Hiphop utan samples?
Såg en tråd som spårade ur lite till om hurvida det är hiphop eller inte om låten inte innehåller samplingar. Tycker det är ett intressant ämne och eftersom jag inte har nåt bättre för mej startar jag en tråd. Måste hiphop innehålla samplade loopar (eller uppslicade sådana)? Och var går gränsen? Måste det i så fall vara en gammal vinyl man har samplat ifrån? Gills det om man spelar en slinga, samplar den själv och använder sitt eget samplade material? Och i så fall, varför inte bara leka runt med midi rakt av? Va, va va? Jag har redan svaret (precis som vanligt) men vad tycker ni?
//Spliffan
Jag tycker inte det, det går att göra hiphop med liveinstrument lika bra som med en MPC eller Synthar.
Twang System fi de werl
Håller med Dj_Paco. Går lika bra att göra med midi o live instrument som med samplingar
www.Myspace.com/InsoMusic
självklart finns det dock gränser för vad som i mina ögon är bra musik, men jag sätter inte dem beroende på tillvägagångssätt. har dock svårt att tänka mig en bra band-in-a-box-låt på rak arm
Hiphopakter med feta liveband vid sin sida är ju grymt. The Roots för att nämna någon.
När vi ändå är inne på ämnet, går det att göra Rock utan gitarr? Gah
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent
2007-03-25 22:49
Producent
2007-03-25 23:00
asså, man kan göra allt till hiphop...man behöver inte sampla....man kan stå å slå på ett bord å spela in å använda det som en kick.....alllllt är och kan bli hiphop!
http://www.youtube.com/watch?v=6LxpYUTfHZA
Haha say what? Vad snackar du om?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
M-A-C då.
M-A-C P26 Jag tycker sambandet i frågorna är ganska glasklart..
Hiphop är kännt för att sampla & hur många rocklåtar finns det utan gitarr?! :)
Men Shine.. Finns en hel del rockballader med bara piano..
Fortfarande rock, men hade man sagt "rock n roll". så skulle svaret vara nej från min sida...
http://www.myspace.com/souldbeats
Allt du gör i ett beats är samplingar. Varesig du spelar själv eller tar från någon annan låt.
PrinsMio: Ja, precis. Synthar är också samplingar. Om man spelar in egna instrument är det också samplingar. Eller nä vänta...
det är ju skillnad på att sampla en basgång från en vinyl eller använda Trilogy, båda e "sampling" men ändå inte... sen är det ändå slutet som räknas, det spelar ingen roll om du har orginal breaks och 3st sp1200, om beaten e wack, då den e wack.
päronpung P22 vad är skillnaden på att sampla själv eller betala för något som redan är samplat som gör det ena till sample & det andra inte!? :P
Med sampling menade jag inte enstacka ljud som kickar osv. Ok ok allt ljud i en dator är samplat (eller genererat), men jag syftade på slingor, loopar och lite längre material än enstaka percussions.
//Spliffan
Shine: Idiot, allt är samples. Altt är ljudsamples varesig du använder en synt, spelar in en trumma från ditt garage hemma eller klipper från en låt. Allt rä samples, men fattra du inte det kan du ju dra...
All bra Hiphop nu som då är baserade på samplade beats, det ni.
Shine: Vem kallar du idiot? "Sample" är engelska och betyder prov. På typ ICA kan man t.ex. få "food samples" ibland när de står och delar ut smakprov (innebär det att all mat också är sampingar?).
Hur som helst, här är wikipedias någolunda träffsäkra beskrivning på vad man kallar "sample" inom musik.
In music , sampling is the act of taking a portion, or sample , of one sound recording and reusing it as an instrument or element of a new recording. This is typically done with a sampler , which can be a piece of hardware or a computer program on a digital computer. Sampling is also possible with tape loops or with vinyl records on a phonograph . Jag kan absolut gå med på att man kallar ljudbanker för samples det är små bitar av ljud som man själv inte är upphovsman till. Men spelar man in en gitarr på en skiva så är det inte en sample.
Men jag vet inte vad du tycker? Var det lite väl många Busta Rhymes samplingar på The Big Bang eller?
Bra att jag postade meddelandet till mig själv. Du kan se det som an act of pity så att du har någonting att svara tillbaka med iaf...
citystars got a point? kan nån rada upp några osamplade classics...
zombastic fantastic
Mantronix - Bassline Afrika Bambaata - Frantic situation Grand master flash - tja.. The Roots - tja.. nu vet jag ju inte vad du fiskar efter för classics eller vad du anser vara osamplat. Personligen bryr jag mig inte vem som kallar vad och när, jag försöker göra musik jag gillar med de metoder som finns tillgängliga. Regler klarar jag mig utan!
Tydligen verkar det ju som att de flesta tror att nästan alla låtar är samplade.
Beat the odds like an abusive freak show owner
Har inte orkat att läsa igenom hela tråden men svarar på spliffans fråga. Det är bara dumt att sätta upp regler för vad som är hiphop eller inte. Det begränsar bara kreativiten och vad är det som är just är hiphop och vem bestämmer vad hiphop är? Kan sätta en tusenlapp på att dagens bild av hiphop inte är den samma om tio år.
