I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ny mikrofon (Nej, ingen nybörjar tråd, alla kunniga kolla hit!)

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2007-09-20 19:47

Ny mikrofon (Nej, ingen nybörjar tråd, alla kunniga kolla hit!)

Tjena.

Har alltid vart mikrofon kåt & surfat mellan budget mickarna vid mina inköp (0-3000 ~) Tänke nu åtminstone köpa en för 4000kr högst. Har kollat på endel, men har just nu så jävla svårt att bestämma mig.

Mitt i allt har jag funnit denna, så jävlans snygg (vilket egentligen inte spelar nån jävla roll) men eftersom jag har sån beslutsånmgest så kommer det förmodligen påverka mitt beslut om mick val (:

DÄRFÖR, vädjar jag nu till er veteraner om at tipsa mig om era favorit mickar för högst 4000kr plus, HELST minus.

..och vilken i den prisklassen slår min just nu favoriserade mikrofon av märket MXL?

MVH!

work some magic

2007-09-20 19:54
... rörsound har ju lite speciell karaktär, det kanske du inte vill ha på allt?

det bästa vore ju om du kunde testa lite mickar för att komma fram till den du tycker bäst om. ingen musiker skulle någonsin köpa ett instrument utan att veta hur det känns och låter innan.

2007-09-20 19:58
Ja, om man endå kunde gå till sin lokala musik affär å be om att få "låna" hem 10 mickar, vet du någon affär som gör det då eller? :)
work some magic

2007-09-20 19:59
Ja, den mikrofonen kan du få att låta riktigt bra. men om du får några hundringar över så borde du kolla på AKG C4000 Jag spelade in nästan hela mitt mixtape med den mikrofonen.
Jag har hört väldigt bra om (tro det eller ej) JJlabs större bandmikrofon. Jag har aldrig testat den själv dock. den kostar 1.600:-

Om du bor i malmö eller göteborg så finns det en studio projects T3 för 4000:- på JAM.

Men gå till din musikaffär och be dom hämta alla mikrofoner i den prisklassen och sätt dig och testa dom. Det ska finnas ett rum till det.
Det finns ingen dålig musik
bara olika bra

2007-09-20 20:02
Brodin1: har du någonsin frågat?

I de flesta butiker jag känner till kan man testa prylarna på ett eller annat sätt.

2007-09-20 20:42
....what?
work some magic

2007-09-20 20:47
är detta samma mick? fast sjukt mkt billigare..

http://www.thomann.de/se/mxl_v69m.htm
work some magic

2007-09-20 21:19
jag skulle då rekommendera röde nt2000.
kolla upp den du.
--==ProType_Entertainment==--

2007-09-20 21:40
tack för tipset!

Fler?

Jämför gärna med MXL micken jag länkae, om ni har erfarenhet.

Vad är plus minus med en Rör mikrofon?
work some magic

2007-09-20 21:56
Brodin1: Jag vet en tysk som kör med den där MXL micken och han är övernöjd. Denna kille jobbar i 2 studios just nu samt pluggar ljudteknik i högskolan. Riktigt duktig kille och eftersom han är nöjd så skulle jag tro att det handlar om en riktigt bra mikrofon, dock är ju smaken som baken.

Personligen gillar jag rörmickar mest för dom ger den värme och smuts jag vill ha, jag gillar saker med en egen karaktär helt enkelt. AKG som någon tipsade om där brukar ha en tendens att vara VÄLDIGT raka, hade själv en C4500 B-BC förut och jag tyckte den var alldelles för rak. Hade jävligt svårt att få den o sticka ut ur en mix och alla låtar jag spelade in med den hade en tendens att flyga ihop. Med en väldigt välljudande EQ borde detta dock inte vara något problem men det hade jag inte tillgång till på den tiden.
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se

2007-09-20 22:13
Mankind_is_Fucked P22

Dina ord om din tyska vän är som godis i mina ögon!
Jag har inte nå mer hårdvara som EQ osv, bara en preamp (som jag åxå ska uppgradera, det är en studioprojects vtb-1) och sen ett "juli@" ljudkort, som åxå ska nångång bytas upp lite, men man brukar (oftast) inte ha råd att göra allt på samma gång, så tänkte börja med mikrofonen.. Tack för din tid!

Nån mer som kan nämna något?
Eller har du kanske något mer at tillägga ang just rör mikrofoner kanske?
work some magic

2007-09-20 22:31

2007-09-21 10:13
Jag kör Neumann TLM 49 kostar endel  men låter svin bra, dom har en billigare varjant för typ 10,000 låter riktigt bra den med, kostar också men då slipper du uppgradera på ett tag :)

2007-09-21 14:14

Testa vilken som passa bast till din rost!!! Att men mic ar bra betyder absolut inte nodvandigtvis att den ar bra for DIG!

Brukar inte vara nat problem att fa musikaffarer att ta in saker. Jag har flera ganger bett dem att fixa in grejer for runt 10lax som jag provar och sen koper billigt pa natet;) Om det ar en relativt stor musikaffar och du verkar som att du har koll+ budget kommer du lungt kunna gora det.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-09-21 16:29
Av någon anledning gillar jag Rode.

Rode NT2-A 3118:-
Rode NT2-A SOS review

Rode NT2000 4095:-
Rode NT2000 SOS review

Rode NTK 5055:-
Rode NTK SOS review

Men som sagt. prova micar innan du köper..
//Spliffan