16 Vs. 24 bits rap inspelning.
Läst runt lite på nätet om diverse vocalmixning, och ja hittade detta på en sida. At lesser bit depths, like 16 bit or on analog tape, However, without compression, as stated before, the recording will may come out "spiky". By spiky, I mean the average level will be too low and the peak level too high. Without compression one might have to do a vocal take over and over due to the vocalist ripping through the roof . har lite problem med "spikyness" vilket oftast leder till knas när man ska lägga på kompressor. nån som spelar in med 24bits? eller vet nått annat tips att minska denna "spkeyness"
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Tänk dig ljudet som en bild. Ju högre upplösning desto mindre "pixlig" blir bilden. Detsamma med ljud eftersom 24bitar har 8steg mer än 16bitar så ger det ju en mer exakt definition av hur dynamiken egentligen var in i ljudkortet. Vi spelar alltid in i 24bitar, dels för dynamikomfånget och i och med det så slipper vi en del brus eftersom man inte behöver kräma upp volymen utan kan hålla en mer medelmåtta volym.
CSL Studio | www.cslstudio.se<br> S-MaN Productions | www.s-man.nu<br> SHOW Stockholm | www.showstockholm.com
vad är de för problem me spikyness du har som inte en komp me limiter kan fixa
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Esset P23: Tror du är lite ute och cycklar... med 24 bit har du 2^24 volymsteg, med 16 bit har du 2^16 volymsteg. Alltså låååångt mycket mer än 8 steg. Anledningen till att man spelar in i 24 istället för 16 är inte att man då kan spela in lägre. Spelar du in lågt med 24 bit är det samma sak som att man spelar in starkt med 16 bit. Man ska alltid spela in så starkt det går. 24 bit in är för att kunna garantera så hög upplösning som möjligt ut. Om t.ex skickar ditt ljud genom en vst har du ingen aning om vilken reduktion den gör av ljudet. Då är det bättre att skicka in 24 och få ut 16 istället för att skicka in 16 och få ut 8.
AEAP P23 Klart att det går, men komprimeringen blir ju definitivt snyggare om det är inte så stor skillnad i dynamiken på en inspelning. Antar att det är det han syftar på päronpung P21 Luigi på studioforum?
Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet www.myspace.com/miomusik GFX YO!
AEAP P23 det är klart att det går att fixxa, jag har alltid spelat in i 16 bits. men om man kan minska spikeynessen så är det väll bara till det bättre. "spikeyness" e ju inget man eftersträvar. miomiomiomio yes. keep it on the hush :-p
En till fråga. Nån som har nån tips på vad för compressor man kan köra dirket vid inspelningstillfället? mjukvara. Kör ni utan kompressor alls när ni spelar in? o lägger på den efter? Om man kör en liten lätt kompressor borde det inte vara så stora problem.
SSL Har en jävligt bra vocal kompressor på sin sida man kan ladda ner gratis. Har testat den lite och den funkar fint.
hittar den fan inte på sidan du skulle inte kunna länka?
ok men alltså försök spela in så de inte blir så spikigt då. jag förstår inte problemet.. spela in rätt :P eller spela in på 24bit? o kanske ha lite lägre volym när du spelar in så du har mer dynamik att jobba med.. när du använder kompressorn sen. så kan du få upp dom lägsta topparna utan att nödvändigtvis påverka dom höga.. o får då kvar nästan all dynamik.. Yamaha har en svinbra plugg för vocals men jag tycker den färgar för mkt fastän den färgar snyggt vill man inte alltid färga. kommer inte ihåg va den hette..