När man gör en liten recording som att spela in en bastrumma är det ett litet ljud: Ett kort litet ljud ( i form av datafil om du vill) är en sample. Punkt slut.
Jag köper inte riktigt att allting är samples, allt du spelar in är visserligen en inspelning - men att kalla en hel inspelning för en sample är lite utav begreppsförbistring eftersom som namnet sample (~smakprov) så brukar det inte röra sig om ett helt stycke som spelas in. Kör du med en rompler/samplande keyboard är det baserat på samples men med en renodlad synth/ickesamplande trummaskin är det rör det sig om syntes, inte samples.
PrinsMio Men en genererad synth är inte en sample.
Beat the odds like an abusive freak show owner
vad är skillnaden på ett samplat beat o ett icke samplat beat om du samplar ur ett beat som är osamplat då?
eller om du gör ett osamplat beat o folk frågar vad du samplat?
nej den är osamplad, blev den sämre eller bättre då?
jag hålelr med någon som sa nått om att det är slutresultatet som är huvudsaken, inte om det är samplat eller ej..
själv samplar jag inte mina beats, men ibland kan jag sampla in nån inspelad röst o sånt o göra nått kul av, men inte färdiga melodier osv..
Okej!<br>
PrinsMio: Det är ju helt uppenbart att du har noll koll, varför leker du ens?
Shine: jag vet inte. Kanske har jag tråkigt? Har förklarat hur jag ser på samples. Samples är småljud inspelade eller genererade. Så ser jag det. Punkt slut. :)
Svårt att få till det där "rätta" soundet när man inte samplar... men ibland lyckas man
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic
PrinsMio: Ok, nyss var det alla ljud som man använder i ett beat. Men kul att du kör. Hitta nån annan att kalla idiot nästa gång.
Om man klipper upp varje ljud i ett beat så består det av massa olika samplingar ja. Det står jag fast vid.
Johnny-V8 Det roligaste med The Roots är att även dom samplat en hel del, lyssna på Things fall apart &
Illadelph Halflife. Första exemplet jag kommer på rak arm är Jay Dee producerade "Dynamite"... Thins fall apart utan tvekan fetaste låt.
Sedan älskar jag folk som går in i en diskussion med argument i stil med "jag tycker så"... Jag menar vad ger en diskussion om alla argument är "jag tycker så, för att jag tycker så"...
Läs vad Shine citerat, nuff said.
Ett synthljud är ett synthljud och en sample är en sample, men självklart kan du sampla ett synthljud och då har du vips en sample av ett synthljud.
danne P26 "Det är bara dumt att sätta upp regler för vad som är hiphop eller inte.
Det begränsar bara kreativiten och vad är det som är just är hiphop och vem bestämmer vad hiphop är?"
Detta är även detta en väldigt subjektiv åsikt som dessutom går fullständigt emot min subjektiva åsikt. Jag tror på att begränsningar är positivt för kreativitet.
Varje musikstil handlar om att lära sig dess regler och sedan bända som så mkt det går utan att gå över dom.
Ännu en subjektiv åsikt några av dom mest kreativa hiphopproducenterna enligt mig är Madlib & var J Dilla, båda hör man att dom läst på/levt sin hiphop och därav följer dom dom oskrivna reglerna. Men klart dom tänker på dom.
I Sverige skulle jag nämna Damon Frost som exempel, då han först och främst är den producent som låter mest hiphop trots att han faktiskt har en hel unik stil jämförelse med resten av den Svenska scenen.
Vem som bestämmer vad som är vad tycker jag är musikens publik av den anledningen att hör man en riktigt bra låt från säg 94, så säger dom flesta som kan nåt "det här är hiphop"..
Medan idag börjar det bli för mkt pretiantiöst och vackert.
Skillnaden mellan punk & nämn i princip vilken valfri rockstil från tidigare är också hårfin, största skillnaden är att punken var mer ruffig, opolerad och anti allt inklusive själva musikaliteten..
T.ex. var folk som kunde för många accord inte punk 78-80 typ här i sverige...
M-A-C har ännu en gång bevisat att han borde lyschas! Dumma jävla människa.
Who be the first to catch this beatdown?
oculi endo: ursäkta mig men gäsp.
Du tipsar mig om shines synthexempel, intressant då jag själv i huvudsak bygger egna synthljud för att spela in och klippa dem. nån vill kalla det för vad?
stör mig även lite på vad du säger om punken (som ändå stal proggarnas koncept fast i en engelsk maskeradförpackning).
Det fanns också rätt mycket stinkande samplebaserad hiphop 1994, (hiphopen hade ändå överlevt över 20 år av trummaskinsbeats och beatboxing) fast stinkartisterna har i många fall försvunnit. Förutom puff daddy då, han är väl snarare bättre nu än vad han var när han "samplade" sting
the roots var väl ändå den minst betydande gruppen för hiphopens utveckling av de jag räknade upp.
Jag kanske inte borde skriva här då jag inte ens påstår att jag gör hiphop?
pallar inte ramverket inom någon musikstil även om jag är mycket inne på hiphopkulturen. lyssnar samtidigt på för mycket annat för att kunna hålla mig inom någon annans gränser för vad som är vad.
