problem med inspelning
jag har problem med ljudet när jag spelar in .. har haft det länge och har inte gjort nånting för jag vet inte vad de kan vara för fel.. börjar bli less att jag inte fattar nånting av de, så jag lägger upp här så får ni lyssna .. det brusar som fan .. kanske kan vara ljudkortet ? HÄR har ni länk när jag har reccat lite .. jag nu hade jag inte änns micken på :S är tacksam om jag kan få hjälp av er .
Du kanske ska börja och skriva vad du har för prylar?
Fucka ur!
okejokej .. är inte så säkert på vad det är för ljudkort .. men de satt i när jag fick datorn iallafall. haha tror den heter :creative labs model number SB0100 . micken :Mikrofon Golden Age TC1 + nätaggregat .
Hm. Jag skulle tro att ett Creative SB-någonting fortfarande är likamed SoundBlaster. Det var länge sen. Det bästa svaret är att det är ditt ljudkort. Du behöver helt enkelt ett bättre ljudkort, tyvärr, om du vill slippa bruset. Problemet är egentligen inte att SB-kretsarna är dåliga, dom är bara inte anpassade för att spela in musik på. Det där ljudet du hör är ett 50Hz-hum. Du kan antingen filtrera bort det (brant filter som skär bort allt efter 50Hz) eller koppla datorn i ett jordat uttag - samma jord som din mikrofons nätagg har! Hjälper inte det så, återigen, skaffa ett annat kort. Jag är inte helt expert på det här och det kan finnas andra lösningar, men ett billigt externt ljudkort är alltid bra att ha oavsett, i min mening.
This is how we do in the XR2 myspace.com/birchstreetproject
natal tack .. externt .. mjo .
men jag har funderat på
DETTALJUDKORT . tror du att det funkar ?
fakta om de -
Äntligen en lillebror till studiostandarden Delta 1010. Här finner du samma kritikerrosade konvertrar som i Delta 44/66, plus en hel hög extra features som gör 1010T till marknadens kanske mest prisvärda ljudkortslösning eller vad sägs om: 10 parallella ingångar (8 analoga/2 digitala),10 parallella utgångar (8 analoga/2 digitala), 2 st. Inbyggda högkvalitativa mik-preamps, SPDIF in/ut, Extremt låg latency (ner till 1 ms med Mac OS X), MIDI in /ut, Wordclock in/ut, Samtliga in och utgångar stöder 24 bitar och 96 kHz, Stöd för AC3 och DTS via SPDIF-anslutning, Inbyggd virtuell mixer, Inbyggd virtuell patchbay, Drivrutiner för Windows 2000, ME, 95/98 och XP, ASIO, ASIO2, Direct Sound, EASI, Multi-client, 95/98/ME & Multi-card drivers för alla Windows OS.
Mycket bra val! Det där ljudkortet tror jag kan lösa 99,9% av alla jäkla problem du upplever med ett Creative-kort (jag hyser avsky även för deras "proffs"-serie). Det vetefan om det inte till och med kan bota talanglöshet, haha. Jag är själv sucker för externa kort men det är mest för att jag är rätt Hollertronix av mig och vill kunna köra allt från laptop. :) Och dessutom: din jävel. Jag är avundsjuk på dig. Jag vill också ha en mic biffig nog att kräva extern trafo! Lycka till nu!
natal ,.hah tack för allt .. uppskattas
Det känns nästan meningslöst att svara men: kompressorn kommer ta upp bruset tillsammans med ljudet. Visst att du kan köra en noisegate men du kommer fortfarande ha brus på det som inte gate:as.
Det är svårt att säga vad det egentligen är som brusar bara genom att lyssna på resultatet, kan i princip vara allt mellan micen och datorn. Fast nu när du nämnde att du använder den inbyggda ljudkretsen borde det verkligen inte vara nåt annat. Behöver du alla de där anslutningarna som ljudkortet kommer med? jag kör på ett delta audiophile 24/96 för 995 kr, spelar aldrig in mer än stereo åt gången ändå. Känns som att en massa ingångar bara drar cpu...
aaah , jag fatttar ingenting om ljudkort . haha bara folk som säger att de där är bra som jag har beställt de för några timmar sen :)
Det blir nog hur bra som helst ändå!
