I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Inställningar med Waves bundles?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2007-10-14 04:52

Inställningar med Waves bundles?

Shu!

Sitter på Waves Diamond, SSL 4000 (fortf. i boxen inte installerat) samt vocal-bundlen.
Vilka effekter och inställningar med dessa ska jag använda på vokalerna?
Help a brother out, chea..
Shu!

2007-10-14 11:06
Inställningarna varierar på materialet du bearbetar eftersom olika röster fungerar annorlunda rent ljudtekniskt. Till att börja med kan du gå loss på rösterna med olika presets och hitta någon inställning som är någorlunda nära det slutresultat du vill uppnå och arbeta dig vidare därifrån (ett bra sätt för att lära sig grunderna i hur du bäst smiskar runt respektive plugin)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-14 11:20
Det är som sagt ganska olika beroende på du vill att sången ska låta i mixen. Jag vet att SSL4000 channel-stripen har en preset för bl.a. leadsång, som brukar fungerar mycket bra att utgå ifrån.
Men generellt så gäller det att arbeta med Eq och kompressorer vid sångmixning, sen använder jag själv reverb för att flytta sången i djupled i mixen. Möjligheterna är oändliga här.

Den medföljande vocal-bundlen har en plugg som fyller en snarlik funktion med att dubba rösterna. Den pluggen går att använda på t.ex. en bus, dit du skickar de sångspår du vill ska låta lite fetare. Jag tycker inte du ska lägga den pluggen som en insert-effekt på enskilda spår. 
Prova dig fram för att upptäcka vad du själv tycker låter bäst. 
Producent/Songwriter
www.myspace.com/pitchtunes