I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fryshuset Gymnasium, Producent?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2007-08-15 14:04

Fryshuset Gymnasium, Producent?

vet inte om jag ska posta det här, men men

Någon som har gått i Fryshusets productions linje?
good/bad?, finns det någon framtid som producent i Svergie?
och kan man bli producent efter 3 års utbildning?

tack för svar!

2007-08-15 15:09
Du kan bli producent utan utbildning, det handlar mest om kontakter och hårt arbete. Den där linjen är nog mest för folk som behöver göra nåt de är intresserade av för att ta sig genom skolan.

Alltså den är säkert helt ok, men räkna inte med att få en yrkestitel när du gått ut. Bra är dock om du får högskolebehörighet så du kan gå vidare till utbildningar som faktiskt betyder någonting inom ljudteknik och produktion. Nu menar jag inte att alla sådana utbildningar kräver den behörigheten, men vissa gör det och det är alltid bra att ha alternativ... det är en tuff marknad där konkurrensen växer dag för dag samtidigt som musikbranschen tappar ekonomisk mark.

2007-08-15 15:54
Word på Johnny-V8 P28
Litanol @ SC: http://www.soundcloud.com/litanol

2007-08-15 22:59
Johnny-V8 P28

sant det du säger, men det skadar säkert inte att få mer kunskap imon production där och kanske få kontakter genom dom...
har du själv gått där eller?

2007-08-15 23:02
tror inte den fanns när jag gick gymnasiet ;)

2007-08-15 23:26
Hey!

Jag gick i rocklinjen på Frysen, en paralellklass till produktioslinjen. Av vad jag hört, och har att döma själv av de lektioner jag hade med dom, så är det en rätt solid utbildning, och en av de få i sitt slag i Stockholmsområdet.

Sen beror givetvis det hela på hur allvarligt du tar det. Är du beredd att jobba hårt kan det vara det bästa som hänt dig, då lokalerna och arbetsstationerna är fräscha och med bra hård- och mjukvara i burkarna. Fryshuset är en underbar skola, och om inte annat kan det vara ett roligt sätt att spendera din gymnasietid.

Som jag tyckte mig se någon nämna tidigare i tråden, så behöver du ingen utbildning för att vara producent. Det är ingen titel du behöver förtjäna, rent terminologiskt sett :). Bara du är beredd att jobba hårt och har rätt kontakter är det enda som räknas.
/Mr. Mazz

2007-08-16 01:41
Dom flesta lärarna är aktiva inom musik på något vis vilket innebär att är det något vill lära dig så har du möjlighet att göra det..
Men hela skolan i allmänhet bygger på egen vilja, det är därför dom kallar inriktikningarna för "passion"...

Linjen är dock inte så hiphop inriktad som den var en gång i tiden som  jag förstått det.. Dom ville "tvätta bort" den stämpeln, då saker försvann...

Ett annat skäl är att Damon Frost (Hearin Aid) slutade där...
Dock jobbar Aaron Phirri som är den andra hälften kvar, fast på rapsidan tillsammans med Gary aka leafnuts (chilly & Leafy)...
http://www.myspace.com/souldbeats

2007-08-16 22:09
det låter bra, tack för svaren! :)