I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Rådgivning ang. mikrofonköp!?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2007-06-03 00:09

Rådgivning ang. mikrofonköp!?

Ska köpa ny mick nu i veckan o kan inte bestämma mig mellan dem här två:

Mikrofon: Adk Vienna Edition 1.495:- LÄNK

Mikrofon ADK ADK Hamburg edition 1.495:- LÄNK

Vilken av dem e bättre för Rapp/Sång-inspelning. Motivera gärna ditt svar. :)

Tack på förhand!

One in a milli-on.

2007-06-03 01:47
Ska du beställa eller köpa i en lokal affär? Det är ju så att olika mikrofoner har olika karaktärer och fungerar olika bra för olika röster så en som fungerar skitbra för Sven kanske inte alls fungerar för dig. Så ska du iväg till musikbörsen så be om att få testa alla dom har i den prisklassen du tänkt dig och välj helt enkelt den du tycker låter bäst.
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se

2007-06-03 13:31
Inte vienna edition ! .. om du ska spela in röst  så är inte den bra ! ..den är till för instrument !

X-pertise - Fourstyles

2007-06-03 15:11
Mankind_is_Fucked P22:
Jo tack mannen ja förstår dig, men eftersom ja fick höra från en att Viennan e mer för instrumentinspelning o Hamburg för röstinspelning, så blev ja väldigt nyfiken på va andra tycker.
O ja, ja ska köpa det på musikbörsen!

X-pertise  P19:
Haha, vet redan va du tycker, men ville få fler åsikter. ;)
One in a milli-on.

2007-06-03 18:36
Inga fler?
Detta e ju viktigt. =/
One in a milli-on.

2007-06-03 18:44
"Vilken man väljer beror på om man vill ha ett fetare eller ett krispigare sound"
Så stod det på musikbörsen så jag antar att det är den frågan du får ta ställning till.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-03 21:38
Fattar inte va dem menar me "fetare" o "krispigare"? :O
One in a milli-on.

2007-06-04 14:38
Upp!
One in a milli-on.

2007-06-04 16:03
Har du någon mikrofon nu? isåfall vilken?
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se

2007-06-04 23:38
Vienna ska vara en kopia på AKG C12 (AKG´s fabrik ligger i Wien). Den låter inte ens i närheten, men den ska ha lite samma karaktär. C12 låter riktigt riktigt dyrt (och är det också). Snygg krispig topp och väldigt rak frekvensgång. Låter kanonbra på kvinnlig sång.

Hamburg är samma idé fast baserad på Neumann U47 (Neumannfabriken ligger såklart i Hamburg). En mikrofon som låter minst lika dyrt som C12án och från början (1947!) var designad som allroundmic men många tekniker/producenter gillar hur den låter på manliga röster. Tjockt mellanregister och snygg närvaro. Lite rundare i toppen än C12.

Vad gäller ADK-mickarna så skulle jag nog välja hamburg för sång/rap, om jag bara skulle välja en. Ett bra alternativ är att köpa båda och testa vilken av dom som låter bäst på olika rappare/sångare.

2007-06-05 01:18
Alltså det viktigaste man bör kolla på när man köper en mikrofon är Diskanticifikations-filtret.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-05 15:33
Ah, tack så mycket!!
Tror ja kör på Hambrug då.

Peace! :)
One in a milli-on.

2007-06-05 17:23
hamburg är nice val men jag kör med Vienna och ska säga dig att jag är sjukt nöjd,sen vet jag att många studio använder en sådan mic för simpla ep inspeling det är en mic som passar rap och sång riktigt fint den är krispig och fett lätt att mixa och få till riktigt bra så mitt råd är att köpa Vienna
W E S T - C O A ST - F A M I L Y

2007-06-09 15:21
har börjat fundera på nån av dom!

så skriv gärna varför man ska välja hamburg lr vienna!

2007-06-10 13:47
Vienna edition är byggd för instrument inspelning, fungerar till röst också, men det är inte riktigt samma struktur på den som det är på hamburg, som är byggd för röst inspelning !

Röst frekvenserna på en människa ligger på helt olika ställen är instrument frekvenserna !

Hamburg micken är byggd för att ta upp just de där röst frekvenserna mycket bättre en instrument micken!

Därför mina vänner, ska ni köpa någon av dessa till röst inspelning, så ta hamburg micken ! :)

lycka till !
X-pertise - Fourstyles

2007-06-12 22:57
Ah, tack för responsen. :)
One in a milli-on.

2007-06-12 23:11
ingen av dom e bra köp nån annan vad ligger din budget på?
www.myspace.com/dmaaks
www.myspace.com/funkalics