I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2007-12-13 22:22

Musik utrutsning

Hejsan!, kan ni länka någon sooft musik utrustning för att spela in musik?, mick, ljudkort, mix bord. ett ganska bra pris.. runt 3-5000 tack :)

2007-12-13 22:42
vad är det för musik som du ska spela in??

2007-12-13 22:52
Hiphopsyssla:
 Rap

jag antar att han ska göra sina egna rap-låtar?
Kung i undre världen

2007-12-13 22:59
Exakt:)

2007-12-14 01:23
Något usb/firewirebaserat M-Audio kort, kanske med inbyggd micpreamp till en början? Någon enklare mic, en ADK Vienna eller liknande?... det behövs inget mixerbord då de oftast låter onödigt dåligt i den prisklassen... vill du komma upp kvalitetsmässigt så köp till en Joe Meek kombinerad micpre/eq/kompressor ;) Lycka till!
Vart har nöjet tagit vägen med att leta samplingar från vinyler bland dagens såkallade producenter?

2007-12-14 03:34

2007-12-14 06:04
de ser ut som en ok nubörjar utrustning.

Ljudkortet har jag ingen erfarenhet av. själv föredrar jag interna ljudkort.. testa ett Esi Juli@ kort. billigt och riktigt bra för dom dom pengarna.

sen så tycker jag du ska slänga till några hundralappar och köpa en Adk vienna edition. den e riktigt fin faktiskt.

sen mixern du har ingen användning av fyra mic ingångar om du bara ska spela in rap så det  e onödigt att köpa ett så stort mixerbord. ska du enbart spela in rap och inget annat behöver du bara 1 eller 2 ingångar...

och sen behringer bordet hade jag först. jag rekomenderar de inge. det e ger ett ok ljud men de glappar lätt i reglagen osv...
Själv sitter jag på ett Yamaha MG102c ett mycket bra bord för relativt lite pengar med en inbygd analog compressor som jag tycker funkar riktigt bra så man får lite compressor derekt på in ljudet.
viserligen är mitt mixerbord med 4 mic ingångar men jag har för mej de här bordet finns med två ingångar.

Va noga med va du väljer för grejer så du inte bara köper.. gå in till tex musikbörsen eller jam om du har de i närheten eller ring dom och säg va du ska ha grejerna till så  hjälper dom nog dej och plocka i hop någe bra för ett rimligt pris..

/Mats
Nej Tack!!! Jag Kör.<br>

2007-12-14 09:56
köp en mick från oktava (sök på oktava-online på ebay-stores) så får du den bästa micken i den prisklassen.. jag har en som heter mk-215 eller ngt, låter skitbra..! sen är det mest ett ljudkort du behöver så kan du fixa resten med mjukvara, det finns massor av gratisprogram och pluggar på internet (sök på g-vst för pluggar) som låter bra (jag är personligen emot att modulera ljudet redan vid inspelning)..

lycka till ;)
är inte G, nu vet ni det, jag vänder ryggen till allt hat/<br>är mer som E, för ni vet E det är fan MC i kvadrat..
www.myspace.com/gkmonarken
Rappare

2007-12-14 10:58
använder det där ljudkortet ;) funkar perfekt för mig :) sen har jag en Röde NT1-A som kostar 2000:-, och en mic800 preamp :) mer än så behövs inte :P som nån här uppe sa, det e bara onödigt med ett mixerbord om du bara ska spela in rap ;) pz

2007-12-14 11:17
Röde mickar är sådär kul, oftast jävligt spretiga i bottenregistret.
Vart har nöjet tagit vägen med att leta samplingar från vinyler bland dagens såkallade producenter?

2007-12-14 12:39
Frågan är vad du ska med mixxerbord till mannen !.

Köp :

Ljudkort
Preamp
Mik

....

Mixxerbor använder du bara för att kunna koppla in flera mikar. Och du ska väl bara recca med en mik !
Mc´s Spottar Verbalt

2007-12-14 13:16

Sant. tack för allt grabbar! :), det va en polare till mig som tyckte att jag skulle köpa det där^^, TACK:D