I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför har alla en bärbar dator till sina turntables?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2008-05-27 03:32

Varför har alla en bärbar dator till sina turntables?

ja varför?? aldrig fattat grejjen. mac har dom också.. hehe

2008-05-27 03:48
Vet inte, vore så mycket lättare om dom hade en stationär dator när dom kör sina gigs fattar inte heller!
Användaren är inte inloggad Z 
Skivsamlare

2008-05-27 10:42
Skivsamlare

2008-05-27 15:46
Många DJs idag använder sig av Serato Scratch Live vilket består av ett program, en dosa och tidkodade vinylskivor. Med detta kan DJn välja en mp3a på datorn och vips så ligger den på skivan. Förutom de uppenbara fördelarna att man slipper kånka runt på skivväskor så innefattar även scratch live ett par fiffiga funktioner såsom quepoints, crates (för att lättare kunna rota runt i sin virituella skivback) samt effekter (som ändast finns att tillgå ifall man har ranes ttm57-mixer.)

Mac för att det är trendigt, funkar lika bra på PC
fair enough..

2008-05-27 16:09
Mac är för att det är sjukt mycket smidigare och stabilare än pc. Plus att serato är utvecklat på mac.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-27 18:31
ok då vet jag, sett detta mest på live spelningar, men också hemma hos en del dj's
vad är bäst då??
jag kör orginal för hela slanten.. e de ens värt o köra serato om man inte lirar ute utan bara hemma???? pzz
Producent

2008-05-27 19:56
Serato bli nog billigare i längden, kanske inte lika hüüd.

Men menar, till och med Premier kör med Serato.

2008-05-28 19:19
Serato är förmodligen jävligt fett, att bara kunna lägga ett exotiskt break på båda spelarna och träna sönder det i timmar utan att riva upp vinylen.

Däremot, utan att låta bajsnödig, vilket jag förmodligen gör i alla fall så vill jag påstå att jag kände mig lite sorgsen när jag insåg att serato slår vinyl i form av att man kan flytta nålen över spåret precis som på en vanlig skiva.

Det jag menar är att jag fick en reality check i form av ålder. När jag var 14 och började spara till skivspelare och tiden därefter ha som mål och idé att samla på mig skivor (oavsett om jag gjorde det eller inte) så känns det nu som bortblåst om alla använder dator.

Värdet i att ha hookat exklusiva singlar är ju som bortblåst. Publiken kan inte bry sig mindre om det är en mp3a du spelar eller om det är något du t.om. plockat från youtube.

Ingen ger dig cred för att du pröjjat 200kr för en 7". Hela idén jag vart så imponerad av försvann i samma vända.

Även idén att som grupp höra sin egen röst i cutsen på en hook. För att göra det måste man ha släppt åtminstonde en tolva. Nu är det ju så att ingen släpper vinyl längre så för att höra sin röst i cutsen krävs det ju att man gör det digitalt men ändå...

Det verkar vara otroligt fett det där serato, jag hade nog snarare önskat att det funnits redan när jag köpte skivspelare. Vad man hade kunnat träna då, man hade haft oändlig tillgång till breaks och ljud och instrumentaler. Man hade dödat sönder som DJ.

Men när allting kommer kring. Jag tycker fortfarande att man som DJ bör handla skiten man spelar. När man är full lyssnar man dock på what the fuck som helst och bryr sig inte.
www.alexanderadiels.com

www.soundcloud.com/alexanderadiels
Producent

2008-05-28 22:24
Man får väl helt enkelt hitta på nya sätt att få cred på. Kind of what hiphop is all about...

2008-05-29 01:47
Alex-Adiels P22 : De där med att man kan flytta nålen precis vart man vill beror på i vilket mode du spelar, använder du relative mode så e de som du säger, spelar ingen roll vart nålen är, men kör du absolute mode så e de precis som om du kör på riktig skiva.
http://djneno.com <-- Lyssna på ny musik och lite annat bullshit

2008-05-29 07:35
Man behöver inte vara bitter, vinylsamlingen kanske inte behövs käkas upp av nålen längre men man får ju fortfarande ligga (vilket mp3or inte alltid bidrar med). OKOK!

