jag bestämt mig för...hört mycket hype om dom ;D
Ta en titt på Yamaha HS80M, Vart såld på dem sedan de släpptes och har dom fortfarande, mina NS10:or används men har mer damm på sig.
http://www.youtube.com/watch?v=81y55k27dkU
jag har delta kortet och undrar vilka monitorer som skulle kunna "kombineras" med mitt ljudkort.. självfallet måste man provlyssna osv men jag menar någon som är erfaren med likadant kort?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag har ett par Genelec - 8030A och är helnöjd. När jag köpte dom kostade dom 9500 men nu verkar dom höjt priset på 4sound till 11.695,00 kr. Det var cirka ett år sen jag köpte mina och det är samma modell som dom som säljs idag. Sjukt, bränsle, mat och allt jävla skit på detta jordklothelvete höjs. God dammit!
är man ut efter billigt så har fostex några modeller som låter sjukt bra och inte kostar skjortan. och vid ren AB lyssning mellan fostex och genelec som kostar mer än dubbelt upp så lät genelec skit rent ut sagt. själv har jag ett par samson med band diskanter som låter riktigt bra. kostar 4000 paret eller så. men ofta så låter det bajs ändå om man inte har ett bra rum, så då kan det kvitta om man spenderar mucho dollars på ett par monitorer.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag har ett par KRK RP8, jag är jättenöjd med dem och har ett normal stort rum och dem levererar fin fint. Köpte dem från thomann. Rekommenderas Stort!
ett par monitorer ska inte låta "bra" dom ska vara ärliga, djdoggy. och ja, akustiken är mkt viktigare än vad man har för monitorer. har du ett rum med bra akustik så kan du i princip använda ett par datorhögtalare att mixa med, förutsatt att du vet exakt hur dom färgar ljudet.
SUCK SHAFT
Genelec 8020 kostar bara 5600:- på thomann och då får man med en söt liten påse att ha dom i :) Har hört Yamaha Hs50 med tillhörande sub men bara som referens till ett par Genelec 1030 och dom lät skräp i jämförelse. ESI nEar 06 har jag själv men är inte nöjd med dom, tänker satsa på ett par lite dyrare nästa gång det ska handlas. Focal Twin BE6 är dom jag funderar på, går på ungefär 20.000:- på thomann för ett par och dom verkar GULD!
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m:
http://www.wnstudios.se
Producent
2008-08-14 00:03
Kan rekomendera Samson, de kostar runt 3 tusen kronor paret, bättre än fostex.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Busk nähä?? givetvis. så då är det inte rättvist att mixa i ett par diskantfattiga genelec då man tenderar att vrida på för mycket av den varan.. allt handlar i slutändan om att känna sina monitorer. jag kan helt ärligt säga att jag inte känner mina samson speciellt bra för jag har inte suttit med dom speciellt mycket och just nu står dom i ett riktigt kasst rum :/
Redaktionen
2008-08-14 15:01
DJDoggy All rätt att till dig att tycka Genelec är kassa, men jag förstår bara inte hur dom kan vara diskantfattiga? Vilken/vilka modeller har du lyssnat på? Sitter själv på Genelec och jag tycker rena motsatsen, att man får dra ned diskanten en aning för att få det korrekt mer korrekt..
har lyssnat på dom flesta modellerna men just i detta fallet med AB lyssningen var med ett par 8020 och ett par fostex PM1 mk2. jag vill inte påstå att genelec lät skit men jag överdriver inte om jag säger att det lät som det låg en filt över genelecarna jämfört med fostex. kan ju ha varit så att dipswitcharna (för dom har väl det?) var nerdragna i det höga registret. var iof inte bara toppen som lät sämre. mellanregistret var ganska grötit åxå.
DJDoggy Okej, har inte lyssnat på Fostexarna men antingen kasst rum alternativt att switcharna var neddragna eller något.. Visserligen ska jag inte höja Genelecarna till skyn då jag ibland tycker dom är lite diffusa, men då har jag iofs också köpt 8020 som är deras billigaste :)
Producent
2008-08-16 13:03
Samson monitorerna kan ni hitta på Sound Light Power på Söder i Stockholm. http://www.slponline.se/
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.