Till Salu!
Jag säljer min röst på ett beat. Det vill säga; jag vill ha betalt för att jag spelar in på andras beat för jag lägger ner lika mycket själ och arbete som beatmakarna gör. 200 kronor per beat vill jag ha. So hit me up.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
innovativt. lycka till.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent
2008-03-23 21:24
om både beatmakers och du lägger ner lika mkt tid med musiken, varför ska du då ha pengar? hmmmmm
dom säger att jag kan göra beats...
nä frågan är. Varför ska beatmakaren ha pengar för sina beats!
Lustigt upplägg när du gör det som en protest.
hahaha skojar du?
http://soundcloud.com/mikeybeat
Producent
2008-03-24 17:21
MiiKe jag tror fan att hon är seriös :S
dom säger att jag kan göra beats...
hahahah
http://soundcloud.com/mikeybeat
pengar för beatsen är för att man får inga propps precis! när man köpt ett beat så ska man ju antagligen lägga något på de och sen sälja de man laggt på de, det är därför folk säljer beats! men så seriös är du väl inte än?:)
http://www.myspace.com/mowglibeats http://www.myspace.com/otisrap
kan du lägga ut lite acapellas? e nämligen intresserad..
& jag som trodde att musik skulle va kul, förfan allt kostar pengar, tillochmed att lägga en röst på beats?, gör saker för att du tycker de är kul iställe. bara för att du lägger ner energi behöver det väll ändå inte resultera i att du ska sälja din röst då? då samplar ja hellre gamla goda brittan. one.
direkt från sundsvall, liten som en ärta!<br>www.clein.se | www.clein.se | www.clein.se
tror du att du är nån slags stjärna eller..? 100% att ja inte ens skulle vilja ha dig på mina beats
palla göra fjortisuppror ärligt talat... vad är ditt problem? Om du diggar ett beat och du tror på att det beatet kan gynna din karriär så är det väl värt pengar? Om du inte vill satsa så pass hårt så är du välkommen att köra på freebeats som alla andra gör eller hur? Det sista alternativet är väl helt enkelt att sätta sig ner och lära sig att göra beats...Allt handlar om hur hårt du vill satsa, men är du inte tillräckligt seriös för att lära dig göra beats/köpa beats så skit i att leka rebell och hata på dom som försöker komma någonstans, oavsett om det det handlar om cash eller inte... det var länge sen man lackade på whoa men fan...börjar bli jävligt gnälligt här omkring... Peace man...peace
är hon jävligt duktig så varför inte?
http://www.rocbattle.com/JakkDaVinci
DrKista: Jag är av den åsikten att hon inte är jävligt duktig, men även om hon var det skulle jag inte betala för hennes röst då hon säger att anledningarna till att hon ska ha betalt är: "varför ska beatmakaren ha pengar för sina beats? " och att hon "lägger ner lika mycket själ och arbete som beatmakarna gör ". Jag ser inte logiken och jag tycker att det är en rutten inställning.
Sluta hata, om en producent tar 200 kr för ett beat, kan han/hon köpa en battleskiva/sampelskiva och hitta nya ljud till ett nytt beat. ska du sälja din röst får du väl lägga till nånting du har gjort så man hör om du ens kan mer än att snacka skit.
Många amerikanska artister tar betalt för features så jag ser inte vart problemet ligger egentligen. Dock som någon sa så känns detta mer som ett fjortisuppror än något annat... Men känner du för att ta betalt så gör det, jag ser inget fel i det så länge det känns rätt för en själv.
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m:
http://www.wnstudios.se
de flesta producenter som samplar hej vilt från diverse mp3:or eller 2:- skivor från närmsta loppis utan att betala en spänn till den upphovsman som det i sin tur kommer ifrån tar betalt...vore en sak ifall det vore ett uppklippt collage a la public enemy men allt för många lägger på trummor på raka samplingar..alltså...de flesta producenter är beatmakers och inte producenter..så varför skall inte en vokalist ta betalt ifall de som bara lägger på trummor på en sampling gör det? men jag tycker det är trist att alla skall ta betalt..betalning bör komma in på stim, spelningar , försäljning av merch etc. inte på att ta pengar från folk som inte tjänar något på sitt intresse.... Men definitivt att en vokalist lika gärna kan ta betalt som en producent....om ni tar in vilken annan musiker som helst så borde ni ge betalt ifall ni tar betalt av instrumentalerna. Sedan är det väl fler vokalister som är beroende av producenterna än tvärtom men...hey..det är värt ett försök. bra initiativ och nödvändig debatt. De som behöver en vokalist vet vart de skall vända sig..och de som bara hatar vet vem de inte skall kontakta.
