Tips för att få trummorna att låta varma och sköna? (Hårdvara)
Hur gör ni? Vad använder ni er av? Läste att Hi-Tek kör alla sina trummor genom nån gammal vintage preamp som får dom att låta varma och mysiga... Har nån nått tips på hur jag får mina trummor att låta ännu bättre? Tips på Preamp som är bra?
Boom Bap 2006.
808 subs.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Men sluta nu... Jag vill ha seriösa svar av folk som använder sig utav hårdvara och kan hårdvara...
Boom Bap 2006.
din tramspelle, om du sitter på en mpc60 så har du väl inga problem att få trummorna "varma och mysiga" om du nu inte spelar in dina breaks rekordlågt och nervöst.....lägg till 808 subs på det så har du en billig och schysst lösning på ditt lyxproblem. fatta the reality of 808, det är inget skämt. =)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Se över hur du gör när du samplar. Om du verkligen använder en 60 så är det mer eller mindre svårt att inte få trummorna att låta varmt och skönt.. imho
Ok men om jag använder min 2000 då? Eller till datorn? Har inte använt min 60 nått ännu, jag väntar på ett nytt os.
Boom Bap 2006.
rörkompressor
chase the clouds away
kolla på gearslutz forum
www.myspace.com/spydaprod largemoney ent.
En bra kompressor, jag kan varmt rekomendera en av mina, RNC1773. Jävligt billig dessutom, köpte min för 2500 eller nåt, begagnad. Annars tror jag att TLA's Fatman kan vara nice, rörkompressor. Eq'a rätt. Ett bra reverb.
Alltså nu pratar jag vid samplingen av trummor.. Att lägga effekter kan jag men jag vill ha stabila trummor som är helt rena från effekter...
Boom Bap 2006.
ok.. ett bra mixerbord (svindyrt iofs), en bra rullbandare (också svindyrt), rör-förstärkare/preamp/kompressor/eq/whatever, nån annan vintage outbord som låter bra.. finns ju hur mycket som helst. men om du nu ska sampla in trummor känns ju (med undantag för mixerbordet eller nån sampler) fördelaktigt att först sampla in ljuden och SEN dra igenom. Vad är din motivering till att det måste vara något som man kör igenom direkt vid inspelningen?
Eller du kanske ville ha just namn på specifika modeller, kom jag på nu?
Shine Det här är bara nått jag får för mig, jag är alltid skeptisk till mitt sätt att göra saker och ting. Allt låter bra och jag är nöjd tills jag tänker att det kan ju låta ännu bättre. Då börjar jag göra lite research och ser om det finns nått jag kan göra bättre... Och som sagt, det mesta som låter guld är minst lika dyrt som guld också... Men mixerbord är ju sjukt intressant också.. Vilka är att föredra om man vill åt ett skönt ljud... Jag har hört att Mackie, Soundtracs och Neve gör bra bord men jag har ingen koll...
Boom Bap 2006.
som sagt, gå in o läs på gearslutz.. du får garanterat mycket mer utav det än att läsa här
www.myspace.com/spydaprod largemoney ent.
Spyder Kollar upp det nu!
Boom Bap 2006.
Lite offtopic sådär, vill bara påpeka att jag tycker det är fett att såna här trådar fortfarande skapas. Bra mycket mer intressant än hur man går till väga för att få sin clas ohlsson mick att låta proffsig. UP!
skaru ha en nice kompressor så skulle jag föreslå
denna (TLA) otroligt härliga ljud som du kan få ut med hjälp av den. tror den finns lite var stans för runt 8-9000 theese days.
