I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Många lyssnar, 90% av dem sitter tysta.

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2008-02-18 14:53

Många lyssnar, 90% av dem sitter tysta.

Att vara en beat producent är ingen lek, det är många timmar och sömnlösa nätter som går åt för att få fram ett fett beat som håller måttet. Jag talar av erfarenhet, jag har ett 9:00 - 16:30 jobb som tar min dagtid, En stor del av de nästföljande timmarna spenderar jag vid datorn och producerar beats av god kvalité som jag sedan skänker bort. Jag spenderar 80 - 120 timmar på ett beat. Sedan så finns det folk som tankar hem det senaste beatet och lyssnar på det, och håller käften? Jag menar vi som skapar freebeats ser gärna att ni losers kommenterar och ger kritik på det vi gör. Många talanger släcks på det sättet!

Genom att seriöst ge konstruktiv kritik så får du dem att känna sig behövda och fortsätta producera beats som ni sunkiga rappers kan använda till er musik. Ni visar ju inte ens upp vad ni gör med beatet som ni faktiskt får av oss!

Det är en oerhört viktig sak för en producent på väg upp att få kreativ / konstruktiv kritik av sina lyssnare. Många skriver att de inte diggar beatet fullt ut, men bryr sig inte om att ange VAD de inte diggar! Hur tror du att producenter, som jag t.ex., ska kunna bli bättre om du inte specificerar vad som bör göras bättre?

Respektera vad vi ger och kom med proper kritik till oss, det gillar vi! Och du får det tillbaka med ränta sedan när du släpper ett beat eller rap med ett av våra freebeat. DET är att respektera kompositören.

Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net
Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)

2008-02-18 14:57
Preach, brother, preach!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-18 15:01
"ni losers", "ni sunkiga rappers". Jag vet inte om det gagnar din fortgående publik att titulera den sådär.

Kan i övrigt förstå dig, men det här gäller ju alla kategorier. Många sover på lyricism och många sover på låtar som folk gör.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-18 16:11
Det är så sant, men Whoa är, och kommer länge eller för alltid att bestå av snorungar med kepsen på sned. Det är tragiskt när man lägger ner tid och möda för att få ut någonting utan att själv få ut någonting av det! Det har länge varit dags för Whoa att bli snäppet aktivare.

Jag tror att om man körde igång en räknare på hur många inlägg man har skrivit så skulle antalet inlägg öka, även på beatsforumet.
www.FREEBEATS.SE - Uppe igen!

2008-02-18 17:08
Ta nu inte i för kung och fosterland, jag skojade med er. ;) det gör jag alltid och med alla. Min läggning kort och gott. Inte meningen att såra er som knäcker. Bara riktat till den yngre generationen. :) Dessutom var jag grymt trött när jag skrev det, men jag skriver allt som oftast här ständigt med ett skämt redo.
Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)

2008-02-18 17:14
Word.. Det vore mkt härligt om folket kunde uppskatta beatsen mer. Men diggar dom inte så diggar dom inte. Men det känns som att om ett beat har runt 300 downloads måste nästan nån ha kickat och det är alltid skoj att höra resultatet

peace

2008-02-18 17:17
Kick eller inte, om 300 lyssnar borde fler än två ha en åsikt.
Producent

2008-02-18 17:29
Word!

Man borde göra ett Free Beats forum och ett Beats Till Salu forum på den här sidan..

På så sätt så skulle det bli lättare att sortera och lyssna ist för trådar som uppas 8 ggr av en och samma person.

+ Att man borde införskaffa nackskott på oseriösa rubriker tex "friii biit gay piano i löööv joo *smaijl*puss i röven xD =) :P" rubriker så grymt jobbigt...

2008-02-18 17:46
jobro P36 du har rätt mannen, alla som tankar ett freebeat borde lägga en kommentar, vad dem tyckte om beatet, och vad som va fel, som du snacka/skrev om förut , Peace

2008-02-18 18:25
Word, rec! =P
Att dela upp beatforumet är ju en skitbra idé, eller?

