I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

får man använda kända riddims?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2008-04-01 05:34

får man använda kända riddims?

hej undrar om man far anvanda riddims typ kannda som  smash riddim, ice breaka riddim osv?

jag har vart pa spelningar da undergroundrappare anvander kannda riddims typ samma som elephant man osv anvander,......

inom reggae dancehall anvander dom ju alltid samma riddims...

sa ar de okej att anvanda dom?

Take a ride not suicide

2008-04-01 15:09
Jag anser att det är okej att använda kända instrumentaler och riddims hur mycke man vill.. Även text stycken.. Bara du bevisar att du kan lägga de bättre en orginalet :D
Heffi Från Vilda Västern... Yes thats me. Dont even compare my flow with you. You will only fall down in tears...

2008-04-01 15:10
Ja menar någon kan ju liksom vara grymt bra på att skriva och keff på att rappa eller liknande. Så varför låta tex en bra text gå till spillo om någon annan kan framföra de bättre? Finns inget som heter bait finns bara förnyningar :)
Heffi Från Vilda Västern... Yes thats me. Dont even compare my flow with you. You will only fall down in tears...

2008-04-01 15:34
Klart du får droppa på riddims beat  go for it..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-01 20:45
Vad betyder riddim?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-01 20:46
riddim=beat
riddim syftar oftast pa dancehall eller reggae beat
Take a ride not suicide

2008-04-01 21:50
reggaeinstrumental

2008-04-01 23:00
Kottenstain: om du tar någon annans text så är de ju bait, eller för att formulera om det: brist på egen fantasi eller kreativitet? varför ska du ta någon annans text ifall man anser att man är bättre än den personen??

2008-04-02 12:04
spontant..ja...fast upphovsmässigt bör det vara nej (se tråden
http://community.whoa.nu/community/forummessage.aspx?topicID=421690&forumID=15 )

men det är ingen som kommer att bry sig ifall du använder kända riddims och kommer du ens att stimrapportera när du spelar? Instrumentaler från andra producenter används som oftast  av rappare så det kommer inte bli någon direkt följd ifall du använder riddims som inte är exklusiva för dig.
En anledning till att många inom dancehall & ragga använder samma riddims är att upphovsrättlagarna är väldigt "svaga" på jamaica + att det finns en kultur av att lägga vokalerna på en riddim som folk känner igen.

gazt.tumblr.com

2008-04-02 12:44
+ att det historiskt sett funnits många fler artister/sångare där i förhållande till studios/producenter med ekonomi nog att skapa instrumentaler.

2008-04-02 13:43
yes

förutom i sverige...där det säkerligen finns fler "producenter" än vokalister

men eftersom de flesta är kassa så....
muhahahahahahaha

.)
gazt.tumblr.com

2008-04-02 15:20
Eller så producerar du din egen version av en känd rytm,fast det kanske inte är så hett med såpass nya dancehall-rytmer som smash och ice-breaka.

2008-04-06 01:05
nej jag tanker inte ta nan annans text, gor sjalvklart egen text

men de e inge problem att lagga upp materialet pa myspace sen ?
Take a ride not suicide

2008-04-07 16:59
Läs Uppehovslagarna... Tror de ligger som sticky i detta forum. Har för mig att man får andvända andras beats om du inte tar betalt för det.
http://www.myspace.com/rickyrillzbeatz
"Jag får mitt nyaste ljudkort på torsdag/fredag, men just nu har lite sämre grafikort derför det låter som det gör" - Nilleyo

2008-04-07 18:18
spelar nog ingen roll så länge det inte 'är några större slantar inblandade