Producent
2007-04-07 15:46
Jag flippar över, hjälp mig för en gång för alla med mixning
Det är så att jag vill kunna få ut feting ljud, ah ni fattar väll. Man vill ha rösten perfekt mixxad, adlipsen och allt. Kan det vara så att felet ligger när jag spelar in ? Mina prylar eller vad ? Jag har alltså, Alto S6 Mixer , en Röde NT1-A mic , ESI Juli@ ljudkort . Skulle ni kunna hjälpa mig ställa in allt hur de ska vara, visar er var micken står dessutom. Ge mig en full beskrivning hur skiten skall vara !Här är en video över hur rummet ser ut. Filen är 9.77 MB Vad skall man helst använda för program dessutom, har kört med Adobe Audition 2 ett tag. Är de kanske värt att skaffa och lära sig Cubase ? Som sagt, ge mig full beskrivning
Since 1984 @realgizlee // twitter
rumsklang.. plus de blir inte uberfett hur du än gör men släng upp några tusen o skicka de på mastring så får du se .. om du har en bra grundinspelning
www.myspace.com/spydaprod largemoney ent.
Producent
2007-04-07 17:33
jag vill kunna göra de själv, säg mig hur jag skall gå tillväga bara
lär dig jobba med kompressor och eq så kan du få det mesta att låta bra.. Skit in - Skit ut tror jag inte på
Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet www.myspace.com/miomusik GFX YO!
Precis samma mickbås som mej fast jag stänger mit o allt runt om micken är i sånna ägg formade madrasser !
jag har
Mixer: PHONIC AM220
MIKROFON: TSM MT87S MkII
Ljudkort: Realtek ac97 audio !
Inspelningprogram: Cubase sx3
Alla grejjer övanför ska bytas ut nästa vecka !
Mixer ska bort ! Preamp ska på plats !
TSM MT87S MkII ska bort en Rode nt-1 precis som din ska in på plats !
Ljudkort får väl vara kvar liten stund till !
Men den ska okså bort !
Låten som är inspelad med dom grejerna jag har finns
HÄR !
Kanske inte så bra direkt men för dom grejjerna så e ljudet ok tycker ja !
Peacce
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent
2007-04-09 14:51
Ingen som vill hjälpa ? Helt ärligt, skall man investera i bättre mixerbord, bland annat. Ni som kan, prata ut !
mickillah: jag har inte allt för bra erfarenhet av grejjor, men en sak vet jag och det är att en preamp är mkt bättre vid inspelning av rap än en billig mixer. eftersom billiga mixrar har dåliga preamps oftast.
sätt dig ner och träna, ger du det tid så kommer du väl på hur du ska göra för att komma nära det ljud du vill ha
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Okej.. För att mixa i Cubase:
Steg ett. Gå igenom ditt material; klipp bort konstiga andningar, klickljud, störningar, fadea adds och dubs, klipp bort tystnader osv osv. Steg två. Gör sedan en Group Channel som du sen länkar dina vox kanaler till. Gå in på insert delen på din Group Channel, lägg en kompressor. Lägg därefter en EQ. Ställ in kompressorn (jag kör med UAD: LA2A kompressorn, enkel och bra) så att du får en ljudnivå du är nöjd med. Gå därefter in på EQn och börja med att skära dom låga frekvenserna (skär med ett högpassfilter vid 30-40 hz) så att dom inte ligger och "stjäl" en massa energi. Testa dig fram och boosta eller skär de frekvenser du tycker stör (tänk på att ha ett högt Q-värde när du skär och ett lågt Q-värde när du boostar). Nu kan du lägga in ett re-verb (jag kör med waves-pluggarna, super!) eller någon form av resonans för att få rätt atmosfär på ljudet. Vill du ha ett fylligare, blötare ljud så kör på re-verben men om du letar efter ett litet torrare sound så gå på någon form av resonans-plugin (UAD pluggarna har en jättebra; RS-1). Tänk på att inte ha för mycket av det hela. Det låter häftigt när det ekar och har sig men det gör sig oftast inte så bra i mixen. Om du tycker ditt material är för skarpt, om dina s-ljud skär, så kan du nu lägga in en De-esser. Leta rätt på frekvenserna där "s-peaken" ligger och sänk. Om det behövs kan du nu lägga in en kompressor till (detta är dock inte nödvändigt, men det brukar samla ihop ljudet rätt bra, för mig iaf.) Steg Tre. Höj, eller sänk, volymerna tills du får en bra balans mellan beat och röst. Ett smart sätt att göra detta är om du sakta sänker ner volymen på högtalarna så ska din röst vara det sista som hörs innan det blir tyst. Så sitt och skruva lite. Tänk på att hela tiden hålla koll på master-regeln dess VU-mätare. Se till att ha ett headroom på 3-4dB under 0-sträcket (detta för att ge utrymme åt den boosten som kommer vid mastering).
Kolla genom allt du gjort, fin-justera och fixa med småsaker.
Klart!
Sakerna jag skrev kanske inte stämmer överrens med soundet du är ute efter men det ger dig en grund att stå på. Det viktigaste är dock att lita på din hörsel, låter det bra så är det med största sannolikhet bra.
hoppas det hjälper!
