I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

varför freebeats (Till alla producenter här på whoa)

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2006-03-17 19:42

varför freebeats (Till alla producenter här på whoa)

SERIÖST! Varför sitter ni och proddar och ger ut "freebeats" och dylikt?????

Det har blivit så mycket freebeats nuförtiden som alla ger bort.
VARFÖR inte sälja beatsen? skulle inga gett bort sina beats så skulle alla kunna sälja sina, VARFÖR?

Förstår att det finns många som bara tänker det som sin hobby mm. blabla, men alltså seriöst, vakna upp...

Även om ni inte är skillade så FÖRSÖK åtminstonde sälj skiten,

BLÄÄ!

Men ni som försöker.. LoveU guys! =)

Payce

goldensound.se
Poet

2006-03-17 19:44

Man måste ju visa om man är bra eller ej.
What I said, yo!

2006-03-17 19:44
Folk vill väl göra sig ett namn genom att pumpa ut beats till de som vill ha beats.

Alla gör det inte för deg heller, som du ser. Some ppl are it for the luv.
undertiden

2006-03-17 19:45
PhilAhz0phee F20

Seriöst. alla pajjar ju för alla som verkligen vill tjäna på sin musik, massa freebeats och skit suger.. vissa är ju riktigt duktiga och kan tjäna pengar på det, men icke icke.
goldensound.se

2006-03-17 19:46
ICantFeelMyLegs P2

Ja men tänk då alla om dom verkligen hade gjort så! ALLA. då hade det varit samma sak, + att alla hade tjänat mer eller mindre cash. . . varför inte liksom
goldensound.se

2006-03-17 19:46
nästan alla freebeats på whoa är pinsama och enformiga med skittrummor så vem rappare över dom ändå?

2006-03-17 19:47
Gå och kryp ner under vilken jävla sten du nu krälade upp från och låt folk hantera sin konst så som de själva vill. Girighet är en dödssynd.
http://www.LQP.se - The Portal To Self (ehm, myself, that is)
Poet

2006-03-17 19:48

assarpojken

Sen är det ju så att är man seriös med sitt rappande
så vill man väl helst ha bra beats, då söker man en
seriös proddare. Finns en del bra proddare här som
har samples bara, sen gillar man stilen så kan man
väl höra av sig till den proddaren.

What I said, yo!

2006-03-17 19:48
Man släpper ju sinna dåliga beats som freebeats eftersom ingen kmr köpa dem, men man kan ju även släppa ett bra beat som free som reklam ;)
www.Myspace.com/InsoMusic

2006-03-17 19:49
Insomnia P16

man ska väl inte släppa sina dåliga beats som freebeat, då hör ju alla hur kass man är :S
goldensound.se

2006-03-17 19:50
vad menar du?

Om ALLA skulle ge ut freebeats?
undertiden

hmm.. lol sant, tänkte inte på det, de dåliga kastar man bara :P My fault

Hade jag gjort nått i musikväg hade jag slängt ut allt gratis på nätet. Jag blir nog lyckligare fler lyssnar på det än om jag tjänar pengar på det.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

En som ger ut freebeats kanske bara vill ha kritik eller inte blev helt nöjd över sitt beat.

Eller vill man bli känd så måste man ju göra sig ett namn först och ge ut en massa bra beats och så. Ingen köper skiten om man inte vet att den är bra.

Thats it.
When Life Gives You Lemons You Paint That Shit Gold

2006-03-17 19:52
Jag proddar mej själv o mitt crew, men lägger ut lite freebeats lite då o då, orkar inte hålla på att sälja.. Alla som vill kicka ska väl få göra det utan att betala.. Hur många kmr börja rappa om man måste betala 100kr+ för varje beat man vill kicka på..

2006-03-17 19:53
Jotohananen
Ingen köper skiten om man inte vet att den är bra.

VA?

förhoppningsvis skickar du ett beat eller lägger upp det su ska sälja så lär dom ju höra. :S
goldensound.se

2006-03-17 19:54
Insomnia P16

Finns intrumentaler mayyn!
goldensound.se

2006-03-17 19:54
Skulle det bara finnas köp beat, hur många tror du skulle rapa ?
Aldrig betalat för ett beat o lär knappast göra det om det inte är så att ja blir en av sveriges bästa för att slippa att andra kör på samma shiet.. vilket inte är troligt !
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!

2006-03-17 19:56
Assarpojken Ja men hur kul e det? Jag kan inte kicka på beats som någon annan kickat på, min stil blir förmycket som deras o jag vill hälst kicka med min egna still.. Fast det kanske bara e jag som har det problemet...

2006-03-17 19:58
freebeats e till för folket i audio :P nä men seriöst..

att göra beats e en tjänst å man måste göra reklam för sin tjänst. antagligen har man pengar å gör reklam för sina beats å säljer dom eller så andvänder man sig utav freebeats å får word of mouth
?- Hur många bor det i Tyskland?
- Gôr-many.

2006-03-17 20:01
Foerplay F5

Det systemet fungerar fett bra i USA mayn!

Insomnia P16

Nehe köp beat då :D
haha

TeKoNe P23

det är ett val alltså menar du?

goldensound.se
Producent

2006-03-17 20:01
Tänk dig en jätteokänd proddare som ger ut ett säljbeat, den skulle antagligen inte få någon stor uppmärksamhet alls och beatet kommer inte bli sålt.

Medans det är tvärtom med en producent som varit med i gemet länge.

Och förövrigt gällande instrumentaler. Det är lugnt att kicka på sådana men man får inte sälja sin musik om den är på en instrumental. Så det skulle det vill säga ge folk möjlighet att stämma dig om du gav ut en skiva med en låt på en instrumental.

Och tänk efter.

Instrumentaler kanske också varit säljbeats på nått forum eller nått ^^...

2006-03-17 20:03
Behöver inte betyda att det funkar här.
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!

2006-03-17 20:03
Men jag har ju inte råd.. Kickar typ 7-8 låtar lr battles i månaden, skulle inte betala 700-800kr+ för att rappa.. Hur många skulle börja rappa i 15 års åldern då? (jag började då) Rappare skulle börja senare vilket även skulle betyda att rappen försämras..

2006-03-17 20:05
Jotohananen

Jag säger att om ALLA hade börjat med att sälja beats mm, så hade det inte varit såhär nuförtiden.. alla hade tjänat mer cash på sin musik.. sin livsstil,.

Gällande instrumentaler, de flesta här på whoa samplar nästan alla, det är också ett brott att sälja det ..

Jag däremot samplar alldrig.. och jag skulle tycka att det var för mycket jobb med ett beat och sen ge bort det...

HELL MAYN THIS IS ART!
goldensound.se
Producent

2006-03-17 20:06
gjorde också sånt det första halvåret ..

producenterna som är i whoastandard tjänar typ 200-300$ / beat ..

svenska rappare är för snåla, uppskattar inte producentens jobb alls.
Nine.D
Multifaceted Creativity
http://www.INFININETY.se

2006-03-17 20:06
Insomnia P16

därför hittar man en producent där man bor som man kan hooka med..

assarpojken P20

jupp för som producent så e ditt namn å din vara det du säljer.

sen vilken marknadsförings plan du följer e upp till dig? vill du ha freebeats, sälja, byta verser imot beats, osv
- Gôr-many.
Producent

2006-03-17 20:07
Sen gällande instrumentaler så måste ju skaparen till originalet uppmärksamma att du gjort beatet också ^^

dom flesta lägger väl ut ett gäng freebeats för att visa va dom kan. och om folk gillar så kanske dom köper framtida beats
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

cliche P20

TAACK!! Precis vad jag menar,, fyyfan du är smart mannen =)

Like you:D
goldensound.se

2006-03-17 20:09
friktion P19

Nej du har fel!

alltså saken är att alla har vant sig vid freebeats så dom tror att producenternas konst är gratis.. vilket suger rätt hårt.
goldensound.se

2006-03-17 20:09
Haha, vad arg du är!
UTE EFTER SVENSK HIPHOP VINYL!
KOLLA MIN PROFIL!

2006-03-17 20:11
assarpojken P20

kan dock lova dig om du gör ett överrått beat å säljer det för 1000spänn här på whoa kommer du få sålt det om det e bra..

beats i 100kr klassen kan lika gärna vara gratis..

för skall vi räkna betalt i timman så e 100kr typ en timmas arbete å det e inget bra beat. oftast.
- Gôr-many.

2006-03-17 20:11
Jabtizemo P17

Typ. Snarare irreterad på sveriges producenter, Dom lär ju inte uppskatta sig själv och sin konst.
goldensound.se

2006-03-17 20:12
TeKoNe P23

Sant, alltså 100 kr är för lite, då blir allting genast oseriöst, men dock vettefan om det finns någon så smart kille som skulle köpa för 1 lax här på whoa..

goldensound.se

2006-03-17 20:16
assarpojken P20

okey först å främst så kollade jag in din sida.. först om du vill sälja beats för pengar måste du ge ett bra intryck, å det gör du inte om du inte har några priser på sidan eller några bra beats..

för det jag hörde på din sida e värre en de flesta freebeatsen, men du kanske har tyngre grejer i din ljudbank..

men första intryck e viktigt..

å jag kan lova dig hadde jag haft ett fett beat hadde jag kunna få loss det för 1000spänn om jag har tid.
- Gôr-many.

2006-03-17 20:19
TeKoNe P23

HAAH och du menar att den sidan är seriös eller? precis upplagd och på uppbyggnad fortfarande.
allt är bara en test vad gäller allting på sidan
Söt du är =)
goldensound.se

2006-03-17 20:21
assarpojken P20

varför lägga upp en ofärdig hemsida?

du ger fortfarande fel intryck..
- Gôr-many.

2006-03-17 20:21
"ok"
Lilla Edet | www.tokish.se | Forgotten Souls

2006-03-17 20:22
men nu vill jag inte vara dissig.
- Gôr-many.

2006-03-17 20:22
TeKoNe P23

Det var meningen att allting skulle blivit klart den dagen jag satte in länken!
men det har blivit uppskjutet..
goldensound.se
Producent

2006-03-17 20:25
assar: därför har jag börjat vända mig mot amerikanska rappare..
dock gjorde jag det igår så inte sålt något ännu men de kommer väl, måste bara fixa mig ett litet namn först kanske hehe ;)
så ger bort ett beat var till några rappare där ..
Nine.D
Multifaceted Creativity
http://www.INFININETY.se

2006-03-17 21:18
vad menar du hehe?
goldensound.se

2006-03-17 22:41
du är kapitalist va?

42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2006-03-17 22:44
alla borde sluta släppa låtar på whoa, sen kan dom stänga ner audio forumet.

2006-03-17 23:18
Visa kärlek till musiken.

Volontärer.
Litanol @ SC: http://www.soundcloud.com/litanol

2006-03-18 12:59
Det är ju inte att andra ger bort beats som gör att du inte kan sälja. Det är att du inte är tillräckligt bra och kanske inte har rätt kontakter.
Rappare som ger ut sin musik vill väl ha egna beats, inte nått beat som vem som helst kan dyka upp med här på whoaforumet.
Så om du är så himla bra att verkligen måste ha betalt för dina beats så är det väl bara att jobba på och ta kontakt med folk du vill jobba med. Sitt inte här och skyll på whoas freebeats, det är ju bara larvigt.

2006-03-18 13:24
flogg P1 - Word

Det inte alla rappare som behöver ett exklusivt beat till sin demo eller what-not. Dock de som skall göra ett "seriöst" demo, album eller liknande vill ha riktigt skillade exklusiva beats.

Det finns alldeles för många freebeats på diverse sidor för att man skall kunna tjäna sig en hacka på att sälja beats till de som inte har uppnått eliten.

Och om du känner dig utkonkurerad av freebeats så visar det ju bara vilken nivå du ligger på.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.