Jag har installerat Ubuntu Studio nu. På klassiskt linux-manér så var fönsterhanteraren X riktigt förbannat seg. Det kändes som jag satt på en 386:a eller liknande. Men, som tur är sitter jag på ett NVidia-kort, så jag tog och aktiverade drivrutinerna till det (som av okänd anledning är avstängda, även fast den känner igen att jag har ett NVidia-kort) sen ville jag glassa lite så jag tröck in det helt suveräna 3D-gränssnittet Beryl (det är så snyggt så jag funderar på att gå över helt till Ubuntu på min surfdator). Det var dock, som vanligt i linux, ett jävla bök att ändra runt i .conf filer å jiddra runt. Som tur är finns internet med bra guider. Vad gäller annan hårdvara så verkar det funka förvånansvärt bra för mig. Jag har inte hunnit testa något ljudprogram (drog igång Rosegarden inatt dock, vilket låste hela burken) och kolla så att enheterna verkligen fungerar, men om jag kollar i motsvarigheten till enhetshanteraren så ser jag att mitt Juli@ är listat (jag hör även ljud), min AKAI MPD16 finns, mitt Evolution MIDI-klaviatur och även båda Behringer Controllers (BCF + BCR). Jag åtekommer när jag har testat ljud- och musikprogrammen.
//Spliffan