Angående laptop+vändbord så kan en bidragande faktor dessutom vara att (beroende på laptop iofs) att de har ett liknande footprint på desken rent storleksmässigt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-29 08:37
en fråga om serato nu när vi endå e inne på det :P om jag köper serato ist för o köpa riktiga spelare, kan jag då med hjälp av serato även föra över musik till datan ifall jag vill sampla det i ett beat?? tack för svar, vet inte om de känns lite nybörjare men men :P peace!

PS, hur mycket går serato inkl spelare på??

2008-05-29 08:41
eller vnta lite, man kanske inte ens kan använda riktiga skivor till det?? :/ jaha där ser man :/

2008-05-29 14:10
Mac är för att det är sjukt mycket smidigare och stabilare än pc.

Det där e bara gammalt skrock och slutade ha någon substans för 5-10år sedan :)
Spring och handla en iPhone nu :P

2008-05-29 14:30
awGole:

Nej, det är fortfarande sanning. PC funkar, men Mac levererar alltid och sviker aldrig. Det har min aldrig gjort iaf.
•pave paradise•

2008-05-29 17:15
mac är sjukt mycket stabilare så länge som man kör tiger istället för leopard. saknar min g4 powerbook för macbooken jag har nu levererades med leopard och är både långsammare och instabilare än min gamla g4 som hade både mindre minne och sjukt segare processor.
www.discotheque.se
DJ

2008-05-29 23:07

2008-05-30 16:37
oseriösa mp3-dj's som beter sig som om dom är på sin egen födelsedagsfest är ondska.

seriösa dj's kan göra ett bra jobb oavsett om dom kör serato, cd eller vinyl. en bra låt med bra ljud spelad vid rätt tillfälle är bra oavsett om den spelas från serato eller från en originaltolva som är ollad av självaste producenten.
SKYSCRAPER - MILLION VIBES
http://www.myspace.com/martinnordbeck
http://www.myspace.com/millionvibessound
DJ

2008-05-30 17:38

2008-05-30 22:31
sluta gnäll fan,det är fan nog de bästa som hänt inom dj världen,jag köper vinyl som fan o kommer göra det resten av livet men serato e fan så mycket lättare o dra med sen när man reser än att tänka på alla dyra skivor plus i 40 grders värme när man spelar ute nånstans o på flygplatsen o allt ,för att de krävs en del skivor för att köra 2 timmars set,en hel del
http://soundsof051.com/

2008-05-31 13:30
För er som tycker att serato inte är "ÄKTA"

http://djneno.com <-- Lyssna på ny musik och lite annat bullshit

2008-05-31 17:26
Soul Survivor II
det går ju att spela wav-filer också..

2008-06-01 15:54
gött o höra de fr¨ån en av favorit producenter :) .nuff said.
http://soundsof051.com/

2008-06-23 15:25
men alltså jag fattar inte riktigt, andvänder man Serato, til sina vnaliga skivspelare, eller köper man Serato och får två skivspelare med?

2008-06-23 16:05
du kopplar in skiten till vilka spelare som helst.

2008-06-23 16:19
ok så kör man musiken på datorn över till skivspelaren?, utan att behöva ha vinylskivor?

2008-06-23 16:38
människa googla produkten och läs info

2008-06-23 16:48
har gjort det, det står inte klat och tydligt, ska antagligen köpa en, så man vill ju vara helt säker.

2008-06-23 17:21
anledningen att folk missuppfattar är väl att folk är så jävla kassa på att förklara "man kopplar in seraton till skivspelarna..."

man har musiken på datorn, man använder speciella vinyl- eller cd-skivor (kodskivor) för att styra datorn, dvs tala om var i låten man är, ändra pitch, scratcha osv

sen spelas låtarna upp från datorn till mixern och ut i högtalarna.

serato består av tre grejer, en liten box som sköter kommunikationen mellan dator och kodskivorna (och fungerar som ljudkort), kodskivorna, och sist men inte minst en programvara. dessa kan du använda till vilken dj-utrusning som helst

SKYSCRAPER - MILLION VIBES
http://www.myspace.com/martinnordbeck
http://www.myspace.com/millionvibessound

2008-06-29 20:32
Själv kör jag Torq på min macbook. Funkar finfint !
Och tack vare denna fina lösning behöver jag inte förstöra min rygg av att bära med mig massa vinyl hela tiden. Plus att jag inte sliter ut mina rare skivor ! Nu kan jag i lung och ro lägga över mitt sound library bivlitek from vinyl till mp3 och spela den ute. :)

Att sedan ha med sig 100-tals låtar istället för en överfull skiv väska är skönt.

