I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

7 MPC-getting started-frågor (MPC2000XL)

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2006-10-06 12:55

7 MPC-getting started-frågor (MPC2000XL)

Jag kommer framstå som en idiot i och med detta inlägg men jag har ända tills en vecka tillbaka lazeat beats på dator. Nu sitter jag med en fräsch, cementhård MPC2000XL och hajjar fucking nada. Så jag har lite frågor och de lyder:

KLIPPNING

1. Vad är bästa sättet att klippa en sampling på? Har lyckats få in samplingar i TRIM-fönstret och lyckats klippa till dem lite. Har prövat Slicaren som delar upp samplingen i upp till 16 pizzaslices, slices som inte jag vill ha exakt där de är. Kan man välja exakt var Slizaren ska slica?:)

2. Finns det möjlighet att zooma in på samplingen direkt i TRIM fönstret? (har sett att det bara går när man ska klippa till start och slutpunkterna).

3. När man är inne och trimmar sin sampling, finns det någon möjlighet att referenslyssna så att man hör huruvida samplingen ligger offbeat eller inte, som i t ex ACID där man har lagt upp ett trumarrangemang i 85 bpm och sen över det lägger en Friends of distinction loop och sedan skiftar pitchen i den loopen så att det ska låta bra tillsammans med trummorna?

PITCH

4. Säg att jag vill göra ett beat i 88 bpm och min sampling är aningen snabbare än det. Hur pitchar jag ned samplingen så att den går i exakt 88 bpm?

EFFEKTER

5. Hur aktiverar jag effekterna i MPCn? Har lyckats glida in i effektfönstret men hajjar fan inte hur jag gör för att aktivera och justera dem.

6. Vilket är bästa sättet att filtrera på? Söker efter filter med fet resonans.

INSPELNING

7. När jag reccar en sekvens så verkar det som att MPCn inte räknar in innan inspelningen. Jag har för mig att det fanns en “Count in” inställning och den är inställd på ON. Finns det något annat man måste ställa in eller kan det vara så att jag hallucinerar?

ALLMÄNT

8. Hur fungerar Tap tempo note repeat-knappen samt den här skiftargrejen längst ned till vänster?

Sjukt tacksam för svar.

Ett par äldre beats finns HÄR.

Stay fresh!