gazt.tumblr.com
det kostar att göra beats/gräva efter plattor att sampla, plus att man vill ju ha betalt för tiden man lägger ner på skiten liksom.. inte ett dugg konstigt för mig ?
..
Som nån nämnde är det inte helt ovanligt i utlandet att emcees tar betalt för en vers. SÅ egentligen är det väl inte konstigare än att proddare tar en slant för ett beat. Men frågan är om det lyckas i detta fallet.
dynamo..precis fofoy...det tar mad mycket tid att öva upp sin röst, köpa utrustning för vokalinspelning, bygga upp bra akustik i inspelningsrummet etc. allt som krävs..så..det är nog jämförbart..sedan tycker jag personligen att de flesta vokalister övar lite jämfört med andra instrumentalister.. personligen hävdar jag fortfarande att när folk tjänar pengar på grejer jag är med och gör..så vill jag ha pengar...när folk inte tjänar pengar på det....så känns det oskäligt att ta betalt..men det är ju min inställning. men att de olika delarna i produktion skall ha betalt för sin tid ifall producenten skall ha det...det är det ingen fråga om...lika självklart som att den som mastrar skall ha pröjs etc. men när alla delar skall ha betalt så blir det kontraproduktivt...för då blir varje produktion väldigt dyr...vilket gör att jag tror att det kan bli mindre produktioner totalt eftersom inte alla har råd + att det blir en lekstuga för dem som har råd i slutändan.. vi är dock inte där än och lyckligtvis finns det många som håller på för att det är kul och gästar varandra och hjälper varandra. hade det bara varit för pengarna så borde det satsas på att bli ekonom eller svetsare eller något som ger pengar. men ifall producenten tar betalt för sin tid, borde då inte den som blir samplad få betalt? för sina kostnader? (förlåt om jag går off-topic på denna tråd)
gazt.tumblr.com
vem betalar 200 för att förstöra beatet på nån som sjunger med skånskdialekt ?
richyrich bitch !
jag vill ha 200:- betalt för att läsa sånna här trådar
SKYSCRAPER - MILLION VIBES http://www.myspace.com/martinnordbeck http://www.myspace.com/millionvibessound
Ja Folk betalar framgångsrika artister för att gästa deras tracks och i sin tur bli mer uppmärksammade, men att betala en svensk nobody? come on now.... driver du me mig lr och rätt så keff dessutom... Jag ska inte knock ur hustle tjäna dina pengar... men bygg upp ett namn för dig själv innan du försöker me nåt sånt här.. och tills dess kan du få putsa mina timberlands för 200 kr.
"Good deeds arent remembered in the heartz of men" / Jr Gong
...du behöver inte vara ett borgarsvin för att ha ett dollargrin .)
gazt.tumblr.com
varför ska hon sjunga gratis över keffa beats ??
I got CD's in my crates, like crack in my pocket<br>Yeah right, neither of the above.
Need you tonight vara bara för bedrövlig mannen. Sluta pitcha upp allting så mycket. Resten lät väldigt väldigt mycket whoa. Men schysst med freebeats. Det gillas av kidsen.
Varför beatmakarna ska ha pengar? Du har aldrig gjort ett beat va?
The Dude minds!
felpost
hahaha hon har nog tagit fel tabbletter under några års tid
Jalla idiot systemet stänger snart!
nä om jag skulle ta och ta betalt för att en kompis gör ett skolarbete till mig som jag sedan lämnar in och får creds för. samma sak, trådskaparen är störd
http://www.myspace.com/prozakproductions
Min arbetstid tid kostar pengar, min fritid är gratis
http://www.youtube.com/watch?v=81y55k27dkU
haha, jag vart fan sugen, men sjunger du vad jag skriver?