I got CD's in my crates, like crack in my pocket<br>Yeah right, neither of the above.

2008-07-02 23:40
Ni som köper serato för att det blir billigare att spela skivor då, hur fan tänker ni i det långa loppet??
http://www.earforcefm.blogspot.com

2008-07-02 23:45
ASUL:

Hur tänker du nu?
•pave paradise•

2008-07-03 01:25
jag säljer serato, kolla köp och sälj

2008-07-03 08:48
Ni som köper serato för att det blir billigare att spela skivor då, hur fan tänker ni i det långa loppet??

ja hur tänker du nu ?
I got CD's in my crates, like crack in my pocket<br>Yeah right, neither of the above.

2008-07-03 08:51
Och hur ska du få "bra ljud" från en mp3-fil?

och hur ska du studio ljud i ett PA-system ute ?

jag tror nog inte du skillnad på en bra kodad mp3 eller skiva ute på en klubb ....
DJ

2008-07-03 09:30
Dirty: OK. Ordna blindtest under normala förhållanden. Jag kommer.

Och du med .wav-filerna. Antar att du skojade? Det var rätt kul iaf :D Jag syftade naturligtvis inte på just det exakta formatet MPEG-1 Audio Layer 3. Jag menar digitalt ljud. Du kommer ju max upp i CD-kvalitet, du kan aldrig få värmen och dynamiken hos analogt ljud.

With all this said, så JA, JA, JA. Det är naturligtvis massa andra faktorer som spelar in. Så som kvalitet på PA, förstärkare, högtalare, akustik i lokalen och sist men mest kvaliteten på sjävla skivorna, pressningen. Idag är det ju så många som inte mixar för vinyl. De pressar bara upp CD-ljudet på en vinylskiva, klart det inte blir bra ljud då. Då är det ju bara samma grej. Men riktiga vax där musiken är mixad för att spelas på vax. Jämför det med en aldrig så högkvalitativ digital fil.

Så, vid blindtestet får du inte langa på typ senaste 50 Cent utan helst en tjock gammal Blue Note-release.

Peace
Producent

2008-07-04 01:47
Soul Survivor: Jag förstår var du kommer ifrån & håller med dig.
Men jag tror du e medveten om att det viktigaste är vilka låtar dj'n spelar och när han/hon spelar dem, hur dj'n mixar ihop låtarna. Jag hör hellre än bra LL Cool J låt ute på clubben i mp3 format än en Christina Aguilera på vinyl.
Hur många bryr sig när de e fulla på klubben?
Man får inte glömma bort att musik handlar om att framföra en känsla, historia ett medelande.
Men det är någonting speciellt över ett mixtape som är bara gjort på vinyl.
& det vore tragiskt om vinyl är på utdöende.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2008-07-04 02:07
Soul_Survivor_II P30:

Tror du är lite ute och cyklar nu. En finns ingen som mixar explicit för vinyl. Först mixas låten, sedan mastras den, sedan kommer cutten/"vinylmastringen".

En bra mix är en bra mix, och det går inte att "optimera" den för vinyl (bortsett att inte ha låg bas i stereo då...). När du pratar om dynamik så försvinner den under mastringen, säg att en äldre låt ligger på c:a -18dB i RMS något som 16bit cd klarar utan problem (klarar c:a -90dB). Vill du ha dynamik så håll dig till CD, och det finns inte en chans att din 1210 klarar samma signal till brus förhållande som din CDspelare.

Det som gör att vinyl låter "varmare" och mer tilltalande är att allt som hamnar på vinyl blir distat. Och små imperfektioner blir intressant för örat. Så det handlar inte om utökat frekvensomfång, dynamiskt område eller liknande. Det handlar om fel i återgivningen. Ljud som hamnar på vinyl förvrängs, men på ett för örat tilltalande sätt.

