I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bus och inserteffekt i Cubase

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2007-04-02 23:41

Bus och inserteffekt i Cubase

God kväll folk!

Bytte i veckan upp mig från Adobe Audition till Cubase SX 3, fråga mig inte riktigt varför. Det handlar mest om en upptäckfärd och det faktum att det är smidigare att hitta tips och trix till Cubase än Audition.

Allting flyter på helt okej i programet, förutom att jag inte riktigt kan förstå skillnaden på insert och sends effekter? Något som kan reda ut dessa 2 begrepp på ett simpelt sätt.

Från att ha gått från Cool Edit till Audition så uppskattade jag verkligen att man kunde lägga effekter på det track som man spelade in på och kunde höra effekten tillsammans med sin medhörning, man kunde alltså smyga på ett litet reverb för att öka känslan en aning. Det ultimata var att effekten inte "fastnade" på inspelningen utan man kunde på efterhand ställa in reverbet på nytt. Går detta att göra med Cubase, är det kanske detta som kallas inserteffekt?

Sedan undrar jag hur man skapar en bus, är det fx channel som gäller? jag förstod nämligen hur man skapade en sån kanal men kunde inte riktigt begripa mig på hur man kopplade olika tracks till en bus och sedan busen till mastern?

Blev lite långt, hoppas någon orkar ta sig itu med detta.
Har ni förövrigt några små bra tips på lagom nybörjarnivå när det gäller just Cubase så droppar gärna dom också.

Fridens!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.