I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

eq o comp på basregistret.

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2006-05-29 17:33

eq o comp på basregistret.

aight..
har meckat musik o lekt med skapandet i snart 5 år.
har typ kommit halva vägen, fram tills då jag är nöjd.

iaf, när jag lyssnar på en låt som är mastrad, vilken som - så finns ett djup och tryck i basen som är samma för i princip alla låtar.

liksom, så som det ska låta!
kvittar vilken genre det är, samma sorts djup finns där ändå.

jag har ännu inte fått fram det trycket. Jag har pratat med mastrare som säger att det inte alls behöver ligga i mastringen.
(vilket jag alltid trott typ)

Ibland är mastring bara en kontroll över ljudbilden och inte nödvändigtis mer tryck på bas o volym overall.

Han hade inte mkt tid när jag pratade med honom men sa mest att jag skulle lyssna på nåt ja tycker låter bra o försöka få det så.

det är ju det ja gjort hur länge som helst lixom..
de kvittar om ja tycker de låter fett i både monitorer o hörlurar..

dedär speciella nästan magiska (ja, jag tycker det eftersom ja inte lyckas) trycket o djupet får ja bara inte fram.

det kvittar om ja trycker med eq så det skakar i bordet o pressar med comp för att maximera volymen - det blir ändå inte dedär magiska djupet..

jag kommer fortsätta försöka men har ni nåra tips eller kanske samma problem?

att ni inte får er bas att låta sådär magisk?

alla tankar e välkomna! ciao!

PS. yes- jag är medveten att sen när ja skickar låtar till bolag att de då kommer få detta magiska djup o att ja inte ska va orolig. MEN ja vill kunna göra de själv!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.