Vinyl kommer dö. Det är bara en tidsfråga.
DJ

2008-07-04 09:38
Ljudas: Menar du att du tycker en skiva som mixades 1978 (med vinyl i åtanke) och sedan presades på vinyl har ungefär samma typ av ljudbild som nån skiva som mixats för CD 2003 och sedan pressats upp på vinyl?
DJ

2008-07-04 09:43
Och sen undrar jag vad "bra ljud" är om det inte betyder att det är behagligt för örat? Ska vi mäta upp vad bra ljud är och sedan välja det även om hela världen skulle enas om att "dpligt ljud" var behagligare "för örat". Det är ju ändå öronen vi lyssnar med, inte mätinstrument.

Och Dopeness: Ja, absolut. Hellre Pete Rocks samlade verk på kackiga, fult komprimerade mp3or än Li'l Wayne på vinyl. Så ja, låtvalet är ju nummer ett. Men just riktigt bra musik kan verkligen bli lidande av dåligt ljud också. Vart går gränsen egentligen? Jag har alltid varit en sån som garvat åt ljudbögar som har tio skivor och en monsterstereo för 100.000 kronor. Hellre tretusen grymma skivor och nån plastig skitstereo från 80-talet liksom. Men med mp3 var det första gången det bara gick ett steg "för långt" för mina öron. När bra musik började bli på grtänsen till att inte vara en njutning längre ibland. För att ge ett exempel på något som är "över gränsen" ta snorungarna som sitter på tunnelbanan och lyssnar på musik i de inbyggda högtalarna på sina mobiltelefoner. Världens bästa låt blir ett oändligt lidande i de högtalarna.

2008-07-04 09:53
Soul_survivor_II:
Åter igen, det är ingen skillnad att mixa för CD eller för vinyl. Allt som är specifikt för vinyl kommer in tidigast i mastring, om ens där. Annars ligger allt i cutten.

Det jag skrev var att vinyl upplevs behagligare för örat pga. bla. disten. Jag föredrar själv ljudet från en vinyl mer än det direkt från en cd. Därför så har jag rippat in nästan all min vinyl till 320kBit mp3s, för att slippa slita ut mina skivor osv osv.

I ett blindtest kan jag lova att du inte skulle hör skillnad mellan ifall det kom från en av mp3orna eller direkt från skivspelaren.

2008-07-04 11:10
Vinyl kommer dö. Det är bara en tidsfråga.

De sa de när kasseten kom också ... :)

Men med mp3 var det första gången det bara gick ett steg "för långt" för mina öron.

För mig var det minidisc ... fy fan ... en bra mp3 låter 1000ggr bättre än minidisc tycker jag :)

2008-07-04 11:19
Dirty_1200 P30:

Hehe jo... det är sant. Men som det är nu så går ju allt fler över till lösningar som t.ex. serato.

Men kanske ska rätta mig lite, vinyl som distributionsmedia kommer dö. Inte som uppspelningsmedia. :)
Producent

2008-07-04 15:01
Soul Survivor: Jag håller med dig om kidsen som lyssnar på musik på tunnelbanan på den inbyggda högtalaren på mobilen. Lidande.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
DJ

2008-07-04 16:02
Vinylförsäljningen ökar ju till skillnad från t.ex. CD-försäljningen. Ifjol ökade vinylförsäljningen med så mycket som 100% hos vissa kedjor i USA. Det är inte bara DJs som lyssnar på vinyl.

Minidisc, hehe...har typ aldrig ägt en minidsic. Lyssnat på kanske två minidsics i mitt liv och det var inte musik tror jag. SÅ jag minns inte hur ljudet var, hehe...

2008-07-04 17:49
Men det är väl bara att köpa vinyl tills den dör ut, det kommer kännas grymt kul och exklusivt med BRA vinyl av senare årtal i framtiden. När den nu dör ut kan ju vi som är intresserade börja stasha allt det vi missat tidigare och således hålla på i all oändlighet.

Jag tycker att skivsamlande tillför mitt liv ganska mycket så därför pysslar jag med det. Kommer den en ny skiva kan jag lyssna på den på mp3 men att hämta ut skivan på posten, lyssna på en nogrant och så vidare tillför en ny dimension. Dessutom är det fantastiskt roligt att mixa vinyl och att bläddra i skivbackar :) Att bläddra bland mina mp3or är inte lika kul, jag lovar dig!
http://www.earforcefm.blogspot.com