I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Studioutrustning??!!

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2007-04-08 16:29

Studioutrustning??!!

hej alla glada!!

Tänkte höra om jag kan få lite tips, ska nämligen köpa ny dator för att kunna göra beats på igen.
Så första frågan är> Laptop eller stationär?? För- nackdelar med båda??
Sen om ni har tips på nån specifik dator ni tycker är passande..kraven e är iaf minst 1GB ram och ett bra ljudkort.
Vill helst inte komma över 10 000kr heller...
Såå har ni tips på vilken sida jag ska kolla upp..har ni tips på bra klaviatur och monitorer oxå får ni nämna de..

hoppas ni kommer med bra tips nu så jag kan köpa det här slutet på månaden.

pz!

Doo the right thing!!!!

2007-04-08 19:39
Nja, laptop är i mina ögon sämre både hållbarhets- och prestandamässigt. Sen är de jobbigare att uppgradera... men visst, har man extrem platsbrist, behöver vara mobil eller använda datorn i livesituationer så - laptop.

skulle iaf gått på antingen intels duocore eller amd's x2 processorer för maximal multitaskingkapacitet (mjukvarusynthar etc). DDR2-minnen och snabba SATA2-hårddiskar är också att föredra framför långsammare IDE när man använder sig av stora (eller flera) audiofiler.

Vad vill du ha ljudkortet till? behöver du preamps eller liknande, vad för anslutningar har du användning för etc. Kommer du behöva använda protools?

Jag använder mitt ljudkort enbart för audioinspelning, handlar mest om hårdvarusynthar men också vinylsampling och div. andra instrument. Jag kör på det billigaste alternativet jag hittat, m-audio audiophile 2496. både analoga och digitala i/o, midi i/o och 24-bitars inspelning utan brus för under 1000 kr. finns dock bara i intern variant till det priset = laptop blir dyrare.

använder du många olika ljudkällor och vill slippa stöka med kopplingar hela tiden, eller vill kunna växla mellan hörlurar och monitorer behöver du också en mixer. Finns dugliga mindre mixers (tex tapco) för under 1000 kr.

klaviatur är ju återigen en smak och prioriteringsfråga. vill du kunna spela piano på klaviaturet? ska det kännas som piano? då behöver du vägda tangenter och minst 49 tangenter...

Personligen gillar jag känslan av plast. Nu har jag ett rent midiklaviatur och 3 olika synthar så jag har ändå lite valmöjligheter, men skulle jag bara köpa ett skulle det nog bli nåt med 49-tangenter, pads och så mycket reglar och kontroller som möjligt. Jag gillar att kunna styra programmen med rattar istället för musen.