I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jag köpte ett ljudkort...

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2005-09-27 14:46

Jag köpte ett ljudkort...

Blev less på mitt AC97, så jag skaffade mig ett Audiophile 2496. Installationen förflöt problemfritt, men vad fasiken ska jag göra nu? :P

Jag förstår inget... fattar inte ens hur jag ska koppla in högtalarna. Just nu har jag bara några sugiga datorhögtalare med sub (ska köpa monitorer så fort ekonomin tillåter), men det finns ju inget hål där kontakten passar... o_O

Måste man ha en adapter? WTF? Jag är totalt n00b vad gäller allt med ljudgrejer, har inte den blekaste vad RCA, AUX eller S/PDIF är för något. Så peka gärna och skratta åt mig, för det gör jag...

Så, hur gör jag får att få nåt ljud över huvud taget?

Och innan nån undrar, så jo, jag har letat igenom en massa trådar här, men inte hittat nåt.

"I had a dream; I was fifty-two people."

2005-09-27 15:02
vet ju inte redigt hur dina datorspeakers ser ut och vad dom har för ingång. men kan tänka mej att dom har rca ingång om det finns sub. så då behöver du en rca-rca sladd. istället för rca-mini tele som du förmodligen har nu då.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Skivsamlare

2005-09-27 15:02
mhh, su måste fixa adapter om det inte finns ingångar för dina kablar ju!:)
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2005-09-27 15:12
Ahvafan. :P Vad är det för typ av adapter? Kablarna är bara... vanliga, eller vad man ska säga. Det är sån kabel som de flesta hörlurar har t ex.

2005-09-27 15:13
du kan ju fortfarande köra uppseplningen via ditt gamla ljudkort om du endå har skithögtalare. Sen köper du förstärkare och bra högtalare. Kör inspelning från audiophile om du håller på med det.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-09-27 17:06
Nja, jag spelar sällan in, utan köpte mest kortet för att slippa det dåliga ljudet jag har nu...

2005-09-27 18:22
det är nog högtalarna som är det största problemet asså inte själva ljudkortet. Jag säger såhär jag hade standard ljudkort förut och körde med förstärkare plus 2 st 300 W högtalare. Nu kör jag med audiophile istället och jag märker ingen större skillnad på ljudkvalitén.

2005-09-27 18:28
inspelningskvaliten skiljer markant. mindre brus osv. uppspelnignen är det inte så stor skillnad, såklart mindre brus om man kan höra sånt.. men sen är det ju fördröjningen när man använder midi som är 1000ggr bättre. du får heller inte massa problem med sånt när du spelar in.

2005-09-27 19:48
Jao, men mina upplevelser med integrerade AC97 är att det är äckligt mycket sämre än andra kort. Polaren har ett annat (ingen aning vad det är) och skillnaden i samma hörlurar är rätt stor, mycket klarare, mindre brusigt osv.

Hur som helst, var kan man köpa såna här adaptrar? Inte ens Claes Ohlsson verkar ha dom... det ska alltså vara en röd och en vit hane (?) som förgrenas till en 3,5 mm stereohona (??). Jag lyckas bara hitta såna som är utformade tvärtom (röd och vit - 3,5 mm hane).

2005-09-30 13:51
Ingen som vet? :\
Redaktionen

2005-09-30 14:01
Gör som landberg sa.. gå till nån musikaffär.. dom kan nog sånt.. kanske fukar att gå till datoraffär tillochmed... menmen.. lycka till..
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2005-09-30 18:30
Okej, tack. Får la prova det.