ähhhhhhhhhhhhhhhhhhhh. hoppas någonting går att läsa ut som begripligt, fattar typ inte själv vad jag skriver.
peace
Oculi_endo P18 Hur kreativiteten "fungerar" och yttrar sig är ytterst individuellt, jag skrev mycket från mina egna erfarenheter och behöver absolut inte vara så för andra men för mig så begränsar regler i mitt skapande, jag vill vara helt fri när jag gör något sen om det blir hiphop, electronica eller pop det får lyssnaren avgöra. Det kan bli väldigt svårt att utveckla en genre om alla går efter den genres oskrivna regler, jag är lite emot hela grejen med genre, varför ska man behöva sätta in allt i fack? Jag ser gärna mer blandningar mellan alla möjliga genre, det kommer en del men det skulle vara kul med ännu mer exprementiella plattor.
Självklart kan man göra hiphop utan att sampla -.- .. Samples blir oftast bra, men diggar inte att vissa i stort sett kopierar stora delar av en låt och klipper ihop dem och sedan lägger lite trummor över.. meningen är ju att man ska göra om slingan till "sin egen".. vad är det musikaliska med att sno ett stycke och lägga trummor över? kan lika bra köra över orginallåten då ju.
/ Deedz. http://www.facebook.com/jewoit
Yun_DI P17 hittar man en skön loop så skiter man väl i om det är musikaliskt eller inte att loopa och lägga på trummor..
det är ju inte mer musikaliskt att förstöra en fet loop genom att klippa och flytta runt bitarna, enligt mig..
slingan blir ju till "sin egen" då man använder den för att ge uttryck för en annan musikstil.
det hela handlar ju om mer än att vara "musikalisk"..
sen finns det ju massor av popmusik som har slingor rakt av från gamla låtar också.. och du kanske hatar stor del av 90tals hiphopen
nu var det där nog lite offtopic sen.
Det tråkiga med hiphopkulturen är att den lider av något sorts komplex där man helatiden måste claima sig äkta. .. "MPC är äkta" "samplingar är äkta" "synth är plastigt och pop" osv osv... Päronpung sa det, och jag säger det igen. Det är hur slutprodukten låter som är det enda som är viktigt. det spelar ingen roll om du loopar 4 bars rakt av och slänger på ett drumbeat å lite bas i FL eller om du klipper 10 samplingar och kastar om och smutsar ner i din sp1200, eller om du rent av gör en banger med olika mjukvarusynthar i cubase... Det spelar ingen roll HUR du gör det, det är RESULTATET som är viktigt! visst kan man kanske ha en diskussion om vad som är "svårast" att komponera ihop rent artistiskt, men vem fan bryr sig om det när man sitter och headnodar till ett tungt beat?!
http://www.kalvinhiphop.com
Klart man kan göra hiphop utan samples.,, själv samplar jag aldrig någonting längre om man bortser från endel trummljud..Mina beats är absolut lika mkt hiphop som hiphop med samples..
Skillnaden är kanske att de blir mer fokus på musiken när man spelar själv för de krävs mkt mer rent musikalisk av producenten...endel kanske inte håller med om det men de e faktiskt så.. Samplad hiphop blir mer beatmaking , osamplad hiphop är mer låtskriveri...
//
Marvelous Beats
jag har proddat i tio år helt utan utan några som helst samples............enligt mig e det lite som fuck när man proddar med sampler så fucc it................shecka
www.indoproductions.com pz out mayne
i Aint No Hater Cuz It Aint In My Nature www.indoproductions.com (OFFICIAL SITE OFF INDO PRODUCTIONS- Free beats every 2 weeks, mixtapes, beat compotitiens, and every thing that happens at INDO PRODUCTIONS) KeeP SMookIN www.myspace.com/indoproductions
M-A-C P26 du gav iof ett väldigt korkat svar till shine
Jag tycker ändå det delvis spelar roll hur man gjort sitt beat, till viss del, "äkta" heten är det ända som håller hiphop flytande.
Inte ok att göra en remix där man rippar still d.r.e. beatet och lägger på cream acapellan när man har proddat i 10 år.
Det spelar ingen roll HUR du gör det, det är RESULTATET som är viktigt! Det är tyvärr fel och det vet alla som äkta:)
Alfons har sagt det vettigaste hittils..
Att ni som knåpar ihop era formulär 1A melodier och samma eviga malande "jag har tagit en pianolektion" ackordföljd låt ut och låt in och kallar er "mer musikaliska" är inget annat än ren och skär jävla lögn. Lyssna på Bojays beats för typexempel. Ni vet absolut ingenting om varken låtskriveri, arr, eller produktion. Skit ner er.
Who be the first to catch this beatdown?
och Bojay ska ha hållt på i 10 år.. haha
Bojay: Grymt bra prestation att ha producerat med liveinstrument sen man var 10 år måste jag säga.
Tyvärr lät det inte lika bra.
(Du såg väldigt cool ut på bilderna förresten..speciellt på den med bilen)
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental