I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Skitbra program för loophantering?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2007-06-28 19:15

Skitbra program för loophantering?

Ja.. har ruttnat fett på att sitta å växla mellan program för att bearbeta mina loopar.

Jag söker ETT program som kan göra följande:
Helst ingen inbyggd sequencer.
Inspelning direkt i programmet, typ SoundForge (mycket viktigt).
Funktion á la SoundForge att markera ett stycke av en inspelning och dra markeringen till en tom yta i programmet för att öppna markeringen som en egen fil för vidare bearbetning av enbart det stycket (loopen).
Clicktrack med möjlighet att ställa in hur många beats markeringen är, och få ett automatiskt clicktrack i rätt tempo i enhet med markeringens längd.
Funktion á la ReCycle att sätta slicepunkter.
En funktion där man kan, utan att påverka tempo och pitch, "dra ut" och flytta vissa punkter i ljudet (markera med musen och dra), alltså ändra tidslinjen på materialet.
Timestretch och pitchshift-funktionalitet i klass med Meodyne.
Möjlighet att "scrolla" loopen (click-and-drag med valbar snapfunktion) för att enkelt välja var i materialet loopen ska börja.
Möjlighet att spela upp flera loopar samtidigt, synkat, för provlyssning.
Möjlighet
att göra egna toolbars med favoritverktygen.
Spara
i WAV och REX

Tonvikten på alla funktioner ska vara smidighet och enkelhet. Inget bök å djupdykning i konstiga menyer, fönster och skit. Så simpelt och användarvänligt som möjligt. Fokus på att ändra runt med musen i själva waveformen istället för rattar å knapar att trycka på. Click, drag, done. Typ.

Finns det något sånt program eller måste jag gå å suga av en programmerare?

//Spliffan

2007-06-28 20:11
jag har då ingen aning om sådant, men jag har hört att Recykle är bra, av propellerhead
direkt från sundsvall, liten som en ärta!<br>www.clein.se | www.clein.se | www.clein.se

2007-06-28 20:13
Typ Acid 6.0 Pro
Funkar till allt :)

2007-06-28 20:46
vad är rex i förhållande till wav/aiff spliffan?

det där är ju nästan Live 6 om du kör med melodyne som vst, fast man kan dock bara spara i wav och aiff.

2007-06-28 20:54
jag har inte gett mig in på instrumentet Sampler ännu men den ska väl vara grym, session-läget är ju gjort för att köra loopar mot varandra, flytta warpmarkörer i själva wavformen är en barnlek etc. och allt i samma fönster

2007-06-28 21:58
Clein ReCycle är bra, men inte fullkomligt. Man kan tex inte spela in i det.

Callecuttar ACID är åxå bra, men jag gillar det inte. Använder det ibland för att arra upp loopar i ett projekt, men aldrig för att skapa loopar. För bökigt för att jag ska känna att jag får ett schysst workflow i det.

Johnny
jag vill ha både REX och WAV/AIFF för att ibland trycker jag in loopar i tex Dr.Rex i Reason, och ibland kastar jag in loopar i WAV-format direkt på ett audiospår i Cubase och klipper å leker manuellt.  Live är fett (senaste versionen jag körde var iof femman) och jag borde kanske sätta mej in i det lite mer, men det känns lite omständigt att veva igång värsta sequencern när jag bara vill snabbt och enkelt sampla lite grejjer och klippa upp till shyssta loopar, inget mer.  Sen blir jag GALEN på att Live inte vill lira med en dualmonitor setup. Fast ok, om jag bara ska använda det till nyss nämnda uppgift kanske jag klarar mej, men då känns det ju som jag slösar bort en massa av alla fina funktioner som finns i Live. Typ som att köpa en lastbil för att åka och handla två kassar mat på ICA en gåg i veckan. Hmm...
Och vad gäller Melodyne älskar jag programmet, men tycker det är osmidigt när det gäller att hantera loopar. Det har helt klart kaliber att göra jobbet, det är bara workfowet jag inte gillar till 100%. Lite för pilligt.
//Spliffan

2007-06-28 22:01
Ha, läste just mitt inlägg och inser hur jävla kräsen jag låter. Men det är jag åxå. Tänk om jag var diktator över planeten, fan va bra det skulle vara.
//Spliffan

2007-06-28 23:23
hahaha... ja men om du har lite tid över tycker jag du ska ge 6:an en chans, try before you buy... det är ju inte direkt 15 min laddning för att få igång programmet heller. ang. melodyne, nu vet jag inte riktigt hur andra prog funkar på den här fronten, men i live går det ju åtminstone att rita transponeringsenvelopes direkt på wavfilen/loopen och det är ju rätt smidigt, även om du inte får samma "midi"möjligheter som i melodyne.

2007-06-29 00:10
kan du inte köra reason o nuendo tsm då? låta programmen jobba tsm. då får du ju me det mesta väl?
Utalas säta pe

2007-06-29 02:54
Johnny jo jag borde nog ta å testa sexan faktiskt... jag gillade femman, jag bara var så van vid SX3 att jag fortsatte med det (plus som sagt bristande dualmon-support i Live).

ZoOorkizZh tsm? huh wha?   :|   Hur som helst, min tanke var att ha ett program som fixar allt jag vill. Inte två.  Har dessutom redan både SX3 och Reason som jag kör ihop ibland.
//Spliffan

2007-06-29 22:16
hahah
Om man är pundare för man röker gräs ibland är man inte alkoholist då om man dricker ibland ?

2007-07-02 02:06
Ja säger Rycle! enkelt tar inte lång tid att fatta hur smidig den e.

2007-07-02 17:36
De flesta funktionerna (om inte alla) du är ute efter finns ju i tex Cubase, även om det kan vara lite pill med vissa :)

Ett annat prog jag börjat kika lite löst på är Renoise, kanske kan vara något att testa. Är kanske lite svårt till en början om man inte var med på den gamla trackertiden :P, men som sagt jag har precis börjat fippla omkring i det, så jag har inte riktigt bildat mig någon uppfattning ännu.

2007-07-03 01:05
Spliffan P28 är inte rex Propellerhead egna typ MIDI format? jag har för mig det iallafall.

annars så kan man göra alltihela världen med cubase lite pill och kanske inte lika enkelt som du vill ha det men det får man räkna med.

hoppas du hittar programet om du gör det så måste du skriva vad det är för program

fred ut
LiFever.se // myspace.com/LiFever

2007-07-03 12:34
ABLETON LIVE ?
I got CD's in my crates, like crack in my pocket<br>Yeah right, neither of the above.