sen om du skulle ha mixerbord för en relativt billigpenning och "bra" presition så äru helt rätt näru snackar mackie och soundtracs. använde mig förut mycket av ett soundtracs bord men har nu bara hemma studio och kör med ett mindre mackie (vlz pro 1402). kolla vlza serien och även onyx serien om du hade tänkt nåt mindre bord från mackie. bra kvalite och nice ljud garanteras :)
neve, tac, api, ssl med mera har jag hört ska låta bra men det är inte som att jag är i närheten av att ha råd med ett sånt själv:) jag skulle nog inte köpa ett mackiebord i hopp om att få skönare ljud, visst de låter bra men asså... tänk dig, om man har en channelstrip för 20lax eller ett mackiebord med kanske 24 channelstrips för 20lax, vad bör rimligen låta bäst?:) så om du inte verkligen har 200 000:- för ett neve-bord så skulle jag satsa på något av de andra alternativen. sen fattar jag din idé med att bara kunna dra sampligen igenom nåt så att det låter nice men just med trummor som man brukar klippa upp i så små bitar känns det som att du begränsar dig onödigt mycket med ditt krav på att det ska ske under inspelningen. för det innebär att det måste vara en maskin som alltid ger en viss karaktär åt ljudet eftersom att man inte direkt kan tweaka den för varje trumslag i breaket. om du däremot köper nån fresh vintage-outboard känns det som att du får ett mycket större sortiment av maskiner som låter bra sen när du anpassar inställningarna efter ljuden när du har klippt upp dem. bara ett tips, har du bestämt dig så har du. peace
köp ett ssl borde :p
bord
Producent
2006-11-08 13:38
rullbandsspelare kan vara riktigt grymma. Vi spelade in trummor en gång först genom ett digitalt mixerbord och sen gjorde vi en ny tagning på rullband, det lät tjockt nice. Grejen med Hi-Tek är att mycket av hans grejjer fixar dem i mastringen. Ibland kör man hela skivan genom en rullbandsspelare innan man gör slutmastringen typ.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Allright folks... Har nog blivit en liten aning klokare tack vare er... Jag kanske borde tänka mer på mitt skapande av musik istället för vad jag använder för prylar...
Boom Bap 2006.
1. Sampla från breaks där får du riktiga trummor och inte syntetiskt skapade sådana. 2. Kassetbandspelare?! kan bli brusigt, men brus går att noisegatabort till viss del. 3. Sampler? 12 Bitssamplers är att rekomendera då dom ofta har mkt karaktär. Jag har själv Akai S900 & en Yamaha TX16W som jag brukar dra mina trumljud igenom. Dessa har jag köpt för 500 spänn styck. Dom kan ligga något högre i pris, men letar man alt. har kontakter så går det. Jag hade en billig rörpreamp från behringer förut för 600 spänn som gjorde ljudet förvånansvärt varmt för priset också. Men det viktigaste e nog grundljud, sen kan man bearbeta det (försämra kvaliten oftast.)
http://www.myspace.com/souldbeats
Sen förstår jag inte allt tokiga snack med Hiteks sound i denna tråd. Finns mkt intressantare producenter när det gäller sound. Tycker det mesta Hi-tek gjort, framförallt reflection eternal (som iof är en av favoriterna) låter sjukt "bara MPC 2000".
Konstigt att en Mpc60 & 3000 kan låta "bara mpc2000" Det kanske finns andra men nu tog jag hitek.
Boom Bap 2006.
hur fan kan nåt låta "sjukt mpc 2000"?
portisheads metod ar ju fett komplicerad.. samplar genom bandare och sen gravera det pa vinyl och sen sampla igen..all genom horlursuttag.. kanske ar bullshit men last det nanstans iaf annars handlar det saklart mest om VAD man samplar
shin who?
Boom-Bap P21 Anänver han dom två? för jag har hört att det är mpc 2000 lr XL & låter så också.
jag verkar ha fel vad jag läser nu, men jag hade verkligen för mig att det var en i 2000 serien han hade för reflection eternal.
stylusdef P15 Många samplers har en karaktär på ljudet, MPC 2000 också.
Så om du inte bearbetar ljudet mer kommer man antagligen höra vilken katarktär det fått.
ShinTheBeatsmith P22 Vad jag vet så spelar portishead in sina grejer sen samplar en av dom vissa grejer genom en AKAI S950
hi-tek har väll en coustom made mixmastrare som antagligen fixar mycket av soundet också
oculi_endo: mpc 3000 använder han mest, tycker verkligen inte att det låter 2000 heller.
Shine Okej, då erkänner jag mitt nederlag.
Jävla tjat om Hi-Tek det va. Få era trummer rätt o se till att göra det på eget sätt p.s de flesta producenter använder sig av flera kicks över varandra o lika så med snares för att skapa deras sounds...... Sampla Eqa, lite reverb här o där.....dist o compressor så hoppar man upp på cykeln o lär sig cykla jag vill ha en gifted made mixer o all annan hårdvara som gör allt själv åt mig medans jag sitter dricker öl o tittar på det
http://www.myspace.com/giftedproduction http://www.myspace.com/Thasubliminalthoughts
Oculi; ye precis.. dom samplar sina egna inspelningar på wax.. om det nu stämmer
shin who?
Beatboxare
2006-11-18 13:29
Train of thought låter imo rätt clean, men det känns som att det är ett medvetet beslut, kul för honom, tråkigt för mig. Som någon sa här uppe handlar det ju väldigt mycket om val av samplingar och eq, men det känns som att en sampler modell gammal är själva grundförutsättningen för ett fläskigt ljud.
/KG BOOM