Producent
2007-04-09 18:53
har hållt på nu i 2 timmar, spelat in o rattat och allt möjligt, men får fan inte ut nått bra av det, ljudet känns det samma !
gör du för mycket kan det ju bli skit med.. ta det lugnt, ta pauser och ta en sak i taget.. och förstå vad varje sak gör.. ingen idé att försöka göra allt på en gång eller försöka sig på att kunna allt på en gång eller att tro att det finns ett sätt som gör att det blir bra. du blir inte bra på att mixa och får till allt så som du vill på en dag.
Producent
2007-04-09 19:34
Hemma studio is a bitch, va mycke lättare när man hade tillgång till proffs studio förr. Känns som jag vill bara sälja mina grejjer och leta upp studio att spela in i istället. Men jag vill fan kunna göra proffsskiten hemma utan att betala studio tid. Får väll ta o testa mer tills ja kommer fram till nått
Producent
2007-04-09 20:28
Fick till det tills jag va nöjd nu iaf.
Resultat
Ljudet blev tungt tycker jag!
www.myspace.com/republik16 jaynez mannen
ljudet blev ju fan underbart grymm ! vrf får inte nt jag sån ljud :/ Lite avvis e jag på dej nu :$
låter nice
Ja det låter bra fan. Mastrar du dina grejer?
asså en sak fattar jag nt ! Hur fan mastar man? _ai kan du skriva en mastrings guide som du skrev för mixning ! det va sköönt som fan :D Eller nån annan om ni pallar o kan :D Peajjce
Mastring är jävligt svårt och inte rätt sak att lära ut genom en guide. Men det går ut på att du lägger typ EQ, kompressor, limiter, dither osv och trycker upp volymen på ditt spår. Googla! Det finns massor att läsa.
Producent
2007-04-10 18:41
ja fyfan, mastringen tog sin tid, småpilla som fan o allt, sedan slängde jag på sista grejjen över hela när jag exportera den, fick som sagt som alla sagt till mig att göra, o de är att lyssna, men jag e fortfarande inte riktigt nöjd, vill få ut mer... funderar om man skall ta och byta ut mixerbordet jag har, då jag måste ändå göra de såpass pågrund av att jag är beroende av nåra extra kanaler
tycker det låter lite kallt! men har ingen lösning på det :)
Alltså jag personligen skulle ha isolerat i taket, och lagt en matta på golvet. Och sen fixat ett slags skynke eller något liknande som jag hade bakom mej, så att inte ljudet stuttsar ut ett piss..
Sedan köpt mej en preamp att använda istället, en mixer har ju den sämsta budgeten i preamp väg!
Jag har isolerat precis överallt och har ett skynke.
Ser ut så här Och låter så här:
Mastrat Endast mixat Och då är jag inget proffs heller, men tycker det låter helt okej!
Hoppas min hjälp, hjälper dej!
Fucka ur!
Jag tänkte säga att det enda som fattas från listan var en pre-amp. men det var sagt tidigare. Jag har hört skitbra saker bandat in hemma på en shure sm 58. T.o.m. Lauryn Hills skiva "the miseducation of Lauryn hill" har en massa låtar på SM58. Atmospheres You can't imagine how much fun we're having har också en del på sm58. För hiphop är det viktigt att veta var basen i rösten ligger. Om du klipper bort allt för högt med din EQ dödar du soundet. Bra för hiphop är också att ha så torrt sound som möjligt för att åstadkomma "artikulation"(trots att jag bandat in de tuffaste vokalsounds i ett oakusterat sovrum). Och som "dogm" kunde jag säga att om inte inbandningen låter från början "bra" eller "helt okej" kan man slopa den. NT1A borde nog ge en ganska fin ljudåtergivning som är lätt att forma i mixen t.o.m. utan preamp... Vad som lönar sig att skaffa är en preamp som du får in digitalt. Det här kan betyda att du skaffar ett nytt ljudkort också. Billigt är bl.a. EMU:s 1202 & 1606 ljudkort som har en fin A/D konverter(den som ändrar analogt ljud till digitalt). Det finns också ljudkort med digital input. Som preamp är det bra att ha något som har så litet transistorer och mikrochip som möjligt. Electronics baby. En med katod ger dendär kommersiella "värmen". Värme kan man också få med hjälp av E.R. i Reverbs och Chorus effekter, men det är inte samma sak...
Söker kunder, mixning & mastring!
(ja och digital out i preamp är endast kul då du har en digital in på ditt ljudkort, och ta int in ljude via nån billig mixer för fan!)
Producent
2007-04-12 22:29
Jag har digital input på Juli@ kortet
Producent
2007-04-12 22:41
micKillah - Jag har baby varianten av det bordet (4 kanaler) och fruktansvärt nöjd. Lätt hanterligt, bra ljud och nice design, go for it!
Producent
2007-04-21 16:02
Löningen börjar närma sig och det är dags att dra in skulder hos vissa dessutom så man har som sagt 3000 att röra om, tänker slå till på detta mixerbord.
Soundcraft EPM 6
Om du bara ska banda in vokaler så satsa hellre på ett försteg.
Producent
2007-04-22 14:14
Beställde detta mixerbord nu, sen får de vara nog.
selvä.
Producent
2007-04-23 22:24
Passar på att fråga, om man vänder micken upp o ner, gör de nån skillnad, blir ljudet bättre eller vadå ? Aldrig förstått det riktigt, man ser i studios att dem hänger den upp o ner...
Ingen skillnad eg.
Vissa mickar har dock en lite ojämn karakteristik, dvs det finns en liten buckla i det kardioida området den fångar upp saker.
Men annars häng den från taket om du tycker de e kul.