nu har ja spelat in i 24 bits. har dock inte mixat, men ja upplevde som att ljudet blev bättre. tackhej
16 bitar = 96 dB dynamik 24 bitar = 144 dB dynamik Enklare sagt att mellan brus och dist så är det teoretiskt antingen 96 eller 144 db beroende på hur många bitar du spelar in i. Detta kallas för signal till brusförhållande. eller s/n (signal to noiseratio på engelska) Med signal/brusförhållandet menar man skillnaden mellan den starkaste signal som maskinen kan ta emot med 0,03% T.H.D. och den brusnivå som maskinen lämnar ifrån sig när ingen signal passerar igenom den. T.H.D. står för "Total Harmonisk Distorsion" och är ett mått på förvrängningen av ljudsignalen. Ett exempel : Om du har en brusnivå på -40 dB och maxinivån enligt ovan är +8 dB, får du ett signal/brusförhållande på 48 dB Denna ratio bör vara så stor som möjligt. Även här mäts den i decibel, men här är nollpunkt satt när signal och brus är lika starka. Man brukar säga att det vid signal/brusratior över 80 decibel är stort sätt omöjligt att höra brus. 80 dB betyder i det här fallet att signalen ligger 80 dB över bruset. Här är en liten tabell med specifikationer på olika maskiners signalbrus förhållande: dB - Maskin 0 - Brus och signal lika starka. 37 - VHS video 40-50 - Kassettdäck Utan Dolby eller annan brusreducering. 48 - 8-bitars sampler/ljudkort. 50-60 - FM-radiostation när du har bra mottagning. 60 - Technics 727 Kassettdäck med Dolby B. 64 - Sony TC-399 Rullbandspelare. 74 - Technics 727 Kassettdäck med Dolby C. 80 - Ungefärlig gräns där brus ej längre är hörbart. 80 - HIFI-VHS. 90 - Mackie 1604 16 kanalers PA-mixerbord 96 - 16-bitars samplers, DAT och digital media. 144 - Teoretiskt värde för 24-bitars samplers/ljudkort. Man brukar ibland märka ut det som t.ex. "-90" dB vilket bara är ett annat sätt att skriva det på. Det anger att bruset ligger 90 dB UNDER den starkaste signalen maskinen i fråga kan hantera med 0,03 % total harmonisk distorsion. Vi människor har ett signalförhållande på 0 till 120 db (där smärtgränsen ligger) därav man egentligen bör ha som standard 24 bitar för då har vi ett större dynamiskt omfång på utrustning än vad våra öron klarar av. men vi har 16 bitar med 96 dbs omfånf på grund av cdstandarden som heter Redbook. Men mer om den standarden en annan dag. Utförligt svar nog?
ja! vi vill ha mer!
har människan ett s/n på 0-120dB? ja har lyssnat mycket starkare utan att känna det minsta smärta.. intressant tråd, men tror inte så många fattar.
spelar du in med 16 måste du va mycke nogrannare att använda hela dynamiken, allså slicka inspelningen så nära nollan som möjligt. använder du dej iställett av 24bit så är det inte riktit lika noga med att du är uppe o toppar insignalen vid inspelningen sen så ska du ha en bra dithering oxå back to 16bitz n shitz like that! Airgo: smärtgränsen är individuell men dom flesta brukar bli lite nojjiga vid 135 - 140.... inklusive mej. dont try that shit at home!!!
n y p o l e r a d ------- s i l v R <br> M A D D E R F A K K I N -- helt -- g l ä n s a n d e<br>
silvR P25. yes. själv tycker jag inte att man måste snöa in sig på att toppa bara för att man skulle andvända 16bit. så brutalt noga är det inte
jackar min egna tråd. Hur ska man göra efter man spelat in med 24 bits då? ska man bara rakt av mixxa ner allt i 16?
päron: om du använder en sequencer så håll allt på 24. när du sedan gör en downmix ha även den i 24. när du mastrar håll det i 24. när du ska spara skitet sen i den färdiga waven så lägg på dither o mixa ner till 16 men i själva mixen håll allt på 24
ok tackar. finns det några välkänt bra dither program eller plugins?
wavelab har en bra
ok tack. ska sample raten ligga på 96 oxå eller?
nä 44 eller 48 går bra
kanske därför alla mina låtar blir så jävla låga..
tvivlar på att det är bara därför
vad kan d va då? vafan.. lyssna på låtar på forumet.. vafan 80% e högre än mina, o verkar inte alls svårt o få till d.. vi har lixom samma program o i dom flesta fallen , likadant ljudkort
memo: de beror på mixningen ju.
jo men lixom.. hur kan d bli högre ljud om ett flertal låtar på whoa e skitkasst mixade?
det är ju musiken, beaten, du menar, den har ju inget med 24 bits inspelning att göra.
memo P19 Jag tippar på att dom bara lägger på en limiter och pressar upp volymen och antingen skiter i hur det låter eller inte hör det själva..
