I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Accapellan försvinner ibland på en låt, hur är detta möjligt?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2008-02-20 17:33

Accapellan försvinner ibland på en låt, hur är detta möjligt?

har en förlängningssladd till mina hörlurar och den har blivit lite misshandlad så att ljudet då o då bara är i högra hörluren...Men till saken, ibland försvinner hela accapellor från låtar, sen när ja ruckar lite på kopplingen så kommer dem fram igen..Det är inte att dem hörs dåligt utan att dem helt och hållet försvinner??

2008-02-20 17:41
Med största säkerhet är din kabel så pass trasig att du får jordfel eller att höger och vänster kanal får kontakt med varandra, eller båda felen samtidigt. Sånt kan resultera i skumma saker. Däremot så är det inte något magiskt som händer som helt sonika plockar bort acapellan från en låt, men det kan låta ungefär som något åt det hållet.
//Spliffan

2008-02-20 17:52
någonstans sker det en fasvändning av höger eller vänster kanal, och det som ligger i mitten (oftast röst) tar ut sig själv. En billig karaokemaskin!

2008-02-20 18:01
Johnny precis vad jag satt och tänkte säga också, men jag kunde inte komma på exakt hur denna fasvändning skulle gå till..? Har du något förslag? Eller så enkelt som att tex höger plus kommer i kontakt med vänster minus? Damn jag är seg i skallen just nu...
//Spliffan

2008-02-20 18:49
nä samma här... Men jag vet inte hur en balaserad ingång ser ut inuti heller, där borde lösningen finnas.

2008-02-20 23:24
Men hörlurar är inte balanserade.
//Spliffan

2008-02-20 23:47
Det händer samma sak med mig om jag inte stoppar in sladden tillräckligt i uttaget på min mp3. Fast det varierar mellan låtarna vad som händer, på vissa försvinner beatet, på vissa försvinner acapellan, på vissa hör man bara adlibs. Sjukt skumt.
För att det är ute med forumsignaturer.

2008-02-21 00:46
spliffan: men samma kontakt, och i en balanserad ingång så vänds väl fasen på den ena av signalerna... Jag testade iaf tidigare att koppla en sån stereominitele-stereominitele (med en cd-spelare i ena änden och en adapter i andra) till en balanserad monoingång i en mixer.
Remix :D

Ditwo: det beror på hur låten är mixad, alltså vad som ligger exakt i mitten. Ibland hör man bara röstens effekter och adlibs etc.

2008-02-21 00:59
Johnny jo men en balanserad kontakt är ju alltid i mono. Om du ska koppla in ett par lurar så förutsätter det att utgången har någon form av brytbläck som switchar om jacket till en stereoutgång när du har ett par lurar inkopplade (eller som snarare switchar om stereoutgången till en balanserad Left när du trycker in en kabel i Right-utgången).
Så i hörlurarna har du ju altid "rätt" fas på signalerna.

uh jävlar hade tänkt skriva mer men min huvudvärk dödar mig....  jag återkommer, kanske, om jag inte avlider...
//Spliffan

2008-02-21 15:29
jag menade bara att jag inte vet exakt hur den ena signalen fasvänds ens i en balanserad kontakt. visste jag hur det såg ut och vilka komponenter som gör vad hade jag kanske kunnat dra en slutsats om den glappa kabeln... ;)

2008-11-11 08:22
Hittade denna gamla tråden när jag sökte svar på min fråga. Jag spelade in en låt igår men när jag hade mixat allting och la in den i mobilen för att lyssna på resultatet så försvann accapellan, det som var kvar va reverben och adlipsen.. helt sjukt! Allt fanns och lät bra i datorn..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-11-11 15:12
kan det kanske vara så att det bara är den ena sladden som e trasig (höger elelr vänster) och att accan kanske automatiskt lägger sig på någon av det?? så när sladden "lossnar" försvinner ju ljudet som kommer från den hörlurs-högtalaren???
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-11-11 18:05
det känns inte så troligt att rösten skulle försvinna pga fasfel då rösten ofta ligger i mono i mitten? fills/dubbar som är utpanorerade brukar ju inte heller ha någon tendens att försvinna i mono eller pga fasfel...?

sen som nån sa, hörlurarna är antagligen inte balanserade.
Its Tricky!

2008-11-12 23:28
som jag misstänkte så hade jag floppat till en knapp på mixern som gjorde att fasen vände sig i ena kanalen när jag spelade in. jag vände bara fasen 90 grader i vänstra kanalen och vipps så funka det.. de e mystiskt det där med ljudsignaler.