I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Gertrud lär sig Fruity Loops.

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   
Producent

2006-01-08 23:49

Gertrud lär sig Fruity Loops.

Det här är Gertrud

Idag ska Gertrud lära sig Fruity Loops.
Hennes vän Olle har ju lärt sig att spela in och mixa, nu ska hon stå för beatsen är tanken!

Hon börjar med att sänka tempot från 140 till 90 för att det ska passa bättre i hiphopsyfte! Här gör hon det

(För att ni ska förstå lite senare i guiden så.. det här är en pattern)


Sådär, nu ska vi först leta upp en melodi som vi vill sampla.
(I en annan guide, om jag orkar göra en till så lär jag er att klippa upp, men vi börjar med att sampla melodier.)
Gertrud har fått lite hjälp av Olle hur man använder Cool Edit för att klippa till en melodi.

Såhär såg det ut då:

1.
Såhär ser låten ut från början (kom ihåg att inte sprida ut era guldlåtar att sampla, därför har jag målat med svart över)

2. Markera ett område (genom att hålla in vänster musknapp och dra åt höger) som du tycker är fräckt och vill ha som melodi i ditt beat.
Se till så att du klipper på en grundton så det låter bra när du sen använder det, och se till att klippa det så att det inte klipper (d.v.s blir små hack när du loopar)
Det gör du genom att klippa här i slutet av den (vid 0 alltså.)
Och nu är bilden väldigt inzoomad, zoomar gör du med scrollen på musen.

3. Nu är vi redo att spara vår lilla melodi, det gör vi genom att trycka på "File" längst upp till vänster, Save as och sen väljer vi vart vi vill spara den, namn på den och sen väljer vi att spara i Windows PCM (*.wav) eftersom det är vad Fruity Loops stödjer.
Bild på hur ni ska spara

Sådär då, nu är vi klara med Cool Edit för den här gången, låt oss hoppa tillbaks till Fruity Loops!

Nu ska vi ju föra in samplen också!
Detta lite beroende på vad ni använder för version av Fruity Loops, jag demonstrerar i 4an och 6an.

Först ut i 6an (tror att 5an funkar likadant, men är int 100% aldrig använt 5an):

Vi klickar på channels > add one > fruity slicer (precis som på denna bilden)

I fruity slicern så klickar vi på den lilla mappen som är inramad till höger på denna bilden, letar upp våran sample, trycker på den och väljer öppna.

Vi trycker på den lilla kniven som är inramad här och väljer no slicing eftersom vi ska loopa hela melodin (då behöver vi inte klippa upp den mer.)



(Inlägget ändrat av 370HSSV 2009-02-27 07:35:28)
(Inlägget ändrat av 370HSSV 2011-10-10 09:45:53)

Nine.D
Multifaceted Creativity
http://www.INFININETY.se