2008-02-18 18:26
ord!

2008-02-18 18:33
WORD jobro!
Sitter själv med samma tanke. jag släpper inte så mycket freebeats för jag vet att dom ändå inte visar respekt. Dom tar bara och sen är det bra? vad är det för stil! Vi gör detta för er.för att vara snälla och delar med oss av våran Hip hop. varför då inte skriva ett par seriösa rader i tråden om det? dom flästa klagar på freebeatsen att dom är dåliga.. tänk om alla kunde vara tacksamma o ge bra kommentarer hela tiden. då kanske producenterna blir nöjda och gör bättre freebeats? tänk på vad ni gör! ni vill väl själva ha kommentarer på era låtar? Jämnlikhet!!

Peace / Dj León
Sometimes you win and sometimes you lose!
Producent

2008-02-18 18:57
butternuts:

EXAKT! jag fattar inte varför dom inte gör det.. Det skulle bli så sjuuukt mycke bättre ordning och lättare att hitta.

2008-02-18 19:06

nu är väl det här en dum idé men skönast hade varit om beatsen som skulle säljas först blev godkända! finns juh folk som tar en per gessle slinga lägger på drums och sen ska sälja det!

Producent

2008-02-18 19:12
noeL:

Sant! men jag tror ett "Beats Till Salu" forum skulle funka bättre för vem orkar sitta och lyssna igenom alla beats som folk vill sälja och bedöma om det är bra eller inte?

Jag skulle lätt kunna ställa om som Moderator och hålla fortet om det är där som skon klämmer.

2008-02-18 19:12
Hun! Jobro, jag sitter i och för sig inte 80-120 timmar på en audio ,
men jag vet känslan av att ha suttit i upp mot 15 timmar med audio, ha!

noll kommentarer i forumet. Det enda man kan göra är att kommentera andra och hoppas folk börjar känna igen en.

"Det är en oerhört viktig sak för en producent på väg upp att få kreativ / konstruktiv kritik av sina lyssnare"

sant, men samma problem ligger ju hos alla dessa rappare som inte har en chans mot stanislavs 150 kommentar-trådar.

Producent

2008-02-18 19:19
Jag skulle lätt kunna ställa "UPP" som Moderator och hålla fortet om det är där som skon klämmer.

2008-02-19 03:15
Men alltså detta är ju så mkt dubbelmoral, alla klagar på att ingen kommentarar deras grejjer..  Då ställer jag frågan, hur ofta lägger ni själva en seriös kommentar angående andras verk? Aldrig eller hur? Så sluta klaga och gör något åt saken istället.. Börja kommentera folks grejjer helt enkelt..

Man måste ju både ge och ta... Annars funkar det inte..

Sen har jag väldigt svårt och tro att någon sätter sej ner och proddar ett beat för att lägga ut det som freebeat på whoa, vi alla vet att det är beatsen som man inte är nöjd med som man lägger ut, för det är rent crap egentligen..  Så jag tycker folk ska sluta snacka om att man lägger ner 100 timmar på att göra ett freebeat till snorisarna på whoa, för det är bara skitsnack.. Tror det var typ 2 år sen jag äns hörde ett freebeat som var något att ha..

Jobro, både du, dina trådar, dina beats.. börjar gå mej på nerverna.. Helt seriöst.. Jag stör mej fortfarande på att du samplade Happy Hardcore - Hardcore Vibes som är en Rave låt.. GAH! haha.. Du borde inte äns få klaga på att ingen kommentarer dina beats ;)
Fucka ur!

2008-02-19 03:39
många gör beats, 90% av dem får man ont i örona av
www.myspace.com/dressyourself
www.myspace.com/chessurect

2008-02-19 03:54
mrkemisten:
Du bör kolla dina fakta innan du postar ett sånt idiotinlägg nästa gång..
För det första:
Du har inte en susning om vilka som kommenterar vad, så kan du ju inte uttala dig om.
För det andra:
Det är helt klart möjligt att man inte sitter och gör sin skit för att ge bort den till entusiastiska (men oftast löjligt dåliga) rappare på whoa. Och det är inte mer än logiskt att det inte är det bästa som ges bort gratis, men hade det inte varit för freebeats hade inte hälften av nämnda rappare haft något att kicka över.