"Hip hop is about BEING REAL and most of U fake asses are just the face of a dollar sign. So don't call yourselfs Ä hip hopers. Hip hop ain't about the money. fools" Älskar citatet på hennes press också
philosophia F23 har inte orkat läsa alla inlägg, men ser att du har fått en hel del skit i tråden. men seriöst. tänk efter lite. du vill ha 200 (vilket är en skitsumma så det är inte pengarna utan principen det handlar om) för att du påstår dig lägga ner lika mycket "själ och arbete" som beatmakern. om det är fallet så är du maaad långsam på att skriva texter.
att du som artist vill ha pengar av producenten är ungefär som att gå och handla mat på konsum och kräva att du ska ha betalt i kassan, för du har ju minnsan gått hela vägen till butiken.
vad är det du tror att en producent får ut av att betala för din rapp (som dessutom är under standard). typ beatmaker-kalle betalar betalar dig för att du ska lägga keffa verser som kalle får varken cred eller cash för. låter som en jävligt bra deal....
sen får du ju tänka såhär också. om nu någon vill pröjsa för din röst, tror du att det är en grym beatmaker som kommer göra ett dope beat som kommer bli en hitt? nej. om någon nu vill betala 200 för din röst så är det antagligen någon p14 med new era kepa som sitter i e-jay.
no hard feelings. men tänk efter en gång till nästa gång.
www.enigmatic.se
om någon nu vill betala 200 för din röst så är det antagligen någon p14 med new era kepa som sitter i e-jay. HAHA <3
Jalla idiot systemet stänger snart!
Producent
2008-04-10 18:30
Jag skulle kanske kunna tänka mig att betala en rappare som exempelvis Rakim 200 kronor om jag visste att musiken gavs ut.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Dopeness: Näää? Men seriöst. Det funkar såhär ganska ofta. Ett exempel: 2mex (visionaries, Shapeshifters) tar 350 dollar för att lägga en vers. Det finns fler, mer okända emcees, i USA som tar typ 30-50 dollar för en låt. Skillnaden är att det handlar om folk som blir överösta med beats av okända proddare. Philosophia har kanske inte det problemet.
Asså vilken rappare utanför skånes gränser vill ha en brud som sjunger på skånska på sitt beat? Och inte nog med det, du ska ha betalt också?
Stanislav ställer upp gratis folk.
philosophia F23 Låter som en bra deal. Men då står du för tiden det tar att göra beatet, mixa etc.
Sen får du också lägga en del av utrustningen som använts för att göra beatet.
Alltså: Du får 200kr
Vi säger att det tar två timmar att göra beatet och jag tar en jättebillig timlön på 50 kr i timmen. För att göra beatet använder jag bla min MPC 2000XL som jag köpte för ca 8000kr.
Vi spelar in låten i ca 2 timmar med min utrustning i min studio med min mic etc. och jag tar fortfarande min superbilliga timlön. Sen stressmixar jag i en timme på min burk och ljudkort som jag pungade ut några tusenlappar för.
Så om man bara räknar in min überbilliga timlön så ligger du hundra spänn back, sen lägger jag på en hunka för att du fick använda mina prylar. Vips! Så låg du på minus tvåhundra spänn istället för plus. Enkel matematik!
I verkligheten skulle det dock kosta en väldans mycket mer pengar för en person med din attittyd (och skills, förmodligen) men du hajar konceptet. Tänk lite för fan!
funk...(och flera andra) fast inräknat arbetstid och pris på sångpedagog, röstbevarande övningar, uppsjungning, inspelning för referenslyssning av inspelningsteknik, sångteknik, övning av inspelningsteknik, referenslyssning, teoribildning runt sångarrangemang, etc etc. så är det inte så dyrt. Vokalister hamnar under en pristriff som alla andra studiomusiker, svårare än så är det inte. Tar ni in duktiga studiomusiker så kostar det. Folk rent generellt som vill leva på sin musik tar betalt för det...så det är inget konstigt. Sedan om ni väljer denna vokalist eller någon annan är upp till er såklart..fast nu diskuterars det principer. Många vokalister eller instrumentalister för den delen har lagt väldigt många år på att utbilda sin teknik och färdighet, på samma sätt som att ni tar betalt för ert arbete borde det vara rimligt att det får betalt för deras? ..många av er som samplar ger ju i sin tur inget i betalt till den som är upphovsman av det som ni samplat...samma sak där..allt tid som de har lagt ner, all den utrustning som de har köpt in...det räknas inte då eller? Om jag har samplat en skiva som spelat in i en stor studio...skulle jag då om jag följer ganska många i trådens resonemang, betala ett påslag för all den utrustning som de valt att köpa in till den studion? .. såfall skulle jag backa så inuti... Då är det helt plöstligt ingen som vill betala... jag ser inte på vilket sätt något av detta gynnar kulturen vi alla gillar. Personligen brukar jag vilja ha betalt då människorna som skall ha min musik eller ljud själva får betalt. men det är bra att det diskuteras varför bara beatmakarna har företrädesrätt när det gäller betalning..
