I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför klagar alla på FL?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2008-03-04 12:37

Varför klagar alla på FL?

Har suttit i FL några veckor nu och älskar programet, fixar man bara lite sköna VST & pluggs så är det ju hur bra som helst. Jag menar hur kul är det att sätta sig in i reason som nybörjare?

FL är ett simpelt program som funkar exakt lika bra sålänge man bara har sjysta vst, jag kan inte säga att tex orginalpianot i FL är något att ha...

+lätt att loppa med det
+trummor är sjukt enkelt
+Bra funktion att man kan spela på tangentbordet
+lätta att kopiera och klistra, om man tex vill ha en bas i samma melodi som "huvudmelodin" så att säga

Älska fl!

Promotor

2008-03-04 13:16
reason och fl användare är som svart och vit, det går inte ihop helt enkelt, en oskriven lag att man måste hata FL om man kör Reason osv..

Själv sitter jag hemma med båda programmen, beror på hur jag mår :/

dock gillar inte JAG hur reason är uppbyggt, medans fl är snällt mot ögonen och bekvämt att jobba i...

2008-03-04 13:57
fl studio har väl dåligt rykte som ett lek program sedan sina tidagare dagar som Fruity Loops. Är väl mycket därför de bytt namn också? eller är det bara ett internetryckte?

Iaf så gillar jag fl studio mycket mer. det går mycket snababre att jobba där för mig. Inga långa laddningstider. Stöd för Vst osv... Men Reason har också sina fördelar. Men jag gillar det inte
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-04 14:29
Sen hete det just "Fruity Loops" :D
Inget för dom coola barnen.
Fl Studio ser kanske för gulligt och användar vänligt ut.
använder det själv och det är kul.
Imorgon blir idag igår.

2008-03-04 14:34
FL fick sig väll ändå ett regält uppsving efter att 9th Wonder sa at det var det han använde?

men klagan beror nog på Fruty Loops sitter kvar i mångas uppfattning om hur programet är
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-04 14:41
Sen borde ju Fl Studios Egna Ljud Fils arkiv raderas direkt bort bort med orginal ljuden.
Imorgon blir idag igår.
Producent

2008-03-04 15:13
menar du att reason skulle vara svårt? eller har du haft svårt för att läsa manualen och lära dig programmet från grunden?

alla dom funktionerna du nämnde som + funktioner i fl går att göra i reason.. och det är enkelt.
well inte tangentbordsfunktionen kanske man varför skulle man egentligen vilja använda sig av det.

låter ännu krångligare att behöva styra upp bra vsts för att kunna göra en enkel pianoslinga. så av din jämförelse skulle jag säga nej.

men sen har jag inte testat fl sen det bytte namn.
Level 8 Studio - www.level8studio.se
Norra Botkyrka - Svensk rap's födelseplats!

2008-03-04 15:50
det jag ogillar med fl är orginal trumljuden o en del av instrumenten som låter väldigt plastiga. det är dock helt okej som sequenser om du har egna onehits men föredrar reason.

2008-03-04 17:54
98% av mina beats är skrivna i FL Studio 7. Där har du mitt svar. Jag älskar FL Studio så pass så jag köpte det.
Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net
Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)

2008-03-04 21:27
är väl inte så många som klagar på det längre?

2008-03-04 21:51
jag leker runt i FL ibland, riktigt roligt, samt stöd för VST's och mer logiskt uppbyggt för oss datornördar än vad ex. reason är tycker jag..
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2008-03-04 22:17

Jag + FL Studio = 3år nu.

:)

Litanol @ SC: http://www.soundcloud.com/litanol

2008-03-04 23:06
använder varken FL eller Reason längre, men jag tyckte iallafall när jag började att Reason var mycket bättre eftersom det är så bildligt och på så sätt förstog jag det iallafall mycket mer än av FL.
Producent

2008-03-05 01:47
känns som att reason är så logiskt som det kan bli.. :P

2008-03-05 02:22
+lätt att loppa med det
+trummor är sjukt enkelt
+Bra funktion att man kan spela på tangentbordet
+lätta att kopiera och klistra, om man tex vill ha en bas i samma melodi som "huvudmelodin" så att säga

Det där kan man ju göra i alla någolunda seriösa program och visar inte så mycket mer än att du inte är särskilt insatt. Reason har ju inte heller bra rykte. Fattar inte grejen med att alla måste reppa sina musikprogram hela tiden, man kör väl med det man gillar och låter det bra så låter det bra.

2008-03-05 09:39
FL är det bästa!
(\_/)
(O.o)
(> <)

2008-03-05 11:55

Jag har inte ens testat reason så mycket men det är väl klart att det är mer svårt än FL

Producent

2008-03-05 12:06
varför skulle det vara klart? för att du lyckades sätta ihop lite ljud i fl snabbare än vad du skulle gjort i reason?

man skapar en maskin (trummaskin, sampler, synth)

och sen väljer man ljud på maskinen

sen knappar man ut melodin/trummor i sequenzern.

det går inte att bli mer logiskt än så.

att folk reppar sina musikprogram är väl lika mkt självklart som att folk reppar sin favoritrappare eller whatnot..

angående att reason inte skulle ha bra rykte vet jag inte riktigt något om.. har inte sett så mkt folk som klagar på reason.
well. förutom dom som tycker det är för svårt.

2008-03-05 12:25
tycker nog det var mer för några år sen när folk tjafsade om dom olika programmen o det dissades hit o dit.

i dagsläget är nog reason det mest bespottade programmet o då klagar folk oftast över ljudkvaliteten men oftast beror det på att det krävs nog lite mer jobb för att få reason att låta fett än random vst.

annars kan man ju bara rewira ut det till cubase/logic/whatever program så kan man ju mastra med den uberfeta vst-pluggen.

inte programmen som gör musiken utan personen som drar i spakarna.
Producent

2008-03-05 13:30
thank you!