Sen att du ger dig på jobro, som oavsett vad du tycker om hans stil nästan dagligen levererar
gratis prylar med högre kvalité än hela din snippet, det tycker jag är riktigt korkat.

2008-02-19 04:48
butternuts

Jodå jag kollar runt mkt i trådarna och tror jag aldrig sett någon av dom som klagat här kommentera någons skit..

Ja min beatsnippet är ganska värdelös och gammal.. Vad ville du få fram genom att säga något jag redan vet om? :)

Jobros gratisprylar är absolut ingenting som jag skulle kunna tro han lagt ner 100 timmars jobb på.. Då skiten saknar helt och hållet ljudbild och stinker plast..

Men visst om du tycker hans grejjer är bra.. fine... Alla har rätt och ha sin egen åsikt självklart..

puss gubben...
Fucka ur!

2008-02-19 12:34
Jag, t.ex, har ju klagat i denna tråden.. jag kommenterar alltså inte andras grejer?
Det jag ville få igenom med din snippet är att du kanske inte ska dissa någon annans prylar om dina inte är bättre.

2008-02-19 12:40
det börjar bli chauncey nivå på jobro. kolla in producent forumet på ughh.com. helt legendariskt.

80-120h?! 
www.discotheque.se

2008-02-19 12:42
så alla beatmakers stop give em for free , give em 2 me ? .. haha ne men det är tråkigt att alla e sån slappa fucks asså . men men likadant i audio forumet oxå om du inte e värsta hypad ...

2008-02-19 14:18
butternuts

Du vet inte äns hur mina grejjer låter, så var bara tyst..
Fucka ur!

2008-02-19 14:29
Låt mig höra, då..
Producent

2008-02-19 16:32

2008-02-19 16:37
Word på att folk aldrig säger nåt men hahah shiiiiiiiiiiieee 80-120 timmar på ett beat?!? you are crazzyy

2008-02-19 16:47
Marc: Haha, näe. That's not how gentlemen roll.. och nu ska jag sluta chatta i tråden. Tror jag.

2008-02-19 17:26
80 - 120 timmar på ett beat ?? skänk inte bort de till nån idiot då?!
Street savvy

2008-02-19 19:38
Kos116 P19 wooooord hahah

2008-02-19 19:55
Haha alltså att söka kritik på ett forum är ju bara att garva åt, fråga istället en polare med samma typ av musiksmak, fråga snubben som ska spotta på beatet. Komigen det är du som är producent, så det är du som avgör hur du vill att det ska låta inte MrRapper15. Var helst med under inspelningen också så att du kan coacha MrRapper.

2008-02-19 19:58
120 timmar? ja ger max ett beat 1 timme, max 2...och endå har ja proddat artister ni skulle höjja ögonbrynen av

2008-02-19 21:45

Det finns även ett perspektiv från de som du kallar "de sunkiga rapparna" .. De som nu tar beaten och kickar på dom. Du påstår att "ni inte äns visar upp de ni får av oss". Ja men det är ju inte så konstigt när det första man för höra när man lägger upp en låt är ; fan va played beat. Där har du en väldigt enkel anledning till att man inte lägger upp låten.

Ni kan ju inte först springa och gnälla i producentforumet över att ingen lägger upp låtarna, och sedan gnälla på att beatet är played, på den låt man sedan lägger upp i audioforumet?

www.znapmusic.com/klockren

2008-02-19 21:47
mrkemisten
vi alla vet att det är beatsen som man inte är nöjd med som man lägger ut

jag kan garantera att det finns många nya så kallade producenter,
i 14-15 års åldern, som tillverkar deras instrumentala pianoljud,
endast för att få ett par konstruktiva kommentarer på whoa.