gazt.tumblr.com
sen finns det ju en faktor till när det gäller att ta betalt för beats. De flesta emcees jag jobbar med tjänar inga stora summor på att sälja plattor lr liknande. Men de tjänar en del på livespelningar. Som producent gör man ju inte så mkt sådant om man inte råkar vara dj oxå.
Skivsamlare
2008-04-29 18:46
haha, hädan efter ska jag ta betalt 200kr för varje schnubbe som tankar nån av mina låtar ;D
Pikku @ Ta-fatt & LUCY N' LUKE
varför måste det nödvändigtvis vara ett JOBB att göra beats? det låter som att ni inte alls gör något för musikens skull, att ni inte ens gillar det ni gör.. utan att ni snarare gör det för att tjäna era typ 75 spänn per skitgrej ni lyckas kränga iväg iväg till nån tolvåring. skulle jag resonera som er skulle jag säkert vara miljonär på alla produktioner och mixjobb som jag gjort utan att kräva en spänn för det alltså, jag ser inget fel i att ta betalt för det man gör, och jag gör det ofta själv, men på er låter det som att det är någon som har tvingat er att göra beats och att det inte vore värt att göra musik om man inte fick pengar för det... glöm inte bort att majoriteten av er antagligen är väldigt långt ifrån professionella. hade ni varit riktigt bra på det ni gör hade ni inte behövt börja gråta och klaga på "proddarnas hemska situation som inte kan leva på sin musik ;(" bara för att ingen tycker att det ni gör är värt att betala för har man ingen passion för musik kanske man borde försöka sig på nåt annat.. knacka dörr i kvarteret och sälj fina stenar ni hittar på gatan eller nåt, ni skulle säkert tjäna mer pengar på det ändå
hahahahaaha era dumma åsnor. trodde ni verkligen ja va seriös?????? men de har ju väckt en diskussion o de va roligt :D
de flesta förstod antagligen att ditt inlägg bara skulle fungera som en tankeställare.. och det gjorde det ju uppenbarligen
ja o de tycker jag e jätte bra. Jag gör musik för att jag vill förmedla något och de flesta här på whoa är amatörer, annars hade man inte hängt här. Varför hjälper vi inte varandra istället för att kräva en massa pengar?
väldigt kul faktiskt,det är ngt som man har märkt från jamaicanska artister är att dom är sånna,en vän till men som är väldigt duktig rytmproducent hade skickat snippets på rytmer till en ganska känd reggae artist från jamaica,allt var bra o hans manager ringde upp o sa att han vill recorda på den o den rytmen,sen gick det typ 3-4 dagar så får han samtal av artisten själv som säger "1000 euros for this track" blabla....
http://soundsof051.com/
väldigt kul faktiskt,det är ngt som man har märkt från jamaicanska artister är att dom är sånna,en vän till men som är väldigt duktig rytmproducent hade skickat snippets på rytmer till en ganska känd reggae artist från jamaica,allt var bra o hans manager ringde upp o sa att han vill recorda på den o den rytmen,sen gick det typ 3-4 dagar så får han samtal av artisten själv som säger "1000 euros for this track" blabla.... fast på JA fungerar det ju så att producenterna köper artistens vokaler och sedan får släppa låten hur producenten vill.
ja absolut ,men jag tänkte mer på att många inte är så lätt samarbetsvilliga,känns väldigt mycket money talks,trodde itne det i första början när man börja hänga med i vågen för nåra år sen.
http://soundsof051.com/