Hur mycket tar man betalt??
Jag undrar hur mycket man som okänd producent kan ta betalt av skivbolag för beats respektive färdiga produktioner när man arbetar professionellt. Frågan gäller både Sverige och USA i dagsläget, och även under hiphopens "storhetstid" i sverige innan luften gick ur och mp3 nedladdningen tog över. jättetacksam för svar! För jag har ganska dålig koll.
några hundra dollar. börja rätt lågt sen kanske pressa priserna uppåt. men säg 200 - 300 $ finns det många som är villiga att betala i alla fall.
Tycker det låter väldigt lågt jag.. Det farligaste är väl att börja lägga sig för lågt? I royaltyväg då? Vad är en bra nivå att lägga sig i början?
tror inte någon har koll på det, här på whoa.. bara chansningar från folk typ
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag jobbar mycket med artister som jobbar med independent labels. och de producenter jag snackar med som säljer till independent labels säljer för ungefär det priset i alla fall. sen om du kanske råkar vara i kontakt med Def Jam så bör du väl sätta ribban högre.
500-600$? Men det blir ju bara runt 4000kr. Det blir man inte rik pa... ;)
om du har skillsen att backa upp dina produktionen med så tänk allfall 1000$ minst.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Propaganda P26 gör fler beats då eller skaffa ett jobb för helvete!
Puffra, antingen det, eller salja dyrare.
Redaktionen
2005-10-18 11:56
sätt ett litet högt pris, och pruta ner om det behövs isf då.. Så är det inte för lågt iaf
säg dina beats är priceless! dissa sen bolagen och deras dryga mcs och släpp instrumental tapes istället. Sen går du till socialen och ber att få stämpla vidare.
spec<< Bästa rådet hittills! :) Fast jag har eget företag så jag får inte stämpla :(
*inväntar large money disskution"
5000-10000kr för en färdig production i sverige, det har jag fått som pris iaf av skivbolag. i USA kan du nog få mer betalt. beror väl på om du avänder samplingar också, ifall bolaget måste betala för clearing på samplingen också eller ifall du fixar det själv. det är vad jag tror! kan ha fel
Päronpung :D joo den kommer nog
Just det, men det e val skivbolagets jobb att cleara? Kan man tycka i alla fall.
okej, så det finns ingen ansvarig utgivare på skivbolag på samma sätt som i tidnings och tv-världen som bär det yttersta ansvaret?
när jag började att sälja beat i sverige so tog jag 500 Kr.. tycker at tdet är ett rimligt pris att börja med. Och nu sälger jag beats isverige för 7000 Kr st.. och i USA säljer jag beats för 650$.. men jag började sälja för 250$... och jag har bara sålt i ett år så om man börjar lågt så jobbar man sig upp rätt snabbt, för man blir ju en bätre producent ju längre man håller på!
C. Mag... livin' my life in the fastlane
C Mag, du har nog rätt. Vilken sorts bolag har du jobbat med i USA?
Nu är inte jag så insatt i det här med att sälja beat. Men frågan jag ställer mig är, varför säljer ni bort era rättigheter för en fjuttig slant? Äger ni rättigheterna till, låt säga 33% av hela den färdiga produktionen som sedan kommer släppas med en större artist, eller kanske till och med en mellanstor artist kommer man tjäna oerhört mycket mer på att äga en del av rättigheterna om låten säljer hyffsat. Givetvis beror det på hur kontraktet är skrivet, om ni får utdelning före eller efter det att skivbolaget betalat sina kostnader. Men när det handlar om några tusenlappar för att sälja en hel produktion, tror jag det skulle vara mer lönsamt att behålla en procentuell del av mastern istället.
Producent/Songwriter www.myspace.com/pitchtunes
Ta en lagom summa i förskott... och ge dem licens på beatsen... men att du fortfarande äger rättigheterna.... Sen ska du även då ha royalties... Eller erbjud dem att köpa rättigheter och allt, men vräk då på en ordentlig summa.... Dem får själva välja... å glöm inte få shitten på papper om det e big bizz.... men kanske svårt att följa upp skivförsäljning och kräva royalties och sånt iefterhand.... alltid hustle
Det är alltid en hustle i skivbolagsbranchen antar jag. Därför är det bra med ett forum som detta där man kan utbyta erfarenheter producenter emellan så man inte blir blåst.. Eller så att man i alla fall blir mindre blåst än man skulle blivit annars ;) Håller med om att man ska hålla på rättigheterna till royalties vid skivförsäljning och airplay, men är det inte sånt man alltid har om inget annat skrivs in i kontraktet???
Jag säljer beats för 10 000 i Kina och Asien.. Rapparna där är från överklassen och betalar gärna mycket pengar för skitbeats. Sen så royaltien på hustlen äger jag med mastern.. Aja, det är bara röd propganda enligt mig.
www.myspace.com/republik16 jaynez mannen
Grymt Totte! Du har inte lust att dela med dig av dina kontakter?? Så man kan skicka dit en demo med lite grejer :))
Nej jag har inte lust..
Skulle inte jag heller ha om jag va Totte.
//Spliffan
Det ÄGER att sälja i dom trakterna. Totte, är det inte du som säljer till Kha Lee? Kände en liten äldre snubbe förut som sålde bland annat till Japan, men även Indien faktiskt.. Men han hade bott där i ett år. Så han kände lite folk där osv. Hur fick du kontakterna Totte?
DIIIF
Ragge Aa. Exakt, det är jag. Kha Lee och jag har arbetat mycket tillsamans.. Payar bra gör hans bolag också.
Ohh. :) Har nämligen fått Kha Lees skiva "Being city" av den där snubben jag nämnde innan. De e soft. Skulle vilja lära mig mer om den kinesiska hiphopen. :D
DIIIF
MAC: Tiotusen ar ungefar vad jag kanner att jag ska ta om det ska vara vart det.. Annars, vad foreslar du att man ska ta ungefar??
en halvish o en kebabpizza