måste ha hjälp med detta ljudkort nu , fattar ingenting om alla kablar. hahaha
Instruktionsboken borde kunna förklara det ganska bra... men ja, den bredare kontakten bör du åtminstone skruva fast på kortet. den har du en massa röda och vita kontakter på. Du behöver antagligen några extra rca-sladdar för att koppla: från kortets ljusa sladdar: en röd och en vit kontakt till mixerns tape out (eller liknande, samma typ av kontakter) från kortets mörka sladdar: en röd och en vit kontakt till mixerns tape in (ja) vilka kontakter det är du nu kopplat ska du kunna se i Delta's mjukvarumixer/patchbay. Se till att de kanalerna är på... och sen i ditt inspelningsprogram ska du se till att du använder ASIO-drivrutinerna (som förhoppningsvis kom med när du installerade ljudkortet) vid audioinspelning.
okej :) jag ska skaffa mig två stycken rca-sladdar .
ja eller 4... beroende på om du köper den modellen av sladd som är "dubbel" (som har röd och vit på samma sladd, vanlig till stereoanläggningar) eller "studioformatet" som är röd och vit i separata kablar.
så jag måste få tag på "logotypen, designed for microsoft windows XP"
alltså, precis som det står i bruksanvisningen till kortet är det intgenting att bry sig om. Sådär skriver dom om allt som inte är tillverkat av microsoft (nu gissar jag iofs bara fritt vad det är för varning du har fått upp, men jag har också ett deltakort)
ingen av länkarna fungerar här
okej, . . kopiera länken då. jag kan inte länka , nåt som är fel/
jag har kopplat från micken till nätaggregatet sen till mixerbordet, hur ska jag koppla från mixerbordet till ljudkortet ?
det förklade jag igår hehe... gå upp ett par inlägg.
har gjort det . men det värka inte hända så mkt =)
har du installerat ljudkortet enligt bruksanvisningen?
öh... jag är rädd att jag bara virrar till saker för dig... jag kan liksom inte tänka mig alla prylarna och vet inte riktigt hur programvaran till ditt ljudkort ser ut. jag kan inte se bilderna på dina prylar, har micen egen strömförsörjning? Om den har det, och ljudkortet har inbyggd preamp, så bör du kunna använda en av de där kontakterna till micen.
asså var fan kollar man vad man har för ljud kort ? det kanske låter lite noobigt men xD plx svara !
bulle banan med en kran
dansk: finns en knapp på mixern som heter typ "tape to control room", isåfall ska den vara intryckt och den andra knappen som heter "tape to main mix" eller liknande ska vara ute.
den knappen hjälper inte + så stängs allt ljud av n'r den är intryckt
knasigt... och du har lurarna i mixerns hörlursutgång?
men assåm jag har msn på, och har tryckt på rec , och så när det är nån som loggar in på msn så kommer det på accapellan .. allt ljud som spelas upp på datorn spelas in :S
hm, det är vad den "tape to ctrl" knappen är till för att få bort. om du alltså har kopplat från ljudkortet till mixerns tape in, och mixerns tape out till två ingångar på ljudkortet och hörlurarna kopplade till mixerns hörlursuttag så ska du höra allt ljud som datorn spelar upp i hörlurarna utan att det går tillbaka till datorn, det enda som går till datorn då är mixerns vanliga kanaler.
och jag har kopplat micken utgången från ljudkortet till mixerbordets main out sen har jag kopplat 2 kablar i line in 5/6 för att få ljud i hörlurarna
haha nu när jag reccar och stänger av ljudet så brusar det ingenting, annars brusar det odentigt
är det ljudkortets out du kopplat till mixerns line in 5/6 är det där felet ligger... de ska till tape in.
jag gjorde precis det:) men nu när jag reccar och stänger av ljudet så brusar det ingenting, annars brusar det odentigt
så där ser bruset ut på accapellan ->
http://www.speedyshare.com/390540631.html först har jag ljudet av, sen vrider jag på ljudet mer & mer , då blir det bara mer och mer brus:S
en fråga till .. måste jag koppla i tape out också?
nej det måste du iofs inte, main out kan funka lika bra. skumt med bruset... det är inte nån annan kabel som går in i mixern?
eller nån volym som står på max som borde stå på 0.