I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2007-01-10 21:17

MicroKorg

Undrar om det är nån som äger en microKorg här på whoa?
Isof: Är du nöjd med den? om ja varför, om nej varför inte?
Använder du den, eller är den bara en kul grej?

Testade den för ett tag sen i en musikaffär och vart riktigt imponerad, kul att leka med som fan! tror att den kan vara nåt för mig. vill bara höra så ingen har nån katastrof-historia.

tacksam för seriösa svar.

Its Tricky!

2007-01-10 22:06
M-A-C P26:
ok ok :) kommer nog använda mitt midikeyboard som masterklav om jag köper en. nu lutar det verkligen åt att köpa en.

hur tycker du det är att att skruva fram ljuden? går det snabbt och relativt lätt eller är det omständigt?
Its Tricky!

2007-01-11 11:06
Slå till på en begagnad Korg MS2000 i stället i rack (samma synthmotor som i microkorg). Den ligger på samma pris som en Micro. Om du ändå ska köra den från din nuvarande midiklav. MS2000 är typ exakt samma synth, fast med fler realtidskontrollers och mindre plast.

2007-01-11 13:10
Viruz
byte min micro mot en ms2000r, men den låter tunnare. Tror att det är da:n\amp:en i den som skiljer sig, och att det är det dom har fixat i ms2000B. Så jag sulle nog välja en micro framför
ms2000.

impicit 
det är bara å köp.
*

2007-01-11 14:43
Bite_one F47

Så är det kanske. Jag har provat både MS2000 och Micro. Ingen noterbar skilland i mina öron. De lät Virtuell Analog båda två. Jag tycker nog att realtidskontrollerna på MS2000R väger över microns interface även om den nu låter lite tunnare. Men alla är inte alergiska mot dåliga interface som jag. Jag vill ha en ratt till varje parameter.

2007-01-11 16:11
Köp en Micron istället från alesis, mycket fetare!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-11 19:04
I got CD's in my crates, like crack in my pocket<br>Yeah right, neither of the above.

2007-01-11 22:12
aha.. nu blev det lite mer att tänka på.
micron'en har jag glott på, vet inte om det är det jag är ute efter. får testa den i nån musikaffär och bilda en uppfattning.

grejjen med microkorgen var att jag tyckte den var askul att hålla på o grejja med, mycket inspiration. får fundera lite.
Its Tricky!

2007-01-11 22:25
Vad är det korgen kan göra? Kan man spara flera ljudbanker och typ mixa ihop det?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-11 22:29
Den är en modern klassiker, typ! Väldigt många stora producenter äger en MicroKORG och använder sig av den ofta.

2007-01-11 22:45
Triton! :-p

2007-01-11 22:47
Asså testa att göra ett filter svep på korgen, suger nilskarlssonpysslings bollar..

2007-01-11 22:49
när jag testade så funkade det bra? sen har jag väl inte mycket erfarenhet av sånt heller men jag gillade det som hände:P
Its Tricky!

2007-01-11 23:42

har ocksåp kollat in dom, tycker dom verkar riktigt tunga

2007-01-12 09:50
impicit 

Du ska gå på det som DU tycker är bra och vad som känns rätt för dig. Alla har olika syn på vad som är FETT och vad som är VARMT och hur ett bra filtersvep ska låta. Det är bara du själv som vet vad som passar just dig och den stilen av musik som du tänker göra. Passar Micro Korgen så slå till på en såndan. Det är ju ofta plånboken som styr, du får mycket synth för pengarna om du köper en micro korg. Den saken är klar. Kolla begagnat makrnade innan du sticker till en butik baram då kan du spara några tusingar.

2007-01-12 17:12
Vad Exorsixten P60 menar är att man hör stegen i filtret (det är ju digitalt), men att Micron har lyckas bättre med analog emuleringen är Korgen. Personligen tycker jag att Alesis Micron har fetare sound (låter som en amerikansk synt typ SCI
och Oberhime). Även Alesis har vocoder, samt STORA tangenter.
I got CD's in my crates, like crack in my pocket<br>Yeah right, neither of the above.