Twang System fi de werl
memo: om du tycker dina har låg volym e dom ju dåligt mixade.. mixa så du blir nöjd. tryck med compressor på acapellan så får du ju upp volymen
aeap du kan ju lyssna själv.. på min sida.. dåligt mixade e dom inte så jävla mkt tycker jag.. dock ere lågt.. o ja jag pumpar.. tills d distar o sen sänker jag när jag distar.. därför blire lågt..
memo: om det distar gör du något väldigt fel.. exakt vad kan jag inte säga. berätta hur du mixar en acapella så går vi till botten med de
palla vafan.. jag gör så komplicerat för att få till d så bra som möjligt..
tydligen blir de ju inte det. aja ja kan ställa upp o hjälpa dig men vill du inte ha min hjälp så!
ett tips e ju enklare destu bättre.. komplicerat brukar inte bli bra.
jo jag har fattat d... jag spelar in på cubase.. mixdownar verserna.. öppnar på soundforge.. dynamics på dom.. sen in i samplitude. beatet, delar upp d i 3, trummor, melodier, o bas... sen pumpar jag skiten, lägger på effekter.. typ
verkar inte som du vill ha min hjälp. du berättar ju bara i stora drag. har dock många synpunkter på ditt tillvägagångssätt. eftersom de finns inget rätt o fel kan ja inte säga du gör fel men jag kan inte förstå det. om du spelar in i cubase, varför går du sen in i soundforge o lägger "dynamics" ? vad nu det är. dynamics är ju ingen effekt eller process. antar du menar att du lägger kompressor o sånt där. varför gör du inte det i cubase? vad samplitude är vet jag inte heller. är det ett program? isåfall - vad gör du i det programmet? o vad menar du med att du pumpar skiten? vad är det för effekter du lägger på? detta är frågor jag inte hade behövt fråga om du varit lite tydligare.. men ja ska inte be dig om att få hjälpa dig
aeap .. alla mixar olika lixom, o ja, jag e tacksam för hjälp... så nu ska jag ta min tid o se hur mkt jag orkar.. om du spelar in i cubase, varför går du sen in i soundforge o lägger "dynamics" ? jag komprimerar mixdownen.. så att säga så att allt blir jämt... varför jag inte gör di cubase e för att deras e keffa o d blir lixom bara effekt grej.. jag vill istället ha wav filen komprimerad direkt.. vad samplitude är vet jag inte heller. är det ett program? samplitude e ungefär som acid.. går göra beats, spela in o mixa... d låter bättre att göra d där.. cubase utnyttjar jag bara för att spela in så att säga.. o vad menar du med att du pumpar skiten? jag drar upp volymen me andra ord... i cubase låter d bajs om man drar upp volymen sådär.. o jag gillar inte dess effekter speciellt mkt.. inte för att samplitude har bättre, men jag får bättre ljud där.. vad är det för effekter du lägger på? lägger på eq.. drar upp treble .. för att få klarare ljud i röster... samt lägger på lite delay så d blir fylligare.. sen reverb OM d behövs.,. mixar rätt olika beroende på vad d e för låt.. ere tyngre låtar ere lite svag distortion lr nån form av overdrive.. lugnare låtar, lite mer reverb o klarare ljud.. lite smötsigt.. ah smötsar ner skiten helt enkelt.. lite brusigare.. osv tack på förhand, va inte meningen o verkar kort o otacksam..... *slickar röv* mm va gott ...
du har verkligen ett annorlunda tillvägagåns sätt. dedär me att cubase kompressor låter bajs.. vilken compressor är det du menar? cubase använder även dx o vst. du kanske ska skaffa dig nån fin plugg? när du komprimerar i soundforge. hur gör du då? vad gör dynamics exakt? du vet att du kan nå soundforges alla effekter i cubase? du hittar dom under direct x.. jag förstår fortf inte vad du sen gör i samplute. du säger spela in o mixa? men du säger även du spelar in i cubase, samt komprimerar i soundforge. så vad exakt är det som låter bättre i samplitude? förstår dig inte riktigt. när du "pumpar" .. du drar upp volymen säger du. vilken volym? drar du upp gain? på vad drar du upp volym? o varför gör du det? använder du inte kompressor/limiter til detta? ditt tillvägagåns sätt är mycket förvirrande.
