I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ljudkortet jävlas

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2005-12-05 23:51

Ljudkortet jävlas

Det är så att jag fick ett ryck och skulle spela in en grej från en flashfilm. Enklast gör man genom att spela in genom ljudkortet, men till min föfäran så fanns det bara ett enda inspelningsalternativ, och det var genom mickrofoningången. Så jag installerade nya drivrutiner och hoppades på att det skulle vara löst men ICKE! Snarare tvärt om, för nu försvann alla volymkontroller för inspelningen. Så här ser det ut:

http://tinypic.com/i6l35c.png

Det spelar ingen roll vilken Mixerenhet jag väljer, det är lika tomt på alla. Jag har avinstallerat installerat om drivrutinerna tre gånger utan resultat. När jag gick tillbaka till de äldsta drivrutinerna så fick jag inte heller tillbaks mickrofonalternativet.

Kortet i fråga är ett M-Audio Delta Audiophile 2496. Det är ju ett ganska populärt kort här omkring, så jag tänkte om någon upplevt något liknande problem, och hur löste ni det i såna fall?

Innan ni uppmanar mig att söka; jo, det har jag redan gjort.

"I had a dream; I was fifty-two people."

2005-12-06 17:05
Thx. Kör med Opera, så jag kan inte länka.

2005-12-15 22:53
Ingen...? :(

2005-12-15 23:01
vet inte just med ditt kort, men du borde ha ett eget interface för ljudkortet, alltså inte den från microsofts kontrollpanel, tex min har ett eget volymkontroll med "sladdar" som man kopplar fäör att få in wav till input

kolla om du installerat programmet till ljudkortet, läs annars inst.boken

2005-12-16 13:25
m-audio har väl en egen konsoll du kan ändra inställningar i. jag har ett externt firewire från m-audio och där använder jag deras konsoll.

2005-12-16 20:52
Interface? Konsol? Så det ska inte ens se ut sådär?

Jag har läst instruktionsboken en massa gånger, men det står inget. Faktum är att manualen enbart tar upp frågor som rör Windows 95, 98, NT och Mac.

Sen finns det ju den här "M-Audio Delta Control Panel" där man kan mixtra med sample rates, volym och buffertjosan. Däremot finns det inga inställningar som rör inspelning. Men vad är det för konsol du menar?

2005-12-31 17:44
Ok, upp en sista gång innan jag ger upp.

2005-12-31 19:07
Gå in på http://www.sharewareconnection.com/winsw ..
och dra hem WinSWF Extractor så kan den slita ut ljuden direkt åt
dig så slipper du sampla.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-12-31 19:58
audiophile 2496 har ingen mic ingång
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-12-31 21:25
hehe verkar lost?
På mitt M-audio kort styr man allt ifrån control panel, man kan även ställa in vilken ingång/utgång man vill spela in från i Acid.. Det är så jag rippar från filmer, sidor etc, så slipper man extracta audio från filmen...

"fördomar fördummar"

2006-01-01 19:51
ChopACop > Under vilken flik i control panel gör man det?

2006-01-12 01:26
Nu förstår jag hur man ska spela in från den där ingången bak i ljudkortet iaf, men frågan kvarstår fortfarande; hur spelar jag in ljudet som hörs? Och var någonstans i Acid ändrar man vilken ingång man vill spela in ifrån?

2006-01-15 19:44
bump

2006-01-15 20:10
du måste ställa in på ljudkortet, inte programmet...alltså har acid inget med det hela att göra...avinstallera, ta ut kortet, ladda ner senaste updates, gör om hela installationen. kolla i m-audios mixer vart inställningarna(den man ändrar samplerate osv.) där borde det finnas val för input

2006-01-16 11:34
gå in på kontroll panelen där hittar du m-audio egan där man ställer in ljudkort

peas out
Musikstudio pannrummet
CR