I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2007-08-06 01:05

Studiomonitorer

Bra högtalare för musikskapande har stått allt för länge på min inköpslista nu. Jag tänkte höra vad för prylar det är som gäller.

Jag är inte specielt inne på ämnet, men vad jag vet så är det aktiva studiomonitorer som gäller eftersom de har inbyggda förstärkare och har rent/naturligt ljud utan massa EQ-filter, bass-boost och nu vad allt heter. Korrekt?

Tänkte höra hur mycket ett par monitorer går på. Jag har fått för mig att de inte alls är så dyra? Vill inte ha något budget skit, men något bra för en rimlig summa, kanske runt 2,500kr?

Sen är det kopplingen, hur är det den fungerar? Vad är det för sladdar ect? Jag har ett m-audio audiophile-ljudkort. är då så simpelt så det är vanliga RCAkablar left och right?

Ska beställa från Thomann...

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-08-06 01:24
Vill du ha bra monitorer för en rimlig peng så brukar runt 3000-4000:- vara ett bra val. Alesis MKII ska vara väldigt bra, Behringer Truth2031A sägs vara riktigt bra med flera.
Själv har jag ett par ESI nEar06 och jag gillar dom men har tyvär inte så mycket att jämföra med då jag bara ägt ett annat par innan.

Ang kopplingen så är det oftast XLR och TELE på monitorer som gäller. Själv kör jag med ett par Proel högtalarkablar då dessa ska minska störningen så mycket som möjligt, kostade en fin summa tillsammans men av min erfarenhet är det kablar som håller i evigheter så det är nånting jag lätt kan kosta på. Så ska du koppla direkt från ljudkort till monitorer kanske du ska satsa på likadana kablar jag tänkte beställa, dvs XLR - RCA. Dom finns under dom lite mer udda kontakterna och kablarna på sidan.

Det jag brukar titta efter när jag söker hörlurar och monitorer är deras frekvensomfång, Alesis MKII går väldigt lågt i basen jämfört med många även dyrare monitorer så dom tror jag är ett bra val, kostade runt 3,300:- senast jag kollade, så min röst går på dom.
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se

2007-08-06 01:50
kan bara rekomendera dig en sak... 
av alla jag lyssnat igenom på jam och musikbörsen kan jag konstatera

ska du ha bra ljud under 10000 ska du sikta på yamaha HS50.. dock väntetid tills slutet av september från fabrik. dom har jag, och dom spelar najs som fan
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-08-06 01:57
Är verkligen Behringer något att ha? Jag har bara hört skit om märket, iofs gäller det budget grejerna. Men Alesis monitorerna verkar ok, förstår inte så mycket av innehållsförteckningen men tyckte dom var riktigt snygga. Tycker de flesta monitorerna är ful som stryk. Finns det någon hållare för Alesis monitorerna? Tycker det ser lite trist ut om dom bara ligger platt på bordet.

Förresten, hur är det att lyssna på musik med studiomonitorer? Kan man pumpa upp volymen något? Ska man ha någon speciel mjukvara för få bra resultat?

En annan grej kom jag att tänka på, jag har ett par technics-spelare också. Har ingen Djmixer ännu men hade tänkt att beställa det nu samtidigt som monitorerna, ser dock ut som jag behöver fixa ett extra knäck innan jag beställer någon sådan. Men iallafall, jag hade tänkt att köra mina Djprylar på studiomonitorerna.... men då förmodar jag att jag måste fixa en mixer också?

Jävla pengar, jävla sladdar, jävla komplex....

2007-08-06 02:00
Dabbe, menar du yamaha HS50M? Finns på thomann för 2,400kr.

2007-08-06 06:31
Testie: Anledningen till hatet mot Behringer brukar i dom flesta fallen bero på 2 saker, okunskap eller dålig erfarenhet. Okunskap antingen för att dom lyssnat på andra som säger att Behringer är dåliga men inte ens har testat själva, eller för att dom förväntar sig mer ifrån grejerna än vad dom får. Dålig erfarenhet handlar oftast om att det varit fabriksfel på nånting och det dom köpt har gått sönder efter en kort tid, därför är det viktigt att faktiskt fylla i garantibeviset för då får du det utan problem utbytt.

Truth 2031A monitorerna är dock erkänt riktigt bra och har varit med i ett större antal tester i tidningar och alltid kommit ut med bra betyg.
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se

2007-08-06 07:05
Kör nog på Alesis, men det är XLR-ingångar på dem allstå? Följer det med strömadapters?

2007-08-06 11:53
Testie: XLR och Tele tror jag det är, brukar vara både och på dom flesta. Strömadapters borde nog hänga med ja, annars kan du ju sticka och köpa sånna på Clas Ohlson eller Alina eller sådär eftersom det är precis likadana som man använder till datorn, skärmen m.m.

