I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

sortering av trummor

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2006-10-17 22:14

sortering av trummor

hur gör ni när ni strukturerar era trummor på hårddisken?

jag har alltid suttit o kategoriserat trumtyp dvs snare kicka hihat toms claps osv, men funderar nu på att lägga det mer i "kits" dvs matcha trummor som låter bra ihop i egna mappar eller så.. hur gör djur?

www.myspace.com/spydaprod
largemoney ent.

2006-10-17 22:18

Jag plockade ut mina 100 favoritljud och slängde resten...

Jag ser ingen vits med att sitta och leta igenom enorma mappar med ljud när du kan variera dom du har... Det tar för lång tid att sitta och leta och då blir musiken lidande...

Boom Bap 2006.

2006-10-17 22:40
sant men ibland hittar man guldkorn.. men jag håller det väldigt slim jag med
largemoney ent.

2006-10-17 22:49
gör oxå som du, efter "trumma"

men om ja samplar breaks brukar jag ha breaket i en egen katalog och alla klippningar i samma katalog "break23" tex

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-10-17 22:51
Men det är ju smart att sortera KICKS, SNARES, HATS, PERCUSSION osv osv...

Jag tycker absolut att du ska börja göra dina egna kits, jag har själv börjat med det, har fått ihop en 2-3 stycken som jag gillar... Det tar ju tid men det är det värt..
Boom Bap 2006.

2006-10-17 22:51
tycker dock man få till dom riktigt bra trumljuden efter man mixxat dom, compressor , eq etc, riktigt keffa grundljud kan bli hur bra som helst.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-10-17 22:56

Absolut...

Boom Bap 2006.

2006-10-17 23:09

jävla projekt att sitta o fixa o trixa fan va tid de tar men de e värt när de e klart..

largemoney ent.

2006-10-17 23:27
jag har 16597 trummor på HDn hehe. som tur e så fixar jag till allting när jag fått in nytt dvs. lägger i kick, snare osv. eller lägger färdiga kits i kits kataloger, men jag letar ALDRIG efter trummer som passar ihop. det faller bort. laddar jag ner eller skapar en KIT så lägger jag d som d, men annars slänger jag bara in trumman i typ KICKS/ANALOG eller SNARE/LIVE osv.

o varför måste ett KIT bestå av trummor som passar ihop? man lägger endå COMP och/eller filter för att d ska låta som ett kit precis som päronpung nämnde
"bitchslap efter bitchslap vaknade ja sakta till liv.."

2006-10-17 23:30
knaz aa men orka jobba i onödan när man kan fixa ljud som låter hyffsat bra ihop från början.. som att ta en wack sångare o autotuna den tills de låter bra istället för att leta efter en bra sångare från början
largemoney ent.

2006-10-17 23:34
nja, d finns även nackdelar me proffsigt låtande trumms. en av de e att man anstränger sig kanske inte lika mycket för att få de att låta bra o då kommer man inte på ny coola grejer. va e d för kula att bara "slänga ihop" en tune?

2006-10-17 23:36
beror ju helt på va man gör.. om jag har 10instrument på en låt plus trummor finns det nog med tid att komma på coola grejjer o mixa..
largemoney ent.

2006-10-17 23:41
jo, jag tänkte bara på trummsen. sitter mycket me de. trummor o bass= viktigt ;)

2006-10-18 00:20
knaz

allvarligt...vad ska du med 16597 trumljud till?...visserligen om du räknar med en massa multisamplade grejer...typ en virvel som består av 100 anslagsnivåer...då är det en annan sak...men ändå...

2006-10-18 00:26
hehe, om jag ska vara HELT ärlig, så orkar jag inte gå genom de o rensa ut shite ;D men jag har nog använt d mesta nån gång. har ca 400 KITS, men använder mest lösa trumms ändå. gillar inte "färdiga" saker även om jag gjort många själv från scratch

2006-10-18 17:06
Snare, kick, hihat osv i mappar och sen undermappen i dom har jag low mid high, och ibland ibland mer specifikt på exakta frekvensen ljudet har sina peaks.. blir ganska lätt att bygga en bra mix genom att bara välja rätt ljud från början istället för att eqa allt till döds sen...

Har oxå en mapp med breaks där alla breaksen ligger för sej..

o sen har jag en mapp med bara el special spicey delux ljud.. alltså typ ovanliga snares o snare-claps och sjuka hihats, percussion osv.. sånna där ljud man kan sitta o filtrera ut ur en låt i en halvdag bara för att få samplea det.. sen slänger man på dom ljuden på dom kassa beatsen så blir hela beatet bra.........typ    

2006-10-18 17:58
Finns det nått program för det här eller har ni bara vanliga mappar?

2006-10-18 18:00
PA aa jag har ungefär samma.. suttit o editerat 300 ljud idag.. fan va tråkigt de e!

delicios.. vanliga mappar
largemoney ent.

2006-10-18 18:20
underground

u wish.. Jag håller hårt i dom om det va mina "el-special-spicey-delux-ljud" som du mena =PpP

Spyder

De e bara kul när man hittar dom =)

2006-10-18 22:21
när jag hör ett trumljud.. allt från cymbaler till claps till gurkor till bastrummor till snares osv... så får jag en bild i huvet vad jag kan göra med den... får jag nåt i huvet så sparar jag den..

tycker inte man ska spara ljud som "passar ihop" .. d pajjar grejjen.. o d najsare o blanda o få till ett eget sound hela tiden..

sen så vrider man o vänder på ljuden.. pitchar o så ..

tack för mig :)

2006-10-18 23:00
  1. Allt åker i en mapp.
  2. Allting sorteras upp i BD/SD/OH/CH etc
  3. Några kit bildas när man gräver i kollektionen ("vänta, de här funkar bra ihop men jag vill inte ha dem i den här låten, släng dem i en egen mapp")
Jag låter oftast skiten ligga kvar i den vanliga sorteringen men slänger kopior i den nya kitmappen, tar mer utrymme men det kan man kosta på sig (bara för att ett ljud passar bra med några andra betyder det inte att det inte funkar superbt i ett annat kit).
Producent

2006-10-19 16:50

Jag har det sorterat efter kickar, hi-hats, snares, percussions och sen massa undermappar. Och sen har jag en mapp med trummkomp, typ "breaks" altså. Som jag kan klippa upp om jag vill.
Sen gör jag olika kits i Battery med ljud från olika mappar.

Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2006-10-22 01:13
Gör nog som de flesta här
Kick
Snare
HH
toms
Hits
perc
OSV

Tycker det är kul att sitta och bläddra och se om man hittar något shysst!

Kul med en kul med en shysst diskution för en gång skul!
 http://www.youtube.com/watch?v=81y55k27dkU