I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Cubase Essential 4

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2008-05-23 22:23

Cubase Essential 4

Har lagt en beställning hos min lokala musikhandlare, det var lite lätt impulsivt, en dryg tusing mer kvar i fickan än väntat i slutet av månaden och därmed ett snabbt beslut, men det tar sån jävla evighet för dem att få in leveransen av dessa, så nu har jag hunnit börja tveka

För att klargöra, jag gör inte längre hip hop, även om mitt intresse för att göra musik med hjälp av datorn kommer från hip hop ursprungligen. Jag gör mer hårdare musik, spelar gitarr och bas och programmerar trummorna.. den som är intresserad kan kolla på Myspace.

HALion verkar vara ett bra komplement för mig, och timestretch och liknande också eftersom jag ofta börjar med en låt i ett lägre tempo för att sedan öka den, vissa partier är bökiga att göra om helt och därmed kan det vara skönt med en sån funktion

Syftet med den här tråden är väl mest egentligen för att få lite synpunkter på denna mjukvara innan jag köper den.. 1,5 veckas betänketid blev lite väl mycket, och jag börjar bli osäker som sagt

eller ska man satsa på pro tools eller något annat?

No point in mentioning those bats, I thought. The poor bastard will see them soon enough.

2008-05-23 22:25
kan tillägga att jag inte har betalat för programmet än, och att jag spenderar omkring 10000+ per år på den här butiken, så de skulle inte vilja säga till mig att dra åt helvete om jag inte köpte ut det heller
No point in mentioning those bats, I thought. The poor bastard will see them soon enough.

2008-05-25 01:03
Cubase är bra.. inte kört Essential 4 dock.. men det funkar nog finfint (har SX 3 själv).
Jag har suttit i de flesta daw's vid något tillfälle men tycker Cubase funkar bäst för mig.
Och ska du ha en "seriös" daw så är det väl antingen Cubase eller Pro Tools som gäller.
Producent

2008-05-25 01:24
Cubase är bra mycket bättre än protols och reason med mera.
protools är alldeles för begrensat

2008-05-25 01:46
Jag tror att valet i stort sett handlar om vana/arbetssätt. håller dock med om att kanalbegränsningen i de pro tools man har råd med (LE/M-powered) är lite trist. Men audiohanteringen är det absolut inga fel på, tycker det funkar grymt bra som bandspelare/audioediterare.

Det finns många "seriösa" daw's nu...

Producent

2008-05-25 06:32
jo som sagt protools är bra men begränsat. känner folk som har arbetat mycket i båda och har sagt vad dom tycker. själv jobbar jag fortfarande i FL studio. jag kan säga rakt av att det programmet är satans snabbt och lätt att jobba i. i nya versionen 8 så har den minst lika bra masteringsmöjligheter som andra proffisionella program. där har du också 999 kanaler i playlist. 64kanals mixer. vststöd för effekter och syntar. funkar skitbra.
Vad FLstudio inte är lika bra på är inspelning och midihantering. Det fungerar, men det är en smula omständigt. i övrigt anser jag att programmet har obegränsade möjligheter. man kan tweaka ljud enormt mycket speciellt med deras nya "Toxic Biohazard" FM-synth dom jag har köpt :D den har 6 oscillatorer med en hel drös waveforms. man kan även lägga in egna ljud/waveforms i dom. den har massor med funktioner. kan säga att man göra sinnessjukt många ljud med den. allt från effekter till syntar, basar med mera. sen finns ju Sytrus som ochså är rätt trevlig när man väl gör egna ljud med den också.
I FLStudio producerar jag Rock, Trance, Rnb, hiphop, ballader.
Har man sina vst-instrument och drumkits + FM syntar kan man göra vad som helst.

2008-05-25 13:04
Glöm inte att spana in Cakewalk Sonar Producer Edition. Mycket prisvärt program som är minst lika kompetent som Cubase. Kommer med en hel del intressanta instrument.

Cakewalk Sonar Producer Edition

Finns på Thomann för 4 730:-

Blandade youtubeklipp
//Spliffan

2008-05-25 14:36
+1

Producent

2008-05-25 18:56
Cakewalk har jag ingen direkt erfarenhet. har bara testat nåt gammalt lite

2008-05-25 19:10
Johnny blir du kompis med Sonar?

FreeDooMusic försök få möjlighet att testa den senaste, version 7.
//Spliffan
Producent

2008-05-25 19:19
3.38 GiB ouch. och piratebay det komemr ta dagar. innehåller programmet massa ljudfiler och onödig grafik eller?

2008-05-25 19:42
Spliffan: jodå, det funkar prima, även om det är lite ovant än så länge, vissa grejer jag inte lyckas med osv.