AEAP haha shit jag fan e inte utbildad studiotekniker direkt.. jag gör allt på gehör... d mesta du nämner fattar jag inte ett skit av.. men jag ska försöka ändå... den där dynamics.. d distar lättare känns d som.. min data pallar inte me vst, än... därför.. gillar inte dom heller.. vad dynamics gör xakt har jag fan ingn aning om som sagt, aldrig pluggat mixning .. allt på gehör... jo jag vet att d går.. men jag vill inte ha alla effekter igång på cubase... jag vill att själva wave filen ska va så.. i samplitude mixar jag.. jag spelar inte in där.. jag mixar där för d känns som om d blir bättre ljud o starkare o mera tryck... diggar inte cubases EQ.. vadå vilken volym? den normala master volymen? ... varför jag drar upp? för jag vill inte att folk ska behöva dra upp volymen när dom väl lyssnar på låten då dom precis lyssnat på nån "mastrad" låt.. limiter,..osv.. använder waves multiblabla.. o ultrablabla.. men jag tycker mkt detaljer försvinner o d blir sämre tryck.. allt komprimeras o vissa ljud försvinner o vissa blir starkare.. o nivåerna på acapellan går upp o ner osv.. samma me beatet.. mkt förvirrande? .. nerå.. så enkelt d kan bli.. bara en massa omvägar... va gör man inte för att mixa.. nån dag kanske jag lär mig d riktiga sättet.. tack
bara så du vet är jag 100% självlärd har inte pluggat itll något.. gör också allt "på gehör" va de nu ska betyda.. man måste ju lyssna när man mixar du behöver nog utforska lite mer, experimentera mer.. så lär du dig mer.. du verkar va lost i mixningsjungeln lycka till du har en bit att gå
kanske d... tack desamma..
men jag vill inte ha alla effekter igång på cubase... jag vill att själva wave filen ska va så.. det makes no sense.. förstår inte.. vadå vilken volym? den normala master volymen? ... varför jag drar upp? för jag vill inte att folk ska behöva dra upp volymen när dom väl lyssnar på låten då dom precis lyssnat på nån "mastrad" låt.. hehe.. nej vem vill det? det handlar om hur du gör det - inte varför du gör det. jag menar att varför drar du upp volymen, det ska du inte göra då klipper det. du måste använda en limiter till detta. limiter,..osv.. använder waves multiblabla.. o ultrablabla.. men jag tycker mkt detaljer försvinner o d blir sämre tryck.. allt komprimeras o vissa ljud försvinner o vissa blir starkare.. o nivåerna på acapellan går upp o ner osv.. samma me beatet.. haha men har du testat en gång o sen konstaterat att så är det o därmed basta? du får ju leka lite . tror du att pluggarna är tillverkade för att få det att låta som du beskriver? såklart gör du något fel - de verkar som du konstaterar att det är pluggarna det är fel på. lek o lär lek o lär! tålamod.. som sagt ja har lärt mig allt ja kan genom att leka kan bara ge dig samma råd
AEAP tack för att du tog din tid.. uppskattas..
AEAP... jag ska börja spela in i cubase istället för Cool edit. vilka pluggs rekommenderar du ? och jag fattar inte allt riktigt så skulle vara schysst med lite hjälp o sådära =).. men nu måste jag till jobbet.. peace!
http://www.soundcloud.com/mr-rnbck http://www.soundcloud.com/brormusik
ronnback: all information finns om du söker i forumet
det är troligen sant.. därmed gör jag så.
http://www.soundcloud.com/mr-rnbck http://www.soundcloud.com/brormusik
inga plugins är egentligen dåliga, kan man dom kan man säkert få till bra grejer med vilka skitpluggar som helst.