I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad behövs för att spela vinyl?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2007-12-08 15:29

Vad behövs för att spela vinyl?

Hej whoa, jag har länge funderat på att börja spela vinyl för att det är så häftigt och fränt men jag är ganska obegåvad när det gäller hifi-grejer och förstår inte riktigt skillnaden på förstärkare och förstärkare och skivspelare och skivspelare.

Jag vill alltså bara ha en skivspelare av enkel modell och samma slags förstärkare. Just nu har jag bara ett par ganska schyssta 2:1-datahögtalare, det bästa vore ju om jag kunde använda mig av dom och jag tror dom borde gå att koppla till en förstärkare.

För vissa skivspelare kostar ju typ femtusen spänn, andra en femhundring, och förstärkare varierar ju också sjukt mycket i pris. Känner ni till något bra paket för en rookie eller så?

2007-12-08 15:43
skivspelare kan man hitta rätt billigt : 2500:- om man letar rätt
sen ska du ju ha mixer också..eller? de kan man hitta beggat för kanske 2000:-.
förstärkare hittar du i närmaste grovsoprum, högtalare också.
de låter pundar style, men man anar inte vad folk kastar!
peace breh!
www.nivolitas.tk.<br>www.myspace.com/nivolitasmusic<br>

2007-12-08 15:45
lill-davve

Tack för svaret, mixer behöver man väl bara om man vill hålla på och crossfadea och ha sig? För jag vill alltså bara kunna spel upp vinylskivor på samma sätt som när man sitter och lyssnar på CD hemma...

Förstärkare kanske är lätt att fixa då, jag har dock hört talas om nån sorts RIAA-adapter som man bör ha för att det inte ska låta vajsigt?

2007-12-08 17:40
om du vill koppla en skivspelare direkt till dina datorhögtalare så behöver du en RIAA. finns det volymkontroll till högtalarna funkar det alldeles utmärkt. annars borde du köpa en enkel mixer istället för en RIAA för att kunna ställa volym osv.

men o andra sidan kan det va nice med en mixer så kan du koppla dator, skivspelare osv osv till den sen vidare till ditt högtalarpaket.

vill du bara kunna spela skivor funkar i princip vilken spelare som helst. men köp nått lite mer ordentligt då en billig spelare låter rätt sunkigt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-09 12:11
Tack! Var ungefär det jag ville veta. När ni säger "lite mer ordentligt" och sånt vilken prisklass snackar man om då?

Var inne på thomann.de och där kunde man få en billig direktdriven skivspelare och en mixer för ca 1500, det borde va okej eller?

Är det stor skillnad på remdrivna och direktdrivna?

2007-12-09 13:20
Ah, en acceptabel skivspelare ligger där runt 1500, tror jag.

Det enda jag vet om "remdriven" och "direktdriven" är att du inte kan scratcha med en remdriven pga av sättet den är uppbyggd på:)
Så, du kan ju köra på en remdriven. Jag hade en sån förut. Lät hur najs som helst.

2007-12-09 15:06
Du behöver även en förstärkare med phono ingång för att koppla skivspelarn till den.
http://djneno.com <-- Lyssna på ny musik och lite annat bullshit

2007-12-09 16:06

om du bara ska spela skivor och inget annat så finnd det ett antal olika skivspelare för ca 1000, t ex Lenco L3806 på ljudia 995kr.
angående ljudkvaliten så spelar nålen en stor roll, en bra nål får du för ca 500-700

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-11 03:15
asså så länge du köper 1200/1210 mk? ,  så är du på rätt spår! sen en Rane mixer och du har altt du behöver! valfri stärkare :D 
™™™™™

2007-12-11 10:17
^^

mk2

men det känns ju väldigt overkill om han bara ska lyssna och inte mixa/scratcha. då är det bättre att lägga stålarna på en hifi-spelare som rega eller så.