I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2007-06-07 16:25

Musik OS?

Kom å tänka på en grej jag har tänkt på förut. Jag har för mej jag läste förut om ett projekt där något företag höll på att utveckla ett musik-OS. Alltså ett system som var i stort sett en sequencer direkt i själva operativsystemet.
Typ en liten linuxkärna eller nåt, helt optimerad för ljud, och en kompetent sequencer direkt på det. Och några grundläggande nätverksfunktioner osv.

Undrar hur mycket mer man skulle kunna klämma ur sitt nuvarande system med ett så optimerat OS...
OSX är väl så nära det man kan komma i dagsläget...

Nåja.. är det någon som hört talas om det jag snackar om eller är jag bara ute å yrar i bakismössan?

//Spliffan

2007-06-07 16:40
http://ubuntustudio.org/

det är iaf tänkt för musik film och grejer. hur bra det är har jag ingen aning om
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-07 17:27
jag starta en tråd om det för någon vecka sedan

tyvärr har jag inte hunnit testat det än... Men det verkar intressant, iaf värt att ha en liten partition eller något.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-07 18:10
nhoj intressant, jag kollade på just Ubuntu Studio tidigare idag. Ska eventuellt ta å testa installera det och se om det har nåt att komma med i dagsläget. Drar ner det just nu iaf.

Fresh2Death nice nice. Vad är din sammanfattade åsikt då efter att ha kört det?

//Spliffan

2007-06-07 18:13
Fresh mjaha.. jag klickade på länken å läste där och svarade här innan jag läst hela ditt inlägg här över hehe. My bad.
//Spliffan

2007-06-07 19:23
Verkar nice, får väl försöka hinna pröva det nån gång.
"Maybe i could get mjältbrand"
"jag har ½ gram jag ska rulla fram blatte jag fick det av david (david)"

2007-06-07 20:24
Spliffan P28
yeah.. jag har inte kört det själv som sagt. Blev något konstigt när jag skulle installera. men jag ska göra ett nytt försök senare. Det största problemet tror jag kommer vara med drivrutiner till ljudkort å annan hårdvara (ökänt linux problem)... Men förhoppningsvis kommer det funka. :)

2007-06-07 20:38
har du ett atigrafikkort ska du inte tänka tanken att köra ubuntu, kan jag säga!

2007-06-07 20:40
Om du skrev till mig så har jag kört olika ubuntu versioner förrut utan problem. Tror det blev något fel när jag brände boot skivan... Men bra att du sa det, kan säkert hjälpa någon att spara lite tid :)

2007-06-08 13:21
Jag har installerat Ubuntu Studio nu.
På klassiskt linux-manér så var fönsterhanteraren X riktigt förbannat seg. Det kändes som jag satt på en 386:a eller liknande. Men, som tur är sitter jag på ett NVidia-kort, så jag tog och aktiverade drivrutinerna till det (som av okänd anledning är avstängda, även fast den känner igen att jag har ett NVidia-kort) sen ville jag glassa lite så jag tröck in det helt suveräna 3D-gränssnittet Beryl (det är så snyggt så jag funderar på att gå över helt till Ubuntu på min surfdator).

Det var dock, som vanligt i linux, ett jävla bök att ändra runt i .conf filer å jiddra runt. Som tur är finns internet med bra guider.

Vad gäller annan hårdvara så verkar det funka förvånansvärt bra för mig. Jag har inte hunnit testa något ljudprogram (drog igång Rosegarden inatt dock, vilket låste hela burken) och kolla så att enheterna verkligen fungerar, men om jag kollar i motsvarigheten till enhetshanteraren så ser jag att mitt Juli@ är listat (jag hör även ljud), min AKAI MPD16 finns, mitt Evolution MIDI-klaviatur och även båda Behringer Controllers (BCF + BCR).

Jag åtekommer när jag har testat ljud- och musikprogrammen.

//Spliffan

2007-06-08 20:39
Ok.. Juli@-kortet funkade först och den stog listad som Juli@. Nu av någon anledning gör det inte det längre och det går inte går att köra ALSA, och därmed inte några musikprogram.
Verkar desutom vara ett riktigt helvete att ställa in allting manuellt.. Vetifan hur jag ska lösa detta.
Återkommer om jag orkar.
//Spliffan

2007-06-09 15:05
gör det :) Om du orkar. Tror dock jag är den enda intresserade...

2007-06-09 16:55
nejdå de finns fler som är.

2007-06-09 17:16
Kul att höra att det finns öppensinnat folk.
Har fortfarande inte orkat sätta mej in i att få mitt Juli@ att funka, men en guide fins här... ta en titt så inser ni hur bökigt det verkar (för en som inte är linuxfantast vill säga).
ESI Juli@ för ALSA
Bör sägas åxå att även om man gör allt det där så är det ingen garanti för att kortet kommer funka bra..

...man blir, än en gång, lite sugen på en Mac..
Eventuelt (förhoppningsvis) kommer även stödet för ljudkort osv. vara bättre i nästa version av Ubuntu som säpps i Oktober.
//Spliffan

2007-06-09 17:25
Lite typiskt linuxförfarande.. om du har den och den modulen ska du göra såhär, men bara om du har den här versionen, har du en äldre version ska du göra såhär. Men, om du sitter på den HÄR modulen istället för den andra så ska du göra såhär, men bara om den och den saken är installerad, om inte så ska du göra såhär och såhär.
Observera att om du gör så, så måste du ändra om i dom och dom filerna. När du har gjort det så ska du göra såhär. Men för att det ska funka så måste du först installera den här grejen och ändra i den och den filen.
Glöm sedan inte att skriva ett sju helvetes komplicerat kommando och ändra i en viss fil så att den servicen startar upp automatiskt.
Sen är det bara att kompilera om själva linuxkärnan och starta om för att få det att funka.

..så. Var bara tvungen att spy lite galla över den gamla hederliga obefintliga användarvänligheten i linux, som fortfarande dyker upp lite här å där. Vad hände med dubbelklick - installera, och dubbelklick - köra igång?
//Spliffan

2007-06-09 18:14
hahaha håller med föregående. användarvänligheten är katastrofal. standard och användarvänlighet skulle sätta fart på linuxanvändandet tror jag

2007-06-10 01:06
ähh håller mig till xp ett tag till då!