I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2007-02-14 10:29

Monitorsfilosofi

Satt och funderade igår innan jag somnade in ang. monitorer och hur dessa konstrueras.

Som känt så vill man gärna ha ett par monitorer som återger ljudet ärligt, right? Men när monitorerna byggs, jag talar om männen som bygger dom givetvis, hur vet dom hur ett ljud återges ärligt? Finns det några typer av mätare eller finns det någon typ av "mall-monitor" som är 100 % ärlig som man referenslyssnar på när man bygger monitorer. Jag menar, man kan ju inte spela in en akustisk låt och sen jämföra med hur låten låter live och hur den sedan låter i monitorer för att jämföra för då måste man ju börja ta hänsyn till färdning på ljudet på mickar, preamps och diverse andra inspelningsprylar.

Bara en tanke jag fick som gjorde mig lite intresserad. Någon som vet hur det går till när man ska bygga så ärliga monitorer som möjligt?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.