Vart börjar man?
Har tänkt en tid på att spara mina pengar och skaffa lite utrustning och börja skapa lite musik. Vad för utrustning är bra att börja med? Om jag skulle skaffa en MPC, är det bara en MPC och en skivspelare som räcker för att kunna skapa lite enklare samplad musik? Vad för program borde jag använda? (Har fått Cubase av min farsas kusin, som är jävligt grym. Men jag träffar honom så sällan att han inte kan lära mig.) Självklart kommer jag inte kunna skaffa allt det här på en minut, men bara om jag ska börja spara, vad ska jag spara till? Tacksam för svar. PÄJS!
Roc Nation Invasion! 19/7 - 2008
En skivspelare, (en äldre remdriven för några hundringar duger fint) ett ljudkort med ingång för skivspelare. ett musikprogram. om du inte vill jobba framför datorn, satsa på en hårdvarusampler. det finns många billigare alternativ till mpc, tex eps, emax, akais S-serie etc.
Okey tack för svaren. Hade tänkt att satsa på en hårdvarusampler som du säger.
Köp inte en MPC direkt. Köp någon billigare sampler så känner du om det är värt att lägga ut mer pengar efter det. Finns många billigare alternativ som du kan göra allt som krävs med.
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental
Jag saljer en eps och en akai s3000i^^
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Oavsett vilken väg du går är det absolut viktigaste att du försöker verkligen lära dig prylarna (hårdvara/mjukvara). Var nyfiken, prova saker, läs på ingernet, läs manualer, kolla videos (tutorials) på tex youtube och liknande. Var hungrig efter information och förskaffa dig den på egen hand. Om du (som väldigt många gör) bara sitter och frågar folk saker och vill ha svaren levererade på silverfat så kommer du inte lära dig ens hälften så mycket, och därmed utvecklas mycket långsammare som producent. Ingen diss till dig alltså. Jag bara menar att det finns extremt många som verkligen inte fattar ett skit av vad dom håller på med, inte ens dom mest basic sakerna, och bara ställer dumma frågor, när det enda dom egentligen borde göra är att bara lägga ner verksamheten. Skaffar man sig info själv den hårda vägen fastnar det mycket bättre i skallen. Lycka till! =)
//Spliffan
Jag tycker bara det hämmar kreativiteten om det går snabbt och enkelt hela tiden. Begränsningarna gör att man måste tänka hur man ska lösa saker, vilket leder till att man provar nya tekniker och utvecklas på det sättet.
jag tror inte att det går snabbare och enklare om man vet vad man gör. en fördel med äldre hårdvarusamplers är att det inte går att köra classic-whoa-15-åring: sampla in en hel låt och lägga på ett trumkomp, eftersom det inte finns så stort minnesutrymme på dessa maskiner.
@ Spliffan: Självklart tänker jag lära mig utrustningen innan jag börjar lägga ut på t.ex. Youtube eller liknande. Varje dag läser jag guider, tips, filmer m.m. för att få en viss koll innan jag slänger ut mina pengar på utrustning. Och det här med att vara hungrig efter info blir nog inget problem, fastnar jag för något kan jag inte lära mig nog. Tackar alla för svaren och tipsen.
jonsa X0 : En dator ar iofs for det mesta dyrare an en mpc och om man ar lite serios kanns det inte som att man sitter pa farsans pc precis.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Ja men man kan göra ett inbrott och sno en mpc eller mv-8800 oxå om man vill ha det. Då blir det ännu billigare.
hmm... var det där ett negativt uttal mot homosexuella eller bara alla som suger kuk?
Nu har jag hittat en Midi-Keyboard "M-Audio Axiom 49" Verkar aright som en start, att den har fått bra betyg av dem flesta på nätet känns utmärkt med.
Då blir det att producera på datorn ändå, men det lever jag med.
Öh ska bara se om jag får låna papa's skivspelare och skaffa någon prisvärd mixer med firewire.
Om jag nu fattat allting, borde:
- Midi-keyboarden
- Skivspelaren
- Cubase Sx3
- Mixern
Räcka till att kunna göra samplad musik i datorn? Har jag fått det om bakfoten ber jag gärna om hjälp.
mixern och midikeyboarden är inte nödvändiga men visst. istället för firewiremixer, kolla efter ett ljudkort med RIAA-steg. Det är en föstärkare/signalomvandlare som behövs från vinylspelaren för att du ska få en bra signal till datorn..
jonsa: tur att du larde mig lite om vilken utrustning som behovs. marks att du har mycket mer erfarenhet an mig.
Blir isf en "Firewire Audio Interface", har ingen egen PC utan sitter på familjens. (Som nästan bara jag använder) Och det är en hem-pc och man får inte göra några hårdvaru-ändringar på den. :(
det spelar ingen roll. har du kollat på nåt eller?
Tittar ständigt efter bra grejer till schysst pris. Såna audio interface verkade vara väldigt dyra men jag får se vad jag hittar.
HUMP THE BUMP! Har jag förstått det rätt att en mixer fungerar ungefär likadant som ett ljudkort när det gäller att koppla in mics och skivspelare i datorn?
öh... njae... alltså du behöver fortfarande ett ljudkort, analog/digitalomvandlare etc men en firewire/usb-mixer/flerkanaligt externt ljudkort är ungefär samma sak som en mixer (fast med omvandlarna och möjligheten att interagera med datorn)
Okey då blir det till att att köpa något av de tre.
men om man inte ska köpa en mpc direkt vilka andra finns det som är lite biligare och ändå bra?
Boss (Roland) SP-303, 404, 505 eller 555. Sen kan du även kolla in Korg Electribe-serien. Vill du hellre ha klaviatur kan du titta närmre på Ensoniq EPS samt ASR 10. Dessa kostar inte mycket, men har ju några år på nacken.
På www.vendolin.se finns många begagnade studioprylar. Kolla där!