2007-08-06 12:30
Innan du skickar iväg en beställning tänkte jag bara tipsa om att det funnits ett par Alesis MKII monitorer på Blocket en längre tid, 1500:- ville han bara ha för dom. Kanske något att kika upp?

P.s jag behöver inte beställa några kablar för jag sticker ner på 4Sound idag och fixar det.

2007-08-06 13:11
låter schysst, var det den här blocket annanonsen du tänkte på?:
http://www.blocket.se/vi/12888641.htm?ca=3_s

hittade ingen annan... men sökfunktionen är sisådär också. Lite konstigt paket han säljer också, inkl förstärkare? Varför? Det är ju helt onödigt.

2007-08-06 13:19
nej dom där är passiva! det var inte den annonsen, har också kollat på den... nån i västerås

2007-08-06 13:19
men jag tror inte den är kvar.

2007-08-06 13:22
testie: köp rktiga högtalarstativ, så får du ut monitorerna från väggen och minskar vibrationer så mycket som möjligt. rumsplaceringen och rummet kan förstöra ljudet även från de bästa högtalare du kan hitta

2007-08-06 13:23
kan också rekommendera soundonsound.com, de har testat sjukt många monitorer och har ganska utförliga beskrivningar på dem.

2007-08-06 13:34
fan, det hade faktiskt varit skönt med ett par begagnade och en snabb affär...

justja, högtalarstativ, var det jag menade med "hållare" hehe. vad blir högtalarstativ på engelska?

2007-08-06 14:20
Kolla in Fostex PM 01
Du får nog inte bättre monitorer i den prisklassen.
Jag har dom, har dock kompleterat med en Samson Sub-Bas för att kunna höra allt.

2007-08-06 15:10
om ni har tips på några andra monitorer som ni vet finns på blocket som kan vara värt att slå till på så hojta till

2007-08-06 15:12

Kör på Tapco S8 och är jävligt nöjd med dem.

2007-08-06 15:16
vad är det för fördelar med passiva monitorer + förstärkare?

och villket är mest värt av:
  • 2x aktiva alesis (nya) för 3.300kr
eller
  • 2x passiva alesis + förstärkare (beg) för 3.000kr

2007-08-06 17:03
Högtalarställ = Speakerstands eller Monitorstands.

Ska du köpa passiva monitorer så är det viktigt att förstärkaren håller höga krav också, annars kan du få allt möjligt brum och missljud. Förstärkaren tar ju också upp endel plats och har en tendens att bli jävligt varma. Sen är det väldigt viktigt att du har jordade uttag i väggen, för annars är det mycket möjligt att du kommer få ett lågfrekvent brum så fort du sätter på förstärkaren. Har själv råkat ut för det när jag har vissa saker inkopplade samtidigt som monitorerna och det är inge roligt alls ska jag säga dig.

Sen gjorde jag en sökning på blocket där jag skrev "monitorer" helt enkelt, hittade en hel del så du kan ju sätta dig och kolla igenom det senare när du har tid. finns ju även www.vendolin.se eller www.musikmarknaden.se där dom har en hel del. Dock är Musikmarknaden jävligt dåliga på att ta bort gamla annonser så det kan ligga dom som är så gamla som 2 år längst upp på listan, har blivit lurad på det ett antal gånger

2007-08-06 17:19
behöver man bry sig om jordade uttag när man har aktiva? i villket fall som helst så kommer det över en elektriker någon gång till veckan som ska borra upp några nya hål till mig. ska be om jordade uttag då. tack

ska glo igenom blocket nu... var berädd på att jag postar ett gäng länkar.

2007-08-06 17:23
Alltid när det gäller musik behöver du oroa dig över jordade uttag, men vad jag märkt så brukar det vara mer problem när det finns en förstärkare med i bilden.

Men det är oftast bara gamla hus och lägenheter som har ojordade uttag, tror det är ganska standard sen ett antal år tillbaka.

2007-08-06 18:41
Den enda som verkade intressant var denna:
http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=&annonceid=5140224

har mejla på na.

2007-08-06 18:45
jäävlar va billiga dom var på thomann!.. känner mig blåst, jävla musikbörsen!

dom är hur som hälst de bästa enligt mig med vänner under 10 lappar av dem vi provlyssnat på jam och musica de la burs

2007-08-06 18:48
dabbe, villken av dem?

