I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fixa till groovet i FL

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2008-03-14 21:49

Fixa till groovet i FL

Ok så detta är för de som är lite mer insatta i programmet och har nåt års erfarenhet minst.

Du har en shuffle slider högst uppe i stepsequencern, detta gör att du kan få ett enkelt sväng i din musik. Men ibland räcker detta inte. Det finns två knappar till höger om denna slider, klicka på den kanal som du vill använda t.ex. en hihat och sedan på den knappen som ser ut som volym staplar.

Nu får du upp ett fönster med en massa reglar för volym, panorering, tonhöjd med mera. Den scrollbar som finns nederst ställer in vad som ska redigeras. Dra den till Shift läget.

Shift används för att skifta noternas position framåt i tiden. På det sättet så kan du skapa rätt så komplicerade grooves. Så skapa ett hihat komp och börja fiddla runt med reglagen. Varje jämnt steg (2,4,6,8...) bör flyttas upp en bit för att få ett bra shuffle komp, men du kan även göra din hihat mer otajt om du drar upp reglarna lite på de udda stegen (1,3,5,7...).

Men det tar inte slut här.

FL kommer med en radda förprogrammerade humanizers som gör att du kan enkelt bara applicera den på vad som ska modifieras.  Du hittar dem under "Humanizing presets" i browsern.

För den som är riktigt hardcore så kommer här ett tips. Starta Anteckningar och dra en av dessa filer till den. Du får nu ett humm om hur dessa grooves har skapats. Du kan nu modifiera värdena under raden FXID=XXX (där XXX är nånting) och spara filen under ett annat namn, och voilá så har du din egen humanizer preset!

Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net
Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)