2008-02-19 21:49
"Hur tror du att producenter, som jag t.ex., ska kunna bli bättre om du inte specificerar vad som bör göras bättre?"

- tror du att en rappare, 15-19 år, som inte kan något om producering av musik, ska kunna säga till dig vad du skall göra för att bli en bättre producent o utvecklas i din musik?

2008-02-19 22:58
gör du kvalité kan du ta betalt, bra trick
www.myspace.com/spydaprod
largemoney ent.

2008-02-19 22:59
gör du kvalité kan du ta betalt, bra trick
largemoney ent.

2008-02-20 11:12
Min teori: om man hade varit Pete Rock och postat beats här så hade man säkert få maaaaaassa respons.

2008-02-20 12:08
Inte om man inte hette Pete Rock.

2008-02-20 18:41
börja ge rättigheterna till att använda beatet till dom som ger konstruktiv kritik och via sin kommentar får din "approval" ;D
Whoa.nu - När Du Vill Få Dig Ett Gott Skratt
Hundsim@MySpace | Jag är smartare än du.

2008-02-20 18:44
Kolla på spell och hans freebeats, inte fan kan ni säga att folk varit snåla där, jag menar man måste ju ge något också för att folk ska bli tacksamma, även fast det är orättvist, om jag ger en äcklig soppa till någon inte fan säger den tack om den kan få en kycklingfilé lika snabbt och dessutom gratis? äh det var ett dåligt exempel men hoppas någon fattar vad jag menar.

2008-02-20 23:29
Kr0nan_

Grejjen är ju den att folk kommenterar ju mest det som är skit i beatforumet... Spelar ju ingen roll om du har råtunga grejjer som dödar allt som kommer ivägen.. Allting handlar om att sampla jävla fag grejjer.. eller göra massa soulbeats.. Eller ha skapat dej ett namn som alla känner igen.. och varje gång den personen släpper något så säger alla att det är skit bra bara för att den här killen är en sån kille alla vet vem det är.. Spelar ingen roll om skiten är skit dåligt och värdelöst.. Det är skit bra iaf..

Hejja whoa
Fucka ur!

2008-02-21 00:13
Nån som verkligen är duktig behöver inte få sin talang bekräftad av en mängd whoadudes, och därför kommer vi aldrig att stöta på ett bra "freebeat" i beatforumet. Sen att inget freebeat som någonsin gjort har varit tillräckligt bra för att ens kommenteras med något annat än sug issvans, det är ju min personliga åsikt :)
Tare Lugnt Vol 4 och Dirty North är båda ute nu!
www.thosedamn.se
www.randombastards.com

2008-02-21 00:32
Aight kemisten har inte så bra koll över beatforumet nu för tiden iallafall.. ska väll titta lite nogare..

2008-02-21 00:35
tycker det mesta inom hiphop på whoa får för lite respons lyriscism är heldött audio lever men mest disslåtar och liknande,beats är la också ganska dött

2008-02-21 00:45
Alltså sen e ju frågan varför folk lägger upp det för free? Lär känna nån rappare ni gillar ni kan ge eller sälja beatsen till...

2008-02-21 03:51
Jag spenderar 80 - 120 timmar på ett beat

Jobbigt för dig..

2008-02-21 04:18
Väldigt vad det ekar.

2008-02-21 09:22
Jag hoppas ni har överseende med mitt utbrott, jag fick rejält med skit på jobbet av en av våra klienter, samtidigt hade jag sovit för lite, resultatet blev att jag blev tvungen att släppa ut lite ånga, och det blev lite för våldsamt.

Om ni tog illa vid er och vill dissa mig på grund av detta så har jag faktiskt full förståelse för detta. Dock kommer jag inte svara eftersom jag inte har en bra mikrofon.

2008-02-21 09:37
de som ger kritik på whoas beatforum är oftast ändå bara snorungar som inte vet ett skit om musik.. o särskilt inte mixning och liknande..  så de e inte ens nån ide att lägga grejjer där dont cry de löser sig
largemoney ent.