2007-08-06 22:21
Rekommenderar Tapco S8, sköna som fan och rätt billiga.
http://myspace.com/etownbeats

2007-08-06 23:36
Yamaha HS50

2007-08-07 00:04
kom ihåg att monitorerna ska användas rätt oxå

jag har själv ett par tapco s8, men ja kan sällan pumpa dom fullt ut med full bas pga av att ja bor i lägenhet.

onödigt att köpa fetaste monitorer när man inte har utrymme åt dom, eller vet vad akustik är

skulle säga d e bättre att köpa ett par riktigt bra monitor hörlurar istället

shuu

2007-08-07 01:52
Pärongpung: Jag skulle vilja påstå att det där är lite olika ändå. Att bara kunna pumpa monitorer på låg volym är som du säger inge bra för då får man inte ut nån styrka ur basen, men man får ju ändå hålla en rätt hög volym även i lägenhet om man håller sig inom tidsramarna. För hög volym i likhet med för låg volym är ju inte heller bra eftersom man tröttar ut öronen och i vissa fall även kan förstöra hörseln. Lagomt är bäst :)

Sen en annan sak du nämnde där som också är jävligt viktigt är ju akustik, har man dålig akustik i mixningsrummet så kommer man aldrig få ett ärligt ljud oberoende om man kör ett par datorhögtalare för 100:- eller ett par monitorer för 100.000:-.

En hyffsad akustik behöver ju dock inte kosta multum att skaffa sig, symetri i rummet, en bokhylla bakom mixningspossitionen som diffusor. Gardiner för fönster och ibland funkar det även på andra ställen.
Viktigaste fick jag lära mig är att dämpa ovanför, på sidorna och bakom mixningspossitionen. Ett tjockare tyg i taket, en diffusor bakom sig och gardiner eller något annat på sidorna sen har man en fungerande lösning som inte kostar så mycket.

Ett par bra monitorlurar är ett bra val, men jag tror absolut inte på att ENBART köra med det, då behöver man nog också ett par hyffsat bra högtalare för att kompensera hörlurarna. Älskar att sitta sent på natten och producera beats och slingor med hörlurarna på. Även till detaljarbeten som delay, reverb och dylikt är det helt underbart. DÄREMOT har jag troligtvis aldrig lyckats bra med kompressorn, EQ'n och levels med hörlurar, det tycker jag att man får en mycket mycket bättre översikt på när man sitter med högtalare. Dessutom är det väldigt svårt att ta till gamla tricks som att gå ut ifrån rummet och lyssna på mixen bakom en stängd dörr när man har hörlurar, vid sånna volymer har man nog spräckt elementen sen länge sen.

Men jag tror ett par bra hörlurar är minst lika viktigt som ett par bra monitorer. Själv använder jag 2 par hörlurar och 2 par monitorer i olika prisklasser för att få någon sorts referens och kunna jämföra mellan dom två.

2007-08-07 13:41
ja just det, 4sound kör ju nån drive nu i sommar, nedsatt pris på både alesis och tapco-monitorer iaf...

2007-08-07 13:49
Vad för hörlurar rekommenderar ni då? (Off topic)
LEGEND (Musicproducer/Songwriter) 1999-2013

2007-08-07 16:02
HD 600 , HD 650 bla

2007-08-07 16:02
senesiser

2007-08-07 17:13
päronpung P22 har använt HD280 pro ett antal år och är nöjd. Ska spana in hd600 också. Vad har du för erfarenhet av dem? För- nackdelar

2007-08-07 19:27
Kör med AKG K240S själv, tycker dom e riktigt sköna. Har även fått K270 rekomenderade för mig ett antal gånger av olika personer. Dock inte haft möjligheten att testa dom än.

2007-08-07 19:40
Mailade bara på en annons, han hade dock sålt.... Ska nog beställa från Thomann nästa vecka om jag fått lön.

Om någon hittar en bra annons så tipsa gärna :)

2007-08-07 22:16
bäst å beställa från thomann...fan köpte mina yamaha hs50 på 4sound för 3500...fucked up pris jämfört me thomann..
men högtalarna håller sin klass
the caliche sound!!
www.myspace.com/calicheprod

2007-08-07 22:43
LEGENDEN

650 e uppföljaren till 600

dom har riktigt bra ljud, har inte hört nå hörlurar som e bättre ljud, kolla runt på lite audiofil hemsidor så kommer dom dyka upp garanterat

2007-08-08 14:58
will do, tack för tipset

2007-08-08 15:11
caliche: 350 kr mindre inkl frakt, inte så stor skillnad?

2007-08-08 18:05
esi near 05 experience... skit billiga och funkar skit bra enligt mig.. lite mycket tyngd i dom bara..
www.jam.se
www.markemusik.se
www.twitter.com/markemusik
http://mekkeriet.blogspot.com