I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

hmm, lite snabb hjälp!

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2006-01-09 18:25

hmm, lite snabb hjälp!

Har fått tag på en ADK 51a mick nu
och ett Eurorack UB802 mixerbord som jag skulle behöva lite hjälp med att koppla in till datorn!

Vore bäst om vi tog det på msn, annars kan ni svara här..

Jag har iaf. kommit så långt att jag fått ström till mixerbordet (OHH!). Och micken ipluggad i mixern. Nu kommer den tjorviga biten hur jag ska koppla sladdarna från mixerbordet till datorn!

[email protected] eller svar här..

piiz!

2006-01-09 19:33
Jag har iaf. kommit så långt att jag fått ström till mixerbordet (OHH!). Och micken ipluggad i mixern. Nu kommer den tjorviga biten hur jag ska koppla sladdarna från mixerbordet till datorn
och tvärt om!

upupup! svar svar svar! tack !

2006-01-09 20:04
från main out på mixern till line in på datorn.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-01-09 20:15
mer då ?
De funkar inte.. :/

2006-01-09 20:18
du måste ställa in i volymkontrollen att line in ska vara inspelningskällan, har du tryck i phantommatningen på mixern också? en liten knapp till höger.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-01-09 20:38
jo det har jag gjort!
har tryck på phantom också men det är dött så in i graven, antar att jag kopplat helt fel :/

kan vi ta de här på msn ? Blir lite lättare..

2006-01-09 20:39
varför spela in från main out? där vill man ju koppla monitorer/stereo.

koppla såhär. UT från datorn till en stereo kanal på mixern (för lyssning). AUX SEND eller ALT. 3/4 utgången till IN på ljudkortet, smaksak. sen kopplar du från main out på mixern till din stereo eller vad du nu har för lyssning. använder du sendarna för att spela in så glöm inte vrida upp dom åxå.

2006-01-09 20:56
Funkar fortfarande inte :/

Jag har rappat men jag har värkligen aldrig hållt på med sånt här själv så ni förstår vilken nivå det är!

Vet inte heller riktigt vad som är out eller in på ljudkortet.
och färgkodningen får i typ röd,rosa,svar,blå osv. helskummt

2006-01-09 20:59
den ska in i blå eller rosa.

2006-01-11 20:07
Johan!

om ja var du skulle ja:

koppla micen (xlr-xlr) o slå på fantommatningen
kolla gainen så de e på rätt nivå o ja har lagom signal från mic in i mixern.
sen FX send IN i datorn så rattar du via FX ratten på mic-kanalen hur mkt du vill ha in i datorn.
-Ditt tillrättavisande pekfinger i en hopplös värld infekterad av dumhet!-
"Du är inget snygg längre efter den kommentaren..."

2006-01-11 21:53
okej..,

vet iaf vad som är felet nu.
Killen på börsen visste ju precis vilken utrustning jag skulle ha.. Eller visste han ?

Har frågat en kompis nu som är duktig på sånt här och jag har tydligen fått för lite kablar, och dom jag fick var inte rätt..
Det är inte slut här, Mickstativet jag har här matchar inte korgen som ADKn sitter i heller.

Har mailat dom så dom bad mig titta förbi där i morgon.
Får se om jag kanske får byta ut grejjer då eller hur det nu blir.

Lär ju återkomma här om jag inte får ordning på det nya heller..

tack för svaren!
bye!

2006-01-12 22:13
Tja nu är jag här igen, Har fått tag på rätt kablar nu!
Men behöver hjälp att koppla in mixern innan jag blir tokig!

Nån som skulle kunna ge lite support ?? :/

blir galen..

2006-01-13 07:43
prova dig fram, det finns 4 hål med rca ingångar på mixern, det är 2 alternativ. 50 % chans att du prickar rätt första gången.

2006-01-13 12:43
Men jag skulle inte använda dom ingångarna sa han på börsen utan dom